Hej! Vi planerar för ett hus på cirka 70 m² (med en till en början oinredd ovanvåning) som primärt kommer vara fritidshus och eventuellt hyras ut lite, men tanken är att få det registrerat som en permanentbostad d.v.s. med alla tillgänglighetsmått och regler uppfyllda.

Norr är åt vänster på ritningen. Där trappan är inritad kommer det till en början vara förvaring innan vi sätter igång med ovanvåningen. Viss förvaring ska också finnas i teknikrummet. Tanken är att sätta fördelarskåp till värme och vatten i väggen bakom tvättmaskin och torktumlare samt elcentralen bredvid högskåpet. Kylskåpet i teknikrummet ska föreställa en värmepump.

Placering av dörrar och fönster är låst till de väggsektioner på 1,2m som byggsatsen av huset består av. Yttermåtten är 7,2x10,8 meter. Det finns en teoretisk möjlighet att utöka till 7,2x12 meter men budgeten är redan ansträngd :)

Eftersom det primärt ska vara ett fritidshus så är sovrummen rätt små. Det finns dock potential till att slå ihop sovrummen, framför allt när ovanvåningen blivit inredd.

Eftersom det är tänkt att byggas i "ladhus"-stil så är många av fönsterna tänkta att gå ända ner till golvet.

Har vi gjort några uppenbara misstag och tankevurpor?

Planritning av ett enplans fritidshus med märkta rum som kök/vardagsrum, sovrum och badrum, samt möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett enplans fritidshus med möbler, stor öppen yta, sovrum och teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett oinrett hus med synligt kök, matbord och vardagsrum, stor fönsteryta och virtuell person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en planlösning för ett fritidshus med möbler och markerad framtida trapp till ovanvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett planerat ladhus-stil fritidshus med synliga dörrar och fönster samt person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett tvåvånings ladhusstil fritidshus i trä med svart tak och synliga fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag läste något om att tanken var att uppfylla Tillgänglighetskraven?

Med denna planlösningen så görs dessvärre det inte. Dubbelsängrummet behöver vara minst 2.8*3.7m vill jag minnas. Utöver det ska det även finnas tillräckligt med förvaring.

Vidare saknar hallen yta för förvaring skulle jag säga.

Försöker komma på lite konkreta tips på hur du kunnat ändra om lite, men det står still för stunden... Återkommer (y):cool:
 
Okej, nu har jag tittat.

Stora sovrummet hade jag vridit 90° och sedan hade jag tagit bort den separata tvättstugan.
Hade istället skjutit upp sovrummet hela vägen och gjort badrummet lite större istället och haft ena sidan som badrum och motstående till tvättstuga.

Då kommer du få det tillgänglighetsanpassat
 
Skulle gett kaminen en mer central placering och inte inknödd i hörnet.
För tillgängligheten räcker det väl att ta bort innerväggen mellan sovrummen.
Sen skulle jag överväga att göra om mer, slå ihop bad och tvätt. Ge köket en mer avskärmad yta och öppet i nock över vardagsrumsdelen. Sen tycker jag man kan skippa skjutdörren och använda entredörren till uteplats om man placerar vädersträcken rätt. Ska se om jag kan skissa lite på det

Två vyer av en husplan, övre bilden visar en översiktsritning och nedre en 3D-modell, med en markerad kamin i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jag kan också rita!

Ritad planlösning av en lägenhet med handskrivna anteckningar och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär någonting hade jag gjort (y)
 
  • Gilla
Johalof och 1 till
  • Laddar…
Typ så här tänker jag kring allrummet, ska bara trycka in en trappa
Skiss av ett allrum med soffa, TV, bord och texten "kamin? + vedspis?" som antyder planering för en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett allrum med möbler och detaljer som soffor, bord och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Jag kan också rita!

