18 453 läst ·
70 svar
18k läst
70 svar
Friskrivningsklausul vanligare, varför?
Har inte sett att det skulle vara så vanligt. Mest i samband med skilsmässor eller dödsbon. Att som "vanlig" säljare skiva en friskrivningsklausul är ju som att annonsera att det finns fel med huset som man inte berättar om.
Det är ytterst få fel som kommer igenom som "dolda" så att offra de pengarna känns bara dumt.
För ett ruckel behövs ingen friskrivningsklausul eftersom alla fel är förväntade.
Det är ytterst få fel som kommer igenom som "dolda" så att offra de pengarna känns bara dumt.
För ett ruckel behövs ingen friskrivningsklausul eftersom alla fel är förväntade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Man kan fråga sig i vad mån man verkligen kan friskriva sig generellt som ”normal” säljare? Att dödsbon och kronofogdeförsäljningar kan göras med generella friskrivningar är en sak, men annars är det väl mer problematiskt.
Dels gäller ju inte en sådan klausul om det är fel som säljaren kände till eller gjort utfästelser om, dels inte om det är oskäligt (vad nu det är, sån blir ju alltid från fall till fall).
En allmänt förhärligande bostadsannons torde alltså kunna skjuta en sådan friskrivning i sank (nyrenoverat badrum; hej då friskrivning!) och det finns säkert andra indicier som också ställer till det ansvarsmässigt.
Så jag är skeptisk. Är det verkligen så att det säljs en ökande mängd fastigheter med generella friskrivningar? Jag tror att man oftare tjänar mer på att framställa huset i så bra dager som möjligt än att vara helt säker. Kan det istället vara så att TS lider av konfirmerings-bias, att det man fått upp ögonen för plötsligt synes finnas överallt?
Dels gäller ju inte en sådan klausul om det är fel som säljaren kände till eller gjort utfästelser om, dels inte om det är oskäligt (vad nu det är, sån blir ju alltid från fall till fall).
En allmänt förhärligande bostadsannons torde alltså kunna skjuta en sådan friskrivning i sank (nyrenoverat badrum; hej då friskrivning!) och det finns säkert andra indicier som också ställer till det ansvarsmässigt.
Så jag är skeptisk. Är det verkligen så att det säljs en ökande mängd fastigheter med generella friskrivningar? Jag tror att man oftare tjänar mer på att framställa huset i så bra dager som möjligt än att vara helt säker. Kan det istället vara så att TS lider av konfirmerings-bias, att det man fått upp ögonen för plötsligt synes finnas överallt?
Tror inte det. Tittar på massor med annonser och går på en hel del visningar. Ser sällan detta i andra fall än dödsbon.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle utgå från att totalrenovering var nödvändig och dra av en sådan kostnad från priset innan jag budade. Dålig idé för säljaren.
Vet man att man säljer/köper ett ruckel är det väl bättre att vara transparent med det.
Sedan har jag på senare tid sett ett par besiktade hus, med försäkring, där man lugnt kan vänta sig alla fel. Där hade det varit bättre om annonsen hade beskrivit huset som renoveringsobjekt än att det kommer fram när man ber om besiktningsprotokollet.
Varierar säkert en hel del mellan olika regioner och prislägen.. Där man ser det är nog oftast på lite billigare hus i avfolkningsbyggd där prisläget inte är lika uppskruvat och ett bakslag för säljaren i att betala för nåt dolt fel ofta tar mycket eller hela vinsten. där 100 000 gör större skillnad för folk då det är kanske 15-20 procent av huspriset. Såklart är dessa ofta också äldre hus som kanske är både 50-80 år gammla. Men mycket kan vara renoverat många ggr över dom sista 10 ägarna..
Samma sak skulle ju väcka mer funderingar om det gjordes i storstads område med hur i flera miljoners klassen som är byggda på 70 eller 80 tal eller kanske ännu senare
Samma sak skulle ju väcka mer funderingar om det gjordes i storstads område med hur i flera miljoners klassen som är byggda på 70 eller 80 tal eller kanske ännu senare
I den sitsen har inte en friskrivningsklausul någon verkan ändå. Den skyddar mot dolda oförutsägbara fel, generellt är du som säljare fortfarande skyldig att upplysa om alla fel du vet om.J J.Wentzel skrev:
Sedan önskar jag någon all lycka till att driva den processen
Det kanske är för att det är curlade 90-talister som är köparna nu 
Jag själv har blivit så mörkrädd efter att ha läst alla trådar om köpare som skriker om dolda fel så jag har bestämt mig för at behålla mitt hus tills jag dör. Alternativt sälja på äldre dagar och sedan omgående ta alla pengar och flytta utomlands så att köparen aldrig nånsin hittar åt mig igen
Jag själv har blivit så mörkrädd efter att ha läst alla trådar om köpare som skriker om dolda fel så jag har bestämt mig för at behålla mitt hus tills jag dör. Alternativt sälja på äldre dagar och sedan omgående ta alla pengar och flytta utomlands så att köparen aldrig nånsin hittar åt mig igen
Är detta inte en devis som är lite utnötad? Kan vara så att informationen finns tillgänglig som aldrig förr och därför så både frågar fler men fler inser också sin rätt till dolda fel. Men du får gärna bevisa ditt påstående med statistik.S Stuff skrev:
Jag som 80-talist tar alla chanser jag får att slänga en känga mot 90-talisterna.Niklasloow skrev:
Men nej jag har ingen statistik. Mer en känsla/observation att man mer aktivt letar sätt att få säljaren att betala och/eller att det alltid måste finnas någon att lägga skulden på.
