3 784 läst ·
47 svar
4k läst
47 svar
Frigolit cellplast farligt under jorden- isolera markjärn
(Du talar med en naturvetare. Här tvingas vi skriva kortfattat och någorlunda lättläst. Jag kritiserar plastkritiken som i 99 fall av 99,2 är irrationell och fnoskig.)S Staffan-N skrev:Nojan kommer från att vi vet ganska lite om hur mikroplasterna påverkar oss i längden. Vi vet att de tar sig in i våra kroppar, lungor, blodomlopp, hjärnor, foster o.s.v. Detta är absolut inte en "foliehattsnoja" av samma typ som vaccinmotstånd och motvilja mot läkemedel. De sistnämnda är oftast väl studerade.
"Bryts ner" i en kemisk bemärkelse och "finfördelas" är inte samma sak.
Sen är ju frågan vad man kan göra åt det själv...plasten vi får i oss kommer ju snarare från andras nedskräpning. Så länge plastkassen återanvänds till att slänga sopor och hamnar i kraftvärmeverket ser jag inga större problem. Det finns värre miljöbovar att jaga just nu.
Nej, det är inte vid bearbetningen mikroplaster bildas, men kulorna från EPS har en tendens att spridas för vinden när man bearbetar EPS utan värmeskärare, men även när man råkar komma åt med en spade osv. Vill man minska utspridning av plaster så är XPS ett mycket bättre alternativ då den inte smular lika lätt.Dowser4711 skrev:
Men förslaget om att använda lecaisolering är mycket bra. Jag valde att minska mängden plastisolering under min badtunna till ett minimum genom att fylla ut med leca-kulor istället för med grus under den. Det blev dessutom billigare. Man behöver dock ytterligare fuktspärr/dränering då leca delvis håller vatten och då får sämre isolerförmåga.
Ja typ så här och sedan ställa ner markjärnen och på med betong. Är det här xps? Och varför lila?MathiasS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Sådana lådor under ett växthus är helt meningslösa. Växthusets golv förhindrar ju att frosten vandrar ned i marken.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Slopa all isolering. Meningslös.
I say no more.
I say no more.
Det är så här alla byggare säger att de gör, en frigolitform för tjälen och sedan gjuter i den
Jo, jag ifrågasatte en byggare idag med anledning av ovan kommentarer men han skrattade å sa att visst det kan hålla men blir det tjäle i marken så kan växthuset bli snett några mm varje år och spruckna rutor efter det.Rejäl skrev:
Känner andra som haft montörer till sina växthus som gör samma sak. Willabs montörer tex.