Funderar på ett fristående basturum i ett isolerat garage(utan värme). Bastun är en byggsats med golv, väggar och tak. Kan man bara ställa in basturummet eller finns det någon risk för fukt mm?

Typ något i stil med bilden.

• Fristående basturum i trä med glasdörrar, belysning och sittbänkar inuti. Perfekt för installation i ett isolerat men ovalt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du faktiskt basta är det en rätt dålig idé. Även om du på nåt sätt kopplar ventilationen till utsidan av garaget kommer det bli otroligt fuktigt i garaget vid varje bastutillfälle, speciellt vintertid.

Ska du bara använda det som värmeskåp lite då och då så är det ju bara ett glorifierat element och kommer funka bra.

Är de rummen bara till för att användas i badrum? Om man bastar 1-2 gånger i veckan och typ har ytterdörren öppen med frisk luft. Får man inte ut fukten snabbt då?

Var kommer fukten ifrån? Har du dessutom dusch och bad inne i garaget?
Har du golvbrunn så att vatten på golvet kan dräneras istället för att dunsta?
Ska du ha konstant vattendimma över aggregatet+
Ska du ånga 2 hinkar vatten under ett bad?

Att bara värma upp inne i bastulådan kommer väl inte skapa fukt i garaget i större utsträckning än annan tillfällig uppvärmning skulle göra. Är garaget ventilerat så läcker väl värme och ev. lite svett ut innan det hinner skada.

Så frågan är väl snarare om du har fuktproblem om du tänker duscha/tvaga där, än av att du värmer upp en bastu?

Jag har badat i en sådan låda som någon ställde inne i hallen i en tom herrgård, sedan var väl duschen ett par rum bort i ett badrum, men jag vet ju inte hur det blev 10 år senare. Men inte blev det fuktigt i rummet med bastulådan.

Nej ingen dusch eller golvbrunn, min tanke är också att det inte skapar någon överdriven fukt fastän man kanske kastar på lite vatten på aggregatet när man bastar 1 gång i veckan. Men i byggbeskrivningar när man bygger själv i ett rum står det alltid om bastufolie och luftspalt mm. Det är kanske när man bygger direkt mot en yttervägg? Denna modellen står ju fristående och inte mot yttervägg.

Fukten kommer från ösandet. Som jag sa, ska man bara använda den som värmeskåp har det ingen betydelse. 80 grader varm luft med 100% luftfuktighet som kommer ut i ~0 grading luft kondenserar på första bästa yta. Utan värme i garaget hinner det aldrig bli torrt om du bastar 2 gånger i veckan. Men du kan ju alltid prova, går ju att lyfta ut den ur garaget och ha den på gården istället 😎

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
OK, visst kan det bli kondens i 0-gradigt, men det är det nog inte hela året om (och kanske gäller frågan Skåne). Man har väl dels en värmekälla iom bastulådan som troligen ger några extra plusgrader på ytor inne i garaget (som ju beskrivs som isolerat och kanske inte byggt av de allra känsligaste materialen) vid bad, samt finns en möjlighet till att ha en ventilation även i ett kallgarage, förutom dörren.

Utan dusch/tvagning i garaget så blir det alltså de eventuella skopor (mängden vatten) som kastas på stenarna som är fukten som sedan tillförs luften? I alla de ouppvärmda bastu-nära utrymmen som jag har vistats i vintertid så har den bastuluften/fukten inte varit ett kondensproblem. Men jag har inte testat just denna lösning med placering i garage, så kanske någon har praktiska erfarenheter som är empiriska?

Lite beror det väl på hur väl man kan (styra att) ventilera garaget, hur känsliga materialen inne i garaget/ytorna kan vara för tillfällig kondens, samt hur mycket vatten som man har för vana/avsikt att förånga vid ett bad? Volymen luft och insidans yta inne i garaget?.Att det i alla lägen skulle vara en fukt-katastrof att ha en varm bastu inne i ett garage tror jag är väl kategoriskt, men det kan förstås vara väldigt bra att fundera över vad man ska ta hänsyn till som möjliga risker. Det finns några okända faktorer i denna kalkyl.

Möjligen kan man lösa ett sådant problem (om man testar och får just för mycket kondens och fukt) med att dra ventilation ut/in till uteluften så att garaget inte blir så utsatt för bastuns fuktiga luft (placera bastun i garaget så att detta är möjligt/förberett).

Jag tror att man kan lösa det om det skulle bli kondens i det kallare vädret delar av året. Eller så får man bada lite mer sällan eller använda minimalt med vatten när det är som kallast. Det är ju ändå bättre att ha en bastu, än att vara utan, tycker jag (eller så slår man upp ett bastutält på gräsmattan .

• Gilla
stein82
  • Laddar…
Sant, kanske sällan blir kallt i Skåne. Har inte så bra koll på så sydliga breddgrader 😅
Jag drar mina erfarenheter enbart utifrån att ha bastat i otaliga bastus, och även i dom fall då ventilen går rakt ut från bastun och utrymmet utanför bastun är ~20 grader så blir det väldigt fuktigt från kondesen. Men så öser vi generellt 1-2 hinkar per session och går in och ut ur bastun några varv.

Tror inte väggar/tak/golv är det stora problemet i ett garage, om man inte har typ spånskivetak, utan alla prylar man har där inne. Men med god ventilation kanske det klarar sig.

Håller med om att det alltid är bättre med en bastu än ingen! Själv har jag 2 hemma och slipar på en tredje, synd bara att frugan tycker det är "låg prio" 😁

• Gilla
stein82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.