Hej,
Vill ha frikyla. Hur kopplar man flera slingor till köldbärarkretsen och vilka/hur många cirkulationspumpar behövs?

Har energibrunn 240m borrdjup och en BVP Nibe S-1155 16kW med ett förberett stick på köldbärarkretsen samt förberett monterat kanalkylbatteri i tilluften på FTX-ventilationssystemet. Till kanalkylbatteriet hör en relästyrd shuntventil men ingen cirkulationspump. Tänkte tidigare börja med att ansluta kanalkylbatteriet men då sa rörmokaren att en cirkulationspump behövs. Om jag istället köper ett frikylepaket Nibe PCS-44 till min BVP för att även koppla en ytterligare slinga till fläktkonvektorer ingår cirkulationspump. Hur ska man tänka? Kan man koppla två slingor på samma stick, använda en (1) cirkulationspump för båda slingorna och bara använda shuntventilen till kanalkylbatteriet till den slingan?

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
E extcon skrev:
Hej,
Vill ha frikyla. Hur kopplar man flera slingor till köldbärarkretsen och vilka/hur många cirkulationspumpar behövs?

Har energibrunn 240m borrdjup och en BVP Nibe S-1155 16kW med ett förberett stick på köldbärarkretsen samt förberett monterat kanalkylbatteri i tilluften på FTX-ventilationssystemet. Till kanalkylbatteriet hör en relästyrd shuntventil men ingen cirkulationspump. Tänkte tidigare börja med att ansluta kanalkylbatteriet men då sa rörmokaren att en cirkulationspump behövs. Om jag istället köper ett frikylepaket Nibe PCS-44 till min BVP för att även koppla en ytterligare slinga till fläktkonvektorer ingår cirkulationspump. Hur ska man tänka? Kan man koppla två slingor på samma stick, använda en (1) cirkulationspump för båda slingorna och bara använda shuntventilen till kanalkylbatteriet till den slingan?
Gjorde du allt själv till slut, eller hittade du möjligtvis någon som var kunnig angående kyla från en Nibe värmepump?
Jag har ett hus i Stockholm som blir väldigt varmt på sommaren och de som skötte renoveringen totalmissade att man kunde förbereda för kyla med fläktkonvektorer i rummen, så jag drömmer om att åtminstone få in en konvektor på andra sidan väggen av pannan och allra helst golvkyla förstås.

A AMR74 skrev:
Gjorde du allt själv till slut, eller hittade du möjligtvis någon som var kunnig angående kyla från en Nibe värmepump?
Jag har ett hus i Stockholm som blir väldigt varmt på sommaren och de som skötte renoveringen totalmissade att man kunde förbereda för kyla med fläktkonvektorer i rummen, så jag drömmer om att åtminstone få in en konvektor på andra sidan väggen av pannan och allra helst golvkyla förstås.
Det är fortfarande inte installerat då jag inte enkelt hittade någon som var villig att göra jobbet. På inrådan från många i fruset installerade jag istället yttre solskydd i form av markiser och vertikalmarkiser i höstas som en första åtgärd. I våra fönster i söder sker dopingfall med uppvärmning som motsvarar flera kW elvärme, förstår att det är mer effektivt att hindra det från att komma in i huset än att låta det komma in och sedan försöka kyla med motsvarande effekt. Ska bli intressant att se hur det påverkar inneklimatet i sommar. Hjälper det inte tillräckligt blir det ändå frikyla och planerar då att kontakta Nibe direkt då de kan rekommendera installatör beroende på behov.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Aj då...
Jo, jag måste också fixa något solskydd. Hade tänkt att kanske sätta horisontella trälameller, men vertikalmarkiser verkar ju också intressant, så tack för det tipset!
Uppdatera gärna om hur du upplevde att skillnaden blev och om du får någon info från Nibe. (Jag har haft väldigt svårt att få något användbart ur dem.)

A AMR74 skrev:
Aj då...
Jo, jag måste också fixa något solskydd. Hade tänkt att kanske sätta horisontella trälameller, men vertikalmarkiser verkar ju också intressant, så tack för det tipset!
Uppdatera gärna om hur du upplevde att skillnaden blev och om du får någon info från Nibe. (Jag har haft väldigt svårt att få något användbart ur dem.)
Man måste se till att solens effekt inte kommer in i huset från början. Solskydden måste alltså sitta på utsidan av huset. Trälameller, gardiner osv har inte så stor effekt eftersom de värms upp av den infallna solen och verkar indirekt som värmeradiatorer.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Sant.
Vilka vertikalmarkiser valde ni?
När jag googlade fick jag upp de från Skånska Byggvaror...

