S Staffan-N skrev:
Nojan kommer från att vi vet ganska lite om hur mikroplasterna påverkar oss i längden. Vi vet att de tar sig in i våra kroppar, lungor, blodomlopp, hjärnor, foster o.s.v. Detta är absolut inte en "foliehattsnoja" av samma typ som vaccinmotstånd och motvilja mot läkemedel. De sistnämnda är oftast väl studerade.

"Bryts ner" i en kemisk bemärkelse och "finfördelas" är inte samma sak.

Sen är ju frågan vad man kan göra åt det själv...plasten vi får i oss kommer ju snarare från andras nedskräpning. Så länge plastkassen återanvänds till att slänga sopor och hamnar i kraftvärmeverket ser jag inga större problem. Det finns värre miljöbovar att jaga just nu.
(Du talar med en naturvetare. Här tvingas vi skriva kortfattat och någorlunda lättläst. Jag kritiserar plastkritiken som i 99 fall av 99,2 är irrationell och fnoskig.)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
XPS är absolut ett bra alternativ, men det är inte vid bearbetningen som microplaster bildas (i någon större mängd) utan i samband med nedbrytningen.
(Men XPS slutna cellstruktur gör att det tar längre tid, även om båda består av samma material)
Nej, det är inte vid bearbetningen mikroplaster bildas, men kulorna från EPS har en tendens att spridas för vinden när man bearbetar EPS utan värmeskärare, men även när man råkar komma åt med en spade osv. Vill man minska utspridning av plaster så är XPS ett mycket bättre alternativ då den inte smular lika lätt.

Men förslaget om att använda lecaisolering är mycket bra. Jag valde att minska mängden plastisolering under min badtunna till ett minimum genom att fylla ut med leca-kulor istället för med grus under den. Det blev dessutom billigare. Man behöver dock ytterligare fuktspärr/dränering då leca delvis håller vatten och då får sämre isolerförmåga.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag läser första inlägget rätt så pratas det om att montera kantelement och isolering och sedan gjuta en platta med betong i detta och sedan ställa ett växthus på det?
Ja typ så här och sedan ställa ner markjärnen och på med betong. Är det här xps? Och varför lila?

• Lila isoleringsmaterial i marken, möjligen XPS, förberedd för markjärn och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana lådor under ett växthus är helt meningslösa. Växthusets golv förhindrar ju att frosten vandrar ned i marken.

T Thomas_Blekinge skrev:
Sådana lådor under ett växthus är helt meningslösa. Växthusets golv förhindrar ju att frosten vandrar ned i marken.
Jag kommer inte ha golv i växthuset. Utan bara direkt på marken

L Lillamyran skrev:
Jag kommer inte ha golv i växthuset. Utan bara direkt på marken
Det är inte under växthuset utan där markjärnen ska fästas i betongen

Cellplasten i marken har väl ungefär lika stor hälsopåverkan som blomkrukor eller vattenkannor i plast?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
L Lillamyran skrev:
Ja typ så här och sedan ställa ner markjärnen och på med betong. Är det här xps? Och varför lila?
Ok. Men odla gör du ju sedan på bänkar eller i krukor på marken. Det måste ju vara helt omöjligt att detta som är under mark ska hamna i tomaterna.

L Lillamyran skrev:
Av ren nyfikenhet undrar jag vad dessa lådor ska vara bra för. Vill man isolera mot vinterkylan så lägger man väl ett lock av frigolit ovanpå, kylan kommer inte underifrån?

Slopa all isolering. Meningslös.
I say no more.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Men odla gör du ju sedan på bänkar eller i krukor på marken. Det måste ju vara helt omöjligt att detta som är under mark ska hamna i tomaterna.
Jag Odlar i Bäddar, jordbäddar med kanske en halvmeter jord över.

useless useless skrev:
Cellplasten i marken har väl ungefär lika stor hälsopåverkan som blomkrukor eller vattenkannor i plast?
Jo men cellplasten sprider väl sig i jorden. Krukor och vattenkanor släpper väl också microplaster när man vattnar helt rätt

Det är så här alla byggare säger att de gör, en frigolitform för tjälen och sedan gjuter i den

A
L Lillamyran skrev:
Det är så här alla byggare säger att de gör, en frigolitform för tjälen och sedan gjuter i den
Då gör du klokt i att lyssna på dom, de flesta som har svarat dig här är i bästa fall hempulare om ens det😉

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Då gör du klokt i att lyssna på dom, de flesta som har svarat dig här är i bästa fall hempulare om ens det😉
Jo, jag ifrågasatte en byggare idag med anledning av ovan kommentarer men han skrattade å sa att visst det kan hålla men blir det tjäle i marken så kan växthuset bli snett några mm varje år och spruckna rutor efter det.
Känner andra som haft montörer till sina växthus som gör samma sak. Willabs montörer tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.