Hejsan kamrater.

Jag är väldigt nära på att dra igång ett husprojekt. Det är ett suterränghus på sluttningstomt (såklart).

I början var jag inne på att mura upp källarplanet och fylla igen runt om precis som man brukar göra. Men efter lite snack med olika människor inom byggbranschen så har jag kommit fram till. Att om man spränger lite extra runt huset, och låter bli att fylla. Så du får ett utrymme runt huset, kanske 1 m på gavlarna och ca 2m mot berget (för att undvika is). Då får du fördelarna att du slipper mura, vilket jag uppfattat som dyrt och jobbigt. Du slipper ha material mot vägg. Du slipper ha fukt mot vägg. Du kanske får lite bonusutrymme. Du kan välja vilken fasadtyp du vill.
För du måste ju spränga runt huset i vilket fall, och när man väl är igång så är m3 priset inte så mycket att tala om. Sen får du ju givetvis bygga nån nice altangrej för att inte falla i vallgraven som blir, men altan vill man ju ha ändå :)

Men, här kommer väll anledningen till att jag skriver här.
Är det så bra som det låter? Någon som har det såhär? är det vanligt/ en nymodighet?
En snubbe på kommunen sa att, det går väll bra. Men om du bygger in utrymmet under en altan. Så kommer luftfuktigheten bakom huset bli så hög så att du bör överväga en annan fasad, tex sånna där fibercement skivor lr dylikt. Eftersom vinden inte kommer åt att torka upp. (mögelrisk?)

Annan fasadbeklädnad är inga problem om det ser fint ut, men fukt tar sig även in under fasaden via luftspalt osv. Detta bygger på att luft aldrig kommer till och får vädra ut, samt att vatten inte torkar upp av sig själv. Vi lever ju i Sverige men det betyder ju inte att det regnar varje dag, och vatten brukar väll torka upp? Det kommer ju rinna ner i dräneringen som e under huset. Alternativt att man gör en liten kant som leder bort vattnet från utrymmet bakom huset. En altan är inte helt tät heller för den delen. Samt att det blåser redigt där tomten är (öppna vidder).

Så vad säger ni som vet något? Jag tror ändå på detta ist för att återfylla. Men vill ju inte satsa allt på ett sjunkande skepp.:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.