Hej

Håller på med Attefallstillbyggnad, fortsatt tråden https://www.byggahus.se/forum/bygglov/290252-bygga-yta-under-takfot.html

En Atterfallstillbyggnad får inte sammankoppla bostadshus och komplementbyggnad heter det. Jag har idag garage och hus som sitter ihop med ett skärmtak samt vindskydd (så ser alla fastigheter i området ut sen -68). Jag hittar dock ingen bra ritning på detta skärmtak på någon bygglovsritning så att jag kan hävda att dom redan idag är sammankopplade, vilket bygglovarna inte hävdar är fallet. Vad säger ni "Vindskydd med dörr" räknas det som sammankopplande? Självklart är det tak över korridoren mellan byggnaderna varför annars ett vindskydd men hur får jag fram detta budskap?

Några ytterligare punkter i diskussionen:
- Enligt DP "område får bebyggas endast med hus som uppföras fristående", men det finns även i området radhus vilket jag tror DP syftar på, dvs bostad och komplementbyggnad ok att bygga ihop: http://www.tnc.se/termfraga/fristaende/

- Jag har redan fått bygglov att byta tak på komplementbyggnaden och då lägga taket hela vägen till bostadshuset dvs över korridoren där jag idag har skärmtak. MEN jag får inte bygglov för Attefallstillbyggnaden innan slutbeskedet klart på denna sammankoppling.

- Jag vill även bygga in en del av ytan under skärmtaket och lutar mig där mot liknande som tidigare tråd om skärmtak.

Jag vill förstås göra allt detta i en och samma sväng, dvs takbyte från plattak till sadel, Attefallstillbyggnad samt bygga in en del under taket.
Räknas vindskyddet som en sammankoppling? Finns det nån känd/vedertagen anledning att vindskyddet finns på plats och inritad just pga att det finns ett skärmtak mellan byggnaderna som jag kan hänvisa till?

/Peter

• Ritning som visar översikt av hus med markerat vindskydd, sovrum, badrum, tvättstuga och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygglovsritning som visar översikt av garage och hus med märkt skärmtak och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning som visar en planlösning med ett taköverdrag mellan två byggnader.
    Skapa konto
Om bygglovsritningarna inte visar att byggnaderna är ihopbyggda, så är de heller inte ihopbyggda ur bygglovssynpunkt, oavsett hur taken ser ut i verkligheten.

Oftast så är det i en detaljplan viktigt huruvida byggnaderna är ihopbyggda. En detaljplan kan ofta ha en formulering om max byggyta för huvudbyggnaden, och ytterligare tillåten byggyta för fristående komplementbyggnader. Byggs då garaget ihop med huset så blir ytan på huvudbyggnaden för stor. I andra fall tillåts fristående garage placering nära tomtgränsen, bygger man då ihop garage och huvudbyggnad, så bryter man mot planreglerna om avstånd till tomtgräns.

Kan du inte göra en separat bygglovsansökan bara för sammanbyggnaden, alltså att skapa det slutna utrymmet, och sedan när byggnaderna formellt är ihopbyggda, ansöka om resten. Taket på det sammanbyggda kanske fortfarande kan vara nuvarande skärmtak, i första rundan.

DP säger att "1/5 av tomten får bebyggas" men inget om huvud- resp komplementbyggnader

Jag har ju redan fått bygglov för sammanbyggnaden genom takbytet på komplementbyggnaden som är inritad över korridoren. Så det är absolut en vidare väg att gå, men jag skulle gärna vilja ha alla tre delar samtidigt (tak, attefall och bygga in under taket) både enklare bygg och planeringsmässigt och ifall det skulle bli problem i steg 2 eller 3.

Logiskt tycker jag att det inritade vindskyddet i original bygglovet är till för att det inte ska bli orkan under taket som sitter där, men jag letar efter nått fenomen/formulering/norm som säger detta. Typ: det blir problem med stark vind när huskroppar står nära varandra under ett tak och därmed brukar ett vindskydd monteras... Vilket betyder att vindskyddet sitter där pga av taket:)
Eller så kanske ett vindskydd mellan byggnaderna betyder att dom är sammankopplande? Var hittar man en sån definition?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.