Vi kommer nog välja bergvärme, FTX och frikyla när vi skall bygga hus. Normal så måste man kondensisolera ventilationsrören. Gäller detta också om ventilationsrören ligger inbäddade i cellusa- eller träfiberisolering? Vill gärna förstå lite hur man resonerar kring detta. Tacksam för svar.
 
Om du installerar på kallvind måste samtliga ventilationsrör förses med både kondens- och värmeisolering, helst totalt tjocklek på 200 men minimum 100 mm. Ställen där du kan spruta lösull med motsvarande tjocklek räcker det med enbar kondensstrumpa.

När det gäller frikyla måste även samtliga ventilationsrör inomhus förses med kondensstrumpa.

Om du ska köra ett centralt kylbatteri, se till att köpa ett med rätt dimension som har minst 4 st kylsektioner på ca 8-14 kW kyleffekt vid nominellt luftflöde (ca 35 l/s per 100kvm). Kostar ca 8-12 tkr ink moms från tex Aircoli eller Systemair. Köp INTE kylbatterier som finns hos näthandlarna, de är ofta kraftigt underdimensionerade och kanske räcker för ett rum eller två.

När det gäller kyla rekommenderar jag att ni anlitar en expert inom området då FTX-konstruktörerna normalt saknar den kompetensen.
 
Redigerat:
Jag måste bara applådera erat beslut att välja bergvärme å frikyla. Lite dyrare men man får ett inomhusklimat på sommaren som inte gör att man svettas bort å låga driftkostnader.
 
B bengtsbox skrev:
Vi kommer nog välja bergvärme, FTX och frikyla när vi skall bygga hus. Normal så måste man kondensisolera ventilationsrören. Gäller detta också om ventilationsrören ligger inbäddade i cellusa- eller träfiberisolering? Vill gärna förstå lite hur man resonerar kring detta. Tacksam för svar.
*
Måste man kondensisolera ventilationsrören?
Det verkar tveksamt, men i extremfall. Uteluft 30 C och 50 % rel fukt har daggpunkt ca 14 C. Normalt blir inte kanaler så kalla att de underskrider daggpunkten. Lägsta tillufttemp i större anläggningar brukar vara 6 C under rumstemp eller lägst 14 C. Däremot behövs bra termisk isolering, minst 100 mm.
Kylvattenrör behöver ha diffusionströg isolering och dess armatur. Det kan bli ett problem att få till det till 100 % så det inte blir dropp.

En fråga är hur kylan skall tillföras rummen. Tilluftflödet från FTX är litet och fläkten har kanske inte tillräcklig tryck för en luftkylare. Bättre med nya cirkulationskylare men tänk på att de behöver dräneringsrör för kondens. Vid väggplacerat aggregat kan det ske med rör genom yttervägg, dropp, dropp.
*
 
Redigerat:
J Jochi skrev:
*
Måste man kondensisolera ventilationsrören?
Det verkar tveksamt, men i extremfall. Uteluft 30 C och 50 % rel fukt har daggpunkt ca 14 C. Normalt blir inte kanaler så kalla att de underskrider daggpunkten. Lägsta tillufttemp i större anläggningar brukar vara 6 C under rumstemp eller lägst 14 C. Däremot behövs bra termisk isolering, minst 100 mm.
Kylvattenrör behöver ha diffusionströg isolering och dess armatur. Det kan bli ett problem att få till det till 100 % så det inte blir dropp.

En fråga är hur kylan skall tillföras rummen. Tilluftflödet från FTX är litet och fläkten har kanske inte tillräcklig tryck för en luftkylare. Bättre med nya cirkulationskylare men tänk på att de behöver dräneringsrör för kondens. Vid väggplacerat aggregat kan det ske med rör genom yttervägg, dropp, dropp.
*
FEL AV MIG OVAN
Hann inte rätta innan tiden löpt ut.
Daggpunkten för luft 30 C och 50 % RF är ca 18 C.
Därför behöver man ha kondensstrumpa som andra skrivit. Jag tänkte först på kanaler som ligger i det kylda rummet där viss avfuktning skett, men kanaler på vind ligger ju i uteklimatet.
 