A AMR74 skrev:
Sant.
Vilka vertikalmarkiser valde ni?
När jag googlade fick jag upp de från Skånska Byggvaror...
Vi valde dessa. Inte billigt men väldigt nöjda med resultatet.

• Fasad med moderna, mörka zip-screens installerade på stora fönster för effektivt solskydd och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera moderna hus med utomhusmarkiser monterade, olika exempel på markislösningar i soliga miljöer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
E extcon skrev:
Vi valde dessa. Inte billigt men väldigt nöjda med resultatet.
Verkligen snygga och bra att man kan få dem breda för att täcka fönster som sitter i par bredvid varandra.
Tack så mycket för tipset! 🙏

• Gilla
extcon
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Verkligen snygga och bra att man kan få dem breda för att täcka fönster som sitter i par bredvid varandra.
Tack så mycket för tipset! 🙏
Håll utkik mot slutet av sommaren då de brukar ha fina kampanjer.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vad har du för ventilationsaggregat, ex HERU från Östbergs kan styra en shunt för att inte skicka ut för kall luft så man får kondensproblem?

Om aggregatet kan styra är det bara en cirkulationspump som behövs, eller kanske också en shunt.
Snållösning är pump på tradera, om du redan har avstick och rör är det enkelt.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Jag har frikyla via kanalbatteri i min FTX-installation. Styrningen är helt manuell, d v s vill jag ha kyla öppnar jag brineventilen till batterislingan och slår på den separata cirkulationspumpen. Eftersom frikyla via ventilation i princip alltid har för låg kapacitet finns ingen anledning till reglering enligt mig. Max kyleffekt innebär att inomhustemperaturen går ner ett par grader vilket märks tydligt - men det kan inte hålla t ex 21 grader när det är 28 grader ute.

Att försöka utnyttja värmepumpens cirkulationspump verkar knasigt. När kylbehov uppstår är ju normalt värmebehovet obefintligt och värmepumpens brinepump avstängd.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Vad har du för ventilationsaggregat, ex HERU från Östbergs kan styra en shunt för att inte skicka ut för kall luft så man får kondensproblem?

Om aggregatet kan styra är det bara en cirkulationspump som behövs, eller kanske också en shunt.
Snållösning är pump på tradera, om du redan har avstick och rör är det enkelt.
Jag har ett Swegon Casa R7 FTX aggregat och en Nibe S1155 bergvärmepump med förberett avstick för att koppla in till kanalkylbatteri och/eller större fläktkonvektorsystem som jag i så fall skulle behöva installera. BVP och FTX installerades samtidigt i dec 2022 med ambitionen att kunna kyla men just den delen har förblivit omonterad. Jag fastnade för att jag inte kunde förstå om det är bäst att låta FTX aggregatet styra shunt och cirkulationspump eller om det styrs bäst av Nibe BVP (båda har funktioner för att styra shunt och cirkumpolär). Tror jag har alla delar som krävs (köpte till färdiga kit) men kunde inte heller hitta en installatör som var villig att ge råd och installera.

P Per L skrev:
Jag har frikyla via kanalbatteri i min FTX-installation. Styrningen är helt manuell, d v s vill jag ha kyla öppnar jag brineventilen till batterislingan och slår på den separata cirkulationspumpen. Eftersom frikyla via ventilation i princip alltid har för låg kapacitet finns ingen anledning till reglering enligt mig. Max kyleffekt innebär att inomhustemperaturen går ner ett par grader vilket märks tydligt - men det kan inte hålla t ex 21 grader när det är 28 grader ute.

Att försöka utnyttja värmepumpens cirkulationspump verkar knasigt. När kylbehov uppstår är ju normalt värmebehovet obefintligt och värmepumpens brinepump avstängd.
Tack för att du delar erfarenheter! Ett par grader är inte mycket men skulle vara en välkommen svalka på hemmakontoret som ofta låg på uppåt 28 grader förra och förrförra sommaren… Nu har jag monterat markiser sedan förra sommaren men är beredd att göra ytterligare åtgärder beroende på vad som kan krävas.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.