Saker och ting går sönder och oväntade saker sker med gamla hus. Ibland måste man nog bara förlika sig med det, säga Shit happens och sen kavla upp ärmarna. Tror/hoppas i alla fall att sådan mentalitet var vanligare förr.
Då borde de likväl kunna leta rätt på information om sina skyldigheter och inse dem, men nää.... det passar inteNiklasloow skrev:
Tror det är tvärtom (ren känsla här ...), ute i landet har folk lite mer tid och man hinner ta reda på vad man köper på ett annat sätt än i t.ex. Stockholm, där man bara budar vilt och där den som bjöd lite mindre men garanterar en tjafsfri framtid lär vinna i många fall.P polaris78 skrev:
Där tror jag mer det är om det är ett bra pris eller inte som avgör.. Ett bra pris kan locka folk till slå till snabbt innan nån annan hinner kolla och man kanske inte själv heller ha kollat så noga. men vid själv köpet så är det viktigt att fullgöra sin undersökningsplikt oavsett vart i landet man är och om det är slott eller koja.. Även husaffärer i glesbygden kan vara uppstressade och särskillt om det gäller såna områden som folk har fastigheter men bor eller jobbar på andra ställen. Det är inte bara storstadsborna som stressarD Danielc skrev:
Jag har också märkt en rejäl uppsving i friskrivningshus det senare 1-2 åren. I synnerhet sista året under Covid. Folk passar väl på att vara bekväma och utnyttja situationen med att det är galen marknad. Låt folk buda sönder sig på friskrivningshus. Säljaren får in massa pengar och slipper ta något som helst ansvar för det.
Jag frågar alltid mäklaren rakt ut varför det är friskrivning på ett objekt. Ofta får jag svaret "nuvarande ägaren köpte det så". Vilket jag tycker är en ganska absurd anledning. Jag har lärt mig att friskrivning används vid gamla hus och att priset därför är rejält sänkt och att man ska dra öronen åt sig när friskrivning används - se det som en varning och anpassa budet därefter. Så var det för ca 10 år sedan när jag köpte hus sist. Men så är det inte idag. Det är i princip samma priser och folk lägger bud som vanligt. Folk vill väl slippa undan och köparna verkar uppenbart inte bry sig om risker. Dagens unga som köper hus kanske är gjorda av pengar, inte vet jag.
Att sälja ett hus och slippa tjafs efter kan man enkelt göra via försäkring. När jag sålde mitt hus köpte jag till en dyr försäkring på typ 15 000 kr men så täcker den allt som skulle uppkomma under 10 eller 15 år framåt. Så slipper jag ta det. Men det är klart enklare att inte ta den kostnaden och skjuta över problemet på någon annan.
Jättetråkigt i alla fall.
Jag frågar alltid mäklaren rakt ut varför det är friskrivning på ett objekt. Ofta får jag svaret "nuvarande ägaren köpte det så". Vilket jag tycker är en ganska absurd anledning. Jag har lärt mig att friskrivning används vid gamla hus och att priset därför är rejält sänkt och att man ska dra öronen åt sig när friskrivning används - se det som en varning och anpassa budet därefter. Så var det för ca 10 år sedan när jag köpte hus sist. Men så är det inte idag. Det är i princip samma priser och folk lägger bud som vanligt. Folk vill väl slippa undan och köparna verkar uppenbart inte bry sig om risker. Dagens unga som köper hus kanske är gjorda av pengar, inte vet jag.
Att sälja ett hus och slippa tjafs efter kan man enkelt göra via försäkring. När jag sålde mitt hus köpte jag till en dyr försäkring på typ 15 000 kr men så täcker den allt som skulle uppkomma under 10 eller 15 år framåt. Så slipper jag ta det. Men det är klart enklare att inte ta den kostnaden och skjuta över problemet på någon annan.
Jättetråkigt i alla fall.
Redigerat:
Jag har märkt samma. En rejäl ökning av friskrivningshus. Och det är vanliga, fina hus. Mäklarna säger som anledning att nuvarande ägaren "köpte det så". Folk köper ju husen idag ändå. Ingen som behöver särskilt mycket marknadsföring. Många hus jag tänkt titta på som säljs innan första visning ens. Det är verkligen säljarens marknad sedan Covid satte igång. Folk får sålt hus för en bra bit över utropspriset trots friskrivning. Folk tänker inte, de är i affekt och köper köper köper.Nötegårdsgubben skrev: