Hej. Vi ska bygga oss ett fristående uterum på ca 21m2 i anslutning till altanen. Men för att spara lite tid och pengar så tänkte vi använda oss av markskruvar. Men behöver lite hjälp i hur konstruktionen behöver se ut. Har fått en uträkning på vad uterummet kommer att ge i belastning neråt med snözonen vi har.” ca 150kN ” detta säger mig väldigt lite.
Rita gärna in på grundritningen var ni hade placerat skruvarna/plintar och bärlina och reglar.
Är det möjligt och klara sig utan bärlina?
Rita gärna in på grundritningen var ni hade placerat skruvarna/plintar och bärlina och reglar.
Är det möjligt och klara sig utan bärlina?
Produkter som diskuteras: "markskruvar"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
150 kN är 15 ton. Typ lastbil med grus.
Snåla inte på grunden, det kommer du att ångra när allt bli snett. Ta betongplintar eller markplattor med riktigt makadam under.
Snåla inte på grunden, det kommer du att ångra när allt bli snett. Ta betongplintar eller markplattor med riktigt makadam under.
Ska fundera på det.. kan ju vara värt det för att slippa sättningar.. men detta med markskruvar låter ju bra.T Thomas_Blekinge skrev:
Men över till andra frågan. Hur ska jag göra konstruktionen under uterummet.. bärlinor och reglar.
Detta blir ju samma oavsett om det blir skruv eller betongplint
Hej, jag tror att markskruv kan fungera. Min gissning 3 rader med 5 skruv per rad. Det finns ju olika typer av markskruv se Krinner, Paalupiste, Stavrex och Sluta Gräv. Forskningen i Kanada föreslår att man använder markskruv som går djupare än tjälen. Men det kan man kanske minska med markisolering. Bra idé iallafall, funderar på detsamma för en utbyggnad lik din i storlek.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur isolera väggar i fristående uterum "Sommar"
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av väggar isolerat fristående uterum ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bjälklag till fristående uterum
Grund & Markarbeten -
Tips för att bygga vinterisolerat fristående uterum?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fristående uterum med 1 glas skjut parti
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus