Byggahus.se

Frigolithus?

1. R
    Medlem Nivå 4
    Intressant byggmetodNär jag var i USA kikade jag på ett program på TV, Home again tror jag det hette. Där fick man följa hur man byggde ett hus på ett finurligt sätt.
    Man använde sig av frigolitblock med kanaler invändigt. Man byggde som med lego ihop ett hus och när väggarna var skapade la man i lite armering och fyllde på med cement. Huset blev isolerat på samma gång.

Nu vet jag att de flesta kommer att säga att det är bättre att använda ytongblock! Det stämmer säkert, men jag tyckte att det kunde vara intressant att höra om det är någon som sett denna byggmetod? :p

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Frigolithus?

Det du tänker på Rodge, kan vara det som behandlas i tråden Palikka byggsystem under Byggnadsmaterial...

3. B
    Medlem Nivå 6

Jag gissar också på Palikka-systemet.

Men jag vill minnas att Teeg hus oxå har ett system med Frigolit.

www.teeghus.com

4. V
    Medlem Nivå 6

:)
    Ja, det finns hus lite här och där i Stockholmstrakten.
    Som sagts i tidigare inlägg så finns det Teeg-Hus och även RESARO-hus, se
    http://www.resaro.se

Har själv besökt Teegs fabrik i Märsta och det var mycket intressant och haft många diskussioner med Wegler på RESARO.

Gå in på denna länk
    http://www.palikka.fi/ och läs vidare på valbart språk

hälsar
    Helena med...................Sverige Stugan

som idag (efter monteringen av ovannämnda)
    gärna skulle bygga med EPS och cement, dvs Palikka-systemet, som har mycket bra U-värde (f.d. K-värde)
    ;)

5. M
    Medlem Nivå 1
  6. R
    Medlem Nivå 4

uruRe: Frigolithus?

Du har helt rätt Martin! Detta är precis vad jag såg. Man kan fundera på hur man fäster saker på väggarna. Frigoliten är ju inte så stark.

7. B
    Medlem Nivå 6

Titta, ytterligare en leverantör (byggikub) av byggsystem som jag inte hade en aning om! Tack för den!

Antagligen en av de konkurrenter som Palikka är rädd för.

Rodge68: Invändigt fäster du en gipsplatta (eller motsvarande antar jag) För jag håller med dig; Frigolit håller inte för mycket.

8. R
    Medlem Nivå 4

Det huset som man fick följa bygget av i USA blev mycket snyggt! Man putsade fasaden och i knutarna satte man runda stenar, speciellt anpassade för detta och till öppna spisar.

Det blev en riktig skogsstuga.

9. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Jag såg att man ska klämma dit metallbleck på vartannat varv frigolit på insidan för att kunna skruva dit gips. Det är ju bara att skruva dit en OSB-board eller annan träskiva och sedan skruva fast gipset i den.

10. M
    Medlem Nivå 6
  11. M
    Medlem Nivå 6
  12. M
    Medlem Nivå 6

Eller gör en sökning på www.google.com efter följande :
    building a house in EPS concrete

Så dyker det upp en hel uppsjö företag som sysslar med just detta.

13. M
    Medlem Nivå 6
  14. Y
    Medlem Nivå 3

Dorocell fäster reglar på insidan, innan gjutningen, med spikar som går igenom epsformen. Dessa spikar sitter sedan i betongen. Det måste bli hur starkt som helst.

Den metoden måste gå att använda på Palikka också.

Kuben använder stållister på insidan för förstärkning och att fästa gips i

15. R
    Medlem Nivå 4

Tack för alla bra kommentarer ::)