Är i lag att köpa kök och har en fråga om en detalj.

Skåpen som avslutar köket mot döröppningen till köket kan antingen lackeras i luckans färg när de beställs (frisida) eller så kan man montera en täcksida.

En del av mig säger att det kvittar, skåpets utsida får ju rätt färg iom beställningen.
Men det kanske är snyggt när täcksidan går ut över luckan ?

Någon som har några för/nackdelar på respektive sätt?
Jag blev lite rådvill...

Det gäller HTH, men det borde inte göra någon skillnad i diskussionen antar jag...
 
Kanske skall tillägga att det är ett vitt kök, luckorna har speglar... alltså inte sådana som ljus reflekteras i... :)
 
Paul-Staffanstorp
Jag vet att HTH oftast kör med målade sidor bara men personligen tycker jag det är betydligt högre klass med täcksidor som ramar in på ett snyggt sätt och jag tycker det blir ett mycket lyxigare utseende på de kök man monterar med täcksidor.
 
Tack för svar, det lutar åt täcksida då.

Följdfråga:
Vi ska ha en list under skåpet (verkar heta lite olika...) i allmogeprofil.
Skall man låta täcksidan gå förbi skåpet och låta listen möta täcksidan eller avsluta täcksidan i liv med underkant skåp och sätta list under täcksidan?
 
Paul-Staffanstorp
Personligen tycker jag det oftast är snyggare att gå ner med täcksidorna men det är ju en smaksak ;)
 
täcksidan skall gå ner.
lägg dig 7 mm nedanför!!!
mvh
estwing
 
Paul-Staffanstorp
Med all respekt för att du är insatt Estwing, men blev det rätt ?

Antingen går man väl ner med täcksidorna lika mycket som ljusrampslisten under väggskåpen är hög så man täcker sidan av ljusrampslisten...
...eller så slutar man med den i underkant av väggskåpet och gerar ljusrampslisten, men då lägger man den korta biten av ljusrampslisten en bit in så den mer ligger under skåpets sida.
Då blir den lika mycket indragen på sidan som den blir framtill där man har luckorna vilket blir snyggast.
 
Han kanske tappade en nolla bara, 70mm?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Antingen går man väl ner med täcksidorna lika mycket som ljusrampslisten under väggskåpen är hög så man täcker sidan av ljusrampslisten...
I vårt kök har snickarna släppt ner täcksidorna ett par millimeter nedanför ljusrampslisten. Ser inte helt tokigt ut.
 
Ja om det är en radie på sidan så släpper man den, annars så låter just 7 mm som en fel skrivning.
 
cecar33 skrev:
Ja om det är en radie på sidan så släpper man den, annars så låter just 7 mm som en fel skrivning.
Radie? Jag har ingen radie.
 
Paul-Staffanstorp
Nu är det ju faktiskt så att 99% av alla köksleverantörers täcksidor är exakt lika höga som skåpssidorna är höga så det lär ju då bli ganska knepigt att låta de gå lägre ner än skåpets sida för då saknas det liksom upptill... ;)

Däremot Ikeas är lite längre och då motsvarande vad ljusrampslisten bygger så man kan välja att låta dem gå ner och täcka änden på den eller kapa av den om man vill ha gerad ljusrampslist på kortänden med.

Några andra alternativ är i normalfallen inte möjliga i verkligheten om man inte specialbeställer längre sidor.
Oavsett radie eller inte. ;)
 
Så "alla" vill att det ska se "Ikea" ut?
 
Paul-Staffanstorp
JOW skrev:
Så "alla" vill att det ska se "Ikea" ut?
Sorry, men kan du utveckla lite vad du menar med det ?
 
Jo om ikea är den där 1% av alla köksleverantörer som levererar "förlängda" täcksidor, och flertalet förordar att man ska göra så, så gör man som ikea, därav ikea-look.

Det var så jag menade...

Om många vill ha så, varför har inte de andra 99% av kökslev färdiga lösningar för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.