9 263 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Frisida vs täcksida.
Sida 1 av 2
Är i lag att köpa kök och har en fråga om en detalj.
Skåpen som avslutar köket mot döröppningen till köket kan antingen lackeras i luckans färg när de beställs (frisida) eller så kan man montera en täcksida.
En del av mig säger att det kvittar, skåpets utsida får ju rätt färg iom beställningen.
Men det kanske är snyggt när täcksidan går ut över luckan ?
Någon som har några för/nackdelar på respektive sätt?
Jag blev lite rådvill...
Det gäller HTH, men det borde inte göra någon skillnad i diskussionen antar jag...
Skåpen som avslutar köket mot döröppningen till köket kan antingen lackeras i luckans färg när de beställs (frisida) eller så kan man montera en täcksida.
En del av mig säger att det kvittar, skåpets utsida får ju rätt färg iom beställningen.
Men det kanske är snyggt när täcksidan går ut över luckan ?
Någon som har några för/nackdelar på respektive sätt?
Jag blev lite rådvill...
Det gäller HTH, men det borde inte göra någon skillnad i diskussionen antar jag...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vet att HTH oftast kör med målade sidor bara men personligen tycker jag det är betydligt högre klass med täcksidor som ramar in på ett snyggt sätt och jag tycker det blir ett mycket lyxigare utseende på de kök man monterar med täcksidor.
Tack för svar, det lutar åt täcksida då.
Följdfråga:
Vi ska ha en list under skåpet (verkar heta lite olika...) i allmogeprofil.
Skall man låta täcksidan gå förbi skåpet och låta listen möta täcksidan eller avsluta täcksidan i liv med underkant skåp och sätta list under täcksidan?
Följdfråga:
Vi ska ha en list under skåpet (verkar heta lite olika...) i allmogeprofil.
Skall man låta täcksidan gå förbi skåpet och låta listen möta täcksidan eller avsluta täcksidan i liv med underkant skåp och sätta list under täcksidan?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med all respekt för att du är insatt Estwing, men blev det rätt ?
Antingen går man väl ner med täcksidorna lika mycket som ljusrampslisten under väggskåpen är hög så man täcker sidan av ljusrampslisten...
...eller så slutar man med den i underkant av väggskåpet och gerar ljusrampslisten, men då lägger man den korta biten av ljusrampslisten en bit in så den mer ligger under skåpets sida.
Då blir den lika mycket indragen på sidan som den blir framtill där man har luckorna vilket blir snyggast.
Antingen går man väl ner med täcksidorna lika mycket som ljusrampslisten under väggskåpen är hög så man täcker sidan av ljusrampslisten...
...eller så slutar man med den i underkant av väggskåpet och gerar ljusrampslisten, men då lägger man den korta biten av ljusrampslisten en bit in så den mer ligger under skåpets sida.
Då blir den lika mycket indragen på sidan som den blir framtill där man har luckorna vilket blir snyggast.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu är det ju faktiskt så att 99% av alla köksleverantörers täcksidor är exakt lika höga som skåpssidorna är höga så det lär ju då bli ganska knepigt att låta de gå lägre ner än skåpets sida för då saknas det liksom upptill... 
Däremot Ikeas är lite längre och då motsvarande vad ljusrampslisten bygger så man kan välja att låta dem gå ner och täcka änden på den eller kapa av den om man vill ha gerad ljusrampslist på kortänden med.
Några andra alternativ är i normalfallen inte möjliga i verkligheten om man inte specialbeställer längre sidor.
Oavsett radie eller inte.
Däremot Ikeas är lite längre och då motsvarande vad ljusrampslisten bygger så man kan välja att låta dem gå ner och täcka änden på den eller kapa av den om man vill ha gerad ljusrampslist på kortänden med.
Några andra alternativ är i normalfallen inte möjliga i verkligheten om man inte specialbeställer längre sidor.
Oavsett radie eller inte.
Jo om ikea är den där 1% av alla köksleverantörer som levererar "förlängda" täcksidor, och flertalet förordar att man ska göra så, så gör man som ikea, därav ikea-look.
Det var så jag menade...
Om många vill ha så, varför har inte de andra 99% av kökslev färdiga lösningar för det?
Det var så jag menade...
Om många vill ha så, varför har inte de andra 99% av kökslev färdiga lösningar för det?