FRIGOLITHUSET I LERKIL
Ja nu har ett brunnit, men det var nog mera en miss från byggherren dels att han inte hade gipsat eller putsat väggarna sedan att troligtvis fanns det inget brandhämmande i frigoliten, Jag tycker annars att det är ett suveränt och billigt byggmaterial med bra k--värden mm.
Husen går att forma som man vill se på: www.ross.se vilka skapelser, och dom har inte brunnit....
PS. Trähus brinner oxå bra ! DS
Ja nu har ett brunnit, men det var nog mera en miss från byggherren dels att han inte hade gipsat eller putsat väggarna sedan att troligtvis fanns det inget brandhämmande i frigoliten, Jag tycker annars att det är ett suveränt och billigt byggmaterial med bra k--värden mm.
Husen går att forma som man vill se på: www.ross.se vilka skapelser, och dom har inte brunnit....
PS. Trähus brinner oxå bra ! DS
Att bygga med cellplastblock och fylla med betong á la dorocell är väl inte speciellt ovanligt nuförtiden. Grannens trivselhus har sutterängvåningen byggd med dorocellblock.
Däremot har metoden ifrågasatts ur brandsäkerhetssynpunkt.
/fw
Däremot har metoden ifrågasatts ur brandsäkerhetssynpunkt.
/fw
Claes skrev:
Pratade med dorocell på nolia -06 o då sa dom att dom kommer med ett block som är 350 mm mot dagens 300 mm men med samma betongkärna som idag på 150 mm..
U-värdet ligger idag på (300 mm block) 0,216 W/m2 med puts o 0,208 W/m2 med träpanel men tyvär frågade jag inte vad dom nya blocken skulle ligga på.. :-[
Vägg konstruktionen kostar iaf 500:-/m2 inkl material att bygga..
Dom är då garanterat luftäta o inga köldbryggor finns det heller, Om man vill så är det inga problem att lägga på en 45 mm invändigt under gipsen..
Vi bygger med Thermohus (www.thermohus.nu) och dom har ett byggelement med (utifrån) 100 mm EPS, 150 mm lättbetongkärna, 50 mm EPS, 10 mm OMB board, 13 mm gips. U-värde 0.12.
www.frejmus.se
www.frejmus.se
Ok såg bara att dom hade en länk till dorocell http://www.thermohus.nu/teknik/index.php men de kanske bara är för att påvisa att tekninken inte är ny..Conan skrev:
En kompis va med o byggde ett hus med dorocellblock för många år sen (han trodde på ca 10 år sedan) o det va ett snabbt sätt att bygga på.. Nackdelen med detta system el stenhus överhuvudtaget tyckte han va om man ska bygga om (sätta in t.ex dörr senare) mot en trä konstruktion.. Iof är han vär lite partisk då han har tillverkning av takstolar o väggblock i trä.. :
Hejsan !
Jag har varit i kontakt med thermokub ett företag i Estland som är svenskägt och finns på www.thermokub.se eller .ee mycket bra system, dom använder sig av bra arkitekter oxå ex.vis www.ross.se vilka hus !!
Nackdelen är att han vill helst bygga i Stockholm pga prisbilden där...
Hälsn
Lasset3
Jag har varit i kontakt med thermokub ett företag i Estland som är svenskägt och finns på www.thermokub.se eller .ee mycket bra system, dom använder sig av bra arkitekter oxå ex.vis www.ross.se vilka hus !!
Nackdelen är att han vill helst bygga i Stockholm pga prisbilden där...
Hälsn
Lasset3
Klicka här för att svara