Hej!

Har nyligen köpt ett enplanshus modell enklare. 85 kvm och bara en friskluftsventil.

Tänkte montera 3 stycken ventiler ytterligare.

Vilka rekomenderas? Har redan bestämt mig för att inte montera någon som styrs med termostat.
Stormkåpa, är det något att ha? Eller är det bara för frånluft?

Tack på förhand, Markus!

BirgitS
M MackanNilsson skrev:
Tänkte montera 3 stycken ventiler ytterligare.
Hur många rum är det egentligen?
En tilluftsventil i vardagsrum och sovrum räcker. Sen måste det ju finnas frånluftsfläktar i kök och badrum för att luften ska röra sig på rätt sätt.

Välkommen till forumet också!

• Gilla
MackanNilsson
  • Laddar…
2 mindre sovrum som ansluter till ett större vardagsrum ca 40 kvm, i köket (andra änden av vardagsrummet) sitter en modernare lösning med spishäll med inbyggd fläkt (kolfilter). I badrummet sitter en PAX (fresh intellivent) som jag satt på låg kontinuerligt drift istället för bara vid fuktpåslag) brukar ha denna dörren öppen.

Tack du

BirgitS
Det borde räcka med 3 friskluftsventiler när det bara är en fläkt för annars är det risk att sovrummen blir för lite ventilerade. Eller så får du ha en kontinuerlig fläkt även i köket.

Har du koll på hur mycket badrumsfläkten blåser ut i förhållande till rekommenderade luftflöden för badrum, hela bostadens storlek och antal personer i bostaden?

Hej igen! Bifogar en enkel bild på planlösningen där den röda pricken är vart pax-fläkten sitter.

Har jag tolkat manualen rätt så borde det ge en siffra på ca 42m3/h. Går ju dock att sätta på många olika hastigheter på konstant drift och har den på relativt låg.

Tack för hjälpen åter igen!

• Ritad planlösning av ett hus med sovrum, vardagsrum, kök, hall, WC och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk specifikation för en produkt, möjligen ventilation, med prestanda- och ljudnivåvärden, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Regler som ska uppfyllas för att det ska vara hälsosamt för både hus och människor:
Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dd/tillsynsvagledning-halsoskydd/ventilation/

Tilluft i sovrum och vardagsrum, en i vardera.

• Gilla
Agge Agent och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Regler som ska uppfyllas för att det ska vara hälsosamt för både hus och människor:
[länk]

BirgitS BirgitS skrev:
[länk]

Okej, sista frågan då ..

Vart är optimalt att placera friskluftsventil i vardagsrummet?

Har markerat med grön färg vart det är tanken.

Blå färg- luftvärmepump som alltid är igång (modell nyare Mitsubishi)

Och tycker du det är en bra ide att köra kontinuerligt med frånluften i badrummet igång på låga varv (förutom vid fuktpåslag) 24/7 det var nämligen besiktningsmannen som sa detta.[bild]

BirgitS
Ja, jag tycker grön markering ser bra ut och frånluftsfläkten bör gå jämnt.

Tack för engagemang och svar. Rören går mestadels i isolerade utrymmen. Det låter som att det inte finns så mkt besparing att göra på att sänka hastigheten (det är dock skönt för öronen med mindre brummande), så jag låter den även fortsatt gå på normal. Vi använder ca 270 kwh el/månad (har fjärrvärme), så det finns inte så mkt att dra in på. Just nu när man pratar slutkundspris på upp till 11 kr/kwh blir dock även en låg förbrukning en del pengar.

BirgitS
E Elgu skrev:
Tack för engagemang och svar. Rören går mestadels i isolerade utrymmen. Det låter som att det inte finns så mkt besparing att göra på att sänka hastigheten (det är dock skönt för öronen med mindre brummande), så jag låter den även fortsatt gå på normal. Vi använder ca 270 kwh el/månad (har fjärrvärme), så det finns inte så mkt att dra in på. Just nu när man pratar slutkundspris på upp till 11 kr/kwh blir dock även en låg förbrukning en del pengar.
Hej @Elgu !
Nu blev det nog fel tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.