Mina ventilationsrör ligger på vinden,under isoleringen. Jag har igen kondensisolering, bara blåst cellulosa. Endast uteluften är kondensisolerad, men den går inte på vinden hos mig.

Rätt eller fel vet jag inte men det verkar fungera.
 
N nybyggarn3 skrev:
Mina ventilationsrör ligger på vinden,under isoleringen. Jag har igen kondensisolering, bara blåst cellulosa. Endast uteluften är kondensisolerad, men den går inte på vinden hos mig.

Rätt eller fel vet jag inte men det verkar fungera.
*
Om man inte har aktiv kyla så att en kanal inte är kallare luftens daggpunkt blir det ingen kondens. Antar att cellulosaisolering är vad jag lite elakt kallar pappersmakulatur (är nog bra isolering). Den har väl fördelen att kunna suga upp viss mängd fukt som tillfälligt fälls ut och torkar senare.

Nedan visas ett Mollierdiagram med egenskaper för luft med olika egenskaper för bl a temperatur och fuktighet. Det finns absolut fuktighet (blåa skalan upptill) som visar hur mycket vatten som finns i ett kilo luft, ca 0,8 m3 (1 kg luft väger ca 1,2 kg). Relativa fuktigheten ( krökt grön linje likt blomstjälk i en vas) visar hur mycket vatten det finns i luft av vad som maximalt kan finnas vid en bestämd temp. Ju varmare luft, ju mer vatten kan den innehålla.

Två exempel är inlagda, ett rött och ett blått.
Det röda visar luft av 30 C 50 % rel fuktighet. Om man följer den röda heldragna linjen neråt till diagrammets slut ser man vid viken temp på en yta då fukt börjar utfällas. Om luften 30 C och 50 RF kyls i en kylare kommer vatten fällas ut i kylaren så att tillståndet ungefär följer den streckade linjen.
Liknande fall visas av blåa linjer för luft av 25 C och 50 % RF Diagram med linjer, siffror och anteckningar, troligen för teknisk eller vetenskaplig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J Jochi skrev:
*
Om man inte har aktiv kyla så att en kanal inte är kallare luftens daggpunkt blir det ingen kondens. Antar att cellulosaisolering är vad jag lite elakt kallar pappersmakulatur (är nog bra isolering). Den har väl fördelen att kunna suga upp viss mängd fukt som tillfälligt fälls ut och torkar senare.

Nedan visas ett Mollierdiagram med egenskaper för luft med olika egenskaper för bl a temperatur och fuktighet. Det finns absolut fuktighet (blåa skalan upptill) som visar hur mycket vatten som finns i ett kilo luft, ca 0,8 m3 (1 kg luft väger ca 1,2 kg). Relativa fuktigheten ( krökt grön linje likt blomstjälk i en vas) visar hur mycket vatten det finns i luft av vad som maximalt kan finnas vid en bestämd temp. Ju varmare luft, ju mer vatten kan den innehålla.

Två exempel är inlagda, ett rött och ett blått.
Det röda visar luft av 30 C 50 % rel fuktighet. Om man följer den röda heldragna linjen neråt till diagrammets slut ser man vid viken temp på en yta då fukt börjar utfällas. Om luften 30 C och 50 RF kyls i en kylare kommer vatten fällas ut i kylaren så att tillståndet ungefär följer den streckade linjen.
Liknande fall visas av blåa linjer för luft av 25 C och 50 % RF[bild]
Elakat eller inte, men den är helt klart gjort av returpapper. Enligt min mening är det ett fantastiskt material, men jag är inte expert. Att det kan absorberar och transportera fukt bör rimligen vada en fördel i sammanhanget, om det skulle bli kondens utanpå rören vid vissa förhållande. Min vind är även byggd utan luftspalt, vilken säker också kan vara en fördel under den fuktiga delen av året.

Andra fördelar är tyngden och tätheten, men det har inget ventilationsrören att göra.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.