9 260 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Frisida vs täcksida.
Nej det är fler en IKEA som har längre täcksidor både för att ansluta till tak och innefatta ljusrampslist,och det där med radien är rundningen som vissa har på sina sidor istället för vassa kanter.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om nu flertalet förordar att man ska göra så vet jag inte men...JOW skrev:
I många fall kan jag tycka det blir snyggare men i vissa fall blir det mer klass på att gera ljusrampslisten istället så det handlar lite om vad det är för typ av kök också tycker jag...
Troligtvis är det inte så många som vill ha det så och därför har de inte detta i sitt koncept.
De flesta idag väljer inte ens ljusrampslisten utan en ljusbottenskiva i samma tjocklek som täcksidorna där man har infästa spotlights och då står täcksidorna ofta på denna så det blir en inramning av luckorna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nyfiken fråga men vem levererar täcksidor som håller annat mått än skåpssidans höjder, som standard ??cecar33 skrev:
Vedum har det sitter i ett just nu och ser en sådan sida, men jag är inte längre i branschen så jag kan inte namnge några på rak arm men jag tvivlar på att man överlag helt har slutat med sådana täcksidor. Eftersom det idag finns flertalet höjder på överskåp och att man gärna vill ansluta till tak, Dessutom är det numera också är standard hos många hustillverkare att ha har högre en 2,40 m i takhöjd och jag tvivlar starkt på att dessa inte kan få som standard från köksfabrikanter täcksidor som klara dessa höjder. Jag kan däremot hålla med dig om att ljusrampslisten inte är lika vanlig idag som tidigare.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst finns det olika höjder på köksskåpen men om väggskåpen är t.ex 720,860 resp 990mm höga så är det med automatik hos alla jag iaf samarbetar med som så att täcksidorna levereras i dessa längder vilket jag menar med standard.
Att man sen kan få längre täcksidor för att kunna ansluta mot t.ex taket är självfallet möjligt men då är det inte standard längre utan special som man måste tänka på att ta med säljarna för annars räknar de med samma storlek som skåpen och att det blir separat takasnlutning mot tak "runt hörnet" ovanpå väggskåpen.
Att man sen kan få längre täcksidor för att kunna ansluta mot t.ex taket är självfallet möjligt men då är det inte standard längre utan special som man måste tänka på att ta med säljarna för annars räknar de med samma storlek som skåpen och att det blir separat takasnlutning mot tak "runt hörnet" ovanpå väggskåpen.
Det blir en större skiva för högskåp som kapas på djupet, som sedan kapas på höjden av mig på plats.
Annars så går det att beställa fler kapningar med...
Detta gäller då HTH, men det är väl lika på de flesta, att man kan beställa kapningar av större bitar.
Annars så går det att beställa fler kapningar med...
Detta gäller då HTH, men det är väl lika på de flesta, att man kan beställa kapningar av större bitar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självfallet kan man från i princip alla leverantörer beställa större täcksidor och själv kapa ner och passa till, men som jag skrev är det då inte standard...och man ska tänka på att det blir en hel del spill som kostar ganska mycket pengar...JOW skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag är tveksam att man kan beställa kapningar av dem men däremot större täcksidor för att kapa till själv i så fall.JOW skrev:
I så fall får man ju spillet kvar... men vad ska man ha det till...
Jo, man kan beställa kapning, det är redan gjort.
Sitter i detta nu och väntar på sista offerten, dvs sista ändringen, sen ska det beställas...
Man kan beställa många olika kapningar och justeringar, skåpdjup, bred höjd, ja det mesta, men det är säkert en fin tilläggsavgift på varje kapning, men behöver man nåt special så går det ju.
Sitter i detta nu och väntar på sista offerten, dvs sista ändringen, sen ska det beställas...
Man kan beställa många olika kapningar och justeringar, skåpdjup, bred höjd, ja det mesta, men det är säkert en fin tilläggsavgift på varje kapning, men behöver man nåt special så går det ju.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men då är det nog bara som vi missförstår varandraJOW skrev:Jo, man kan beställa kapning, det är redan gjort.
Jag vet att man i princip kan beställa vad som helst men då blir det special och kostar duktigt extra.
paul:
jag skriver ej fel här.
täcksidan sitter på avslutningsskåpet.
har du ljusrampslist så kollar man hur hög denna är.
finns olika mått på dessa.
har du nu överbyggnad på överskåpen så mäter du från taket sen ner förbi ljusrampslisten ca 7 mm.
så blir det ett fint avslut.
har du ej täcksida så får man givetvis gira ljusrampslisten.
detta tycker jag är den absolut finaste lösningen.
mvh
estwing
jag skriver ej fel här.
täcksidan sitter på avslutningsskåpet.
har du ljusrampslist så kollar man hur hög denna är.
finns olika mått på dessa.
har du nu överbyggnad på överskåpen så mäter du från taket sen ner förbi ljusrampslisten ca 7 mm.
så blir det ett fint avslut.
har du ej täcksida så får man givetvis gira ljusrampslisten.
detta tycker jag är den absolut finaste lösningen.
mvh
estwing
Klicka här för att svara