[bild]
Sådär någonting hade jag gjort (y)
Tack för input! Något sånt här då om jag flyttar runt lite snabbt. Stora sovrummet blir ju dock rätt smalt så som jag gjorde det nu iallafall, och borde inte rymmas inom parsängsreglerna. Kanske måste äta lite utrymme från vardagsrum för att få ihop det. Förlorar också förvaring av "torr" teknik i teknikrummet och blir av med grovingången. Mer plats för förvaring i hallen dock.
Anledningen till att vi vill ha ett stort fönster "uppåt" på ritningen i vardagsrummet är pga bäst utsikt ditåt (skog) och kaminen hamnade i hörnan för att om man vill ha en TV så passade den minst dåligt på den högra väggen.

Översiktsbild av en husplansritning med två sovrum, badrum, vardagsrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MaxEO skrev:
Tack för input! Något sånt här då om jag flyttar runt lite snabbt. Stora sovrummet blir ju dock rätt smalt så som jag gjorde det nu iallafall, och borde inte rymmas inom parsängsreglerna. Kanske måste äta lite utrymme från vardagsrum för att få ihop det. Förlorar också förvaring av "torr" teknik i teknikrummet och blir av med grovingången. Mer plats för förvaring i hallen dock.
Anledningen till att vi vill ha ett stort fönster "uppåt" på ritningen i vardagsrummet är pga bäst utsikt ditåt (skog) och kaminen hamnade i hörnan för att om man vill ha en TV så passade den minst dåligt på den högra väggen.

[bild]
Funkar bättre! Men du behöver 30cm mer i bredd i sovrummet vilket jag tror du kan sno från vrum/kök. Sen fönstret uppåt istället (så får det också utsikt) så du kan ha sängen mot gaveln istället :)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Typ så här tänker jag kring allrummet, ska bara trycka in en trappa
[bild] [bild]
Din ritning är faktiskt väldigt lik planlösningen vi hade innan vår nuvarande version! Vi var också inne på att ha öppet till nock i vardagsrummet men eftersom vi försöker hålla ner byggytan men vill ha tillräckligt många rum i framtiden måste vi nog nyttja hela ovanvåningen. Tråkigt men platseffektivt :/

Ladhus-stilen vi siktar på (även om huset kanske borde varit längre men mindre djupt för att få full effekt) med fönster ner till golv gör ju att rätt mycket möblerbar väggyta istället försvinner. Håller med om att kaminen står bättre mer central men pga väggytebristen skulle eventuell TV troligen hamna där.

Ser dock intressant ut med kökslösningen, ska se om vi kan få till något med detta. Tror bad/tvätt blir trångt dock...
 
Tänker att om man flyttar ut köket och gör vardagsrummet lite mindre så kommer det ändå kännas rymligt men med ökad mysighet då köket får en krypin effekt. Fast behöver du ytan på övervåningen är det inte så mycket att göra
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tänker att om man flyttar ut köket och gör vardagsrummet lite mindre så kommer det ändå kännas rymligt men med ökad mysighet då köket får en krypin effekt. Fast behöver du ytan på övervåningen är det inte så mycket att göra
Ska testa! Glömde för övrigt berömma din skiss, mycket fin. Horn och allt :)

Det där du sa med att slå ut väggen för att klara tillgänglighetsanpassningen förresten, är det så enkelt? Godtar dom det?
 
M MaxEO skrev:
Ska testa! Glömde för övrigt berömma din skiss, mycket fin. Horn och allt :)

Det där du sa med att slå ut väggen för att klara tillgänglighetsanpassningen förresten, är det så enkelt? Godtar dom det?
Ja, om det innebär att måtten kan uppnås för tillgänglighet :)
 
Bör dom väl göra. 2 dörrar kan tyckas underligt men säg som det är att det ska skärmas av för 2 "rum" med ett draperi istället för vägg så att kraven klaras
 
Alternativt sätter man bara in en dörr men förbereder väggen för en till. Så när bygget är godkänt så sätter man in den andra dörren (y)

Så kan man göra, det är inte "rätt", jag borde inte argumentera för fusk men det skadar ingen :cool:
 
Ok, det var jag som missuppfattade. Trodde jag kunde göra planritningen med två sovrum men säga att man enkelt kan ta ner väggen för att få det tillgängligt. Tyckte väl att det lät lite konstigt ur lågbudgetsynpunkt från kommunens sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.