Är frigolit farligt att ha i marken vid växthus? Det är markjärnen som ska isoleras runt och om man bygger en låda med frigolit/cellplastskivor och gjuter i den med betong
Läste något om microplaster- låter inte kul

Om det är microplaster du är orolig för så kommer det inte vara ett stort problem om du gräver ned några EPS skivor på begränsade områden där du inte kommer hålla på och gräva.

• Gilla
robert_m
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det är microplaster du är orolig för så kommer det inte vara ett stort problem om du gräver ned några EPS skivor på begränsade områden där du inte kommer hålla på och gräva.
Finns det några andra hälsoaspekter med frigolit och varför är det ingen fara? Kan du förklara? Finns det bättre naturliga material?

L Lillamyran skrev:
Finns det några andra hälsoaspekter med frigolit och varför är det ingen fara? Kan du förklara? Finns det bättre naturliga material?
Det är ett tämligen vanligt byggmaterial som har gått igenom rätt många kontroller, men det är trots allt plastbaserat, så jag skulle inte ha det som botten i en odlingslåda och låtar rötter till något jag tänker äta gräva sig in i det (och bryta ner det till microplaster)

Sand eller grus är ju något som har använts långt innan man började använda frigolit som isolering, eller så gräver du helt enkelt ned till frostfritt djup så att du inte behöver isolera på motsvarande vis.

Svårt att tänka mig att nedgrävd plast I anslutning till odling innebär någon större direkt fara för att mikroplaster hamnar i grönsakerna.
Däremot bidrar man ju till den generella belastningen. Försök skära frigolit utan att det dammar iväg plast liksom, och någon gång i framtiden ska det grävas upp. Så småningom hamnar det i vattendrag och även regn, och hamnar i maten den vägen.

S Staffan-N skrev:
Svårt att tänka mig att nedgrävd plast I anslutning till odling innebär någon större direkt fara för att mikroplaster hamnar i grönsakerna.
Däremot bidrar man ju till den generella belastningen. Försök skära frigolit utan att det dammar iväg plast liksom, och någon gång i framtiden ska det grävas upp. Så småningom hamnar det i vattendrag och även regn, och hamnar i maten den vägen.
Men varför används det… och vad kan jag använda istället som håller mot tjäle mm

S Staffan-N skrev:
Nej, förtydligande med min kommentar om att ha det i en odlingslåda:
Det kommer leda till microplaster i jorden/vattnet i förlängningen, inte i grönsakerna.
Däremot så har de ju diverse brandskyddsmedel och annat i sig som i normalfallet inte är någon risk, men om man odlar direkt på det skulle jag tillämpa försiktighetsprincipen.

Använd Xps istället för EPS,mdå är risken för kvarvarande plaster i marken mycket mindre. XPS "snöar" inte och är mycket därför lättare att arbeta med så att man inte får mikroplaster.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Använd Xps istället för EPS,mdå är risken för kvarvarande plaster i marken mycket mindre. XPS "snöar" inte och är mycket därför lättare att arbeta med så att man inte får mikroplaster.
XPS är absolut ett bra alternativ, men det är inte vid bearbetningen som microplaster bildas (i någon större mängd) utan i samband med nedbrytningen.
(Men XPS slutna cellstruktur gör att det tar längre tid, även om båda består av samma material)

Vi badar i plast - mest bildligt. Vad kommer den här plastnojan ifrån? Vi skulle inte överleva utan plast. Är det det faktum att den är antropogen och inte så kallat naturlig som är problemet? Är det samma inställning som gör att vissa skyr läkemedel och föredrar "naturläkemedel"? Själva termen "mikroplast" kommer sig av plastmaterial finfördelas och bryts ner som allt annat (kemisterna talar om ökad entropi) och utgör som så inget magiskt. Plastmuggen är makroplast, men dess delar är mikroplast. Råkar du äta plastbitar passerar de tarmen opåverkade.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Vi badar i plast - mest bildligt. Vad kommer den här plastnojan ifrån? Vi skulle inte överleva utan plast. Är det det faktum att den är antropogen och inte så kallat naturlig som är problemet? Är det samma inställning som gör att vissa skyr läkemedel och föredrar "naturläkemedel"? Själva termen "mikroplast" kommer sig av plastmaterial finfördelas och bryts ner som allt annat (kemisterna talar om ökad entropi) och utgör som så inget magiskt. Plastmuggen är makroplast, men dess delar är mikroplast. Råkar du äta plastbitar passerar de tarmen opåverkade.
Nojan kommer från att vi vet ganska lite om hur mikroplasterna påverkar oss i längden. Vi vet att de tar sig in i våra kroppar, lungor, blodomlopp, hjärnor, foster o.s.v. Detta är absolut inte en "foliehattsnoja" av samma typ som vaccinmotstånd och motvilja mot läkemedel. De sistnämnda är oftast väl studerade.

"Bryts ner" i en kemisk bemärkelse och "finfördelas" är inte samma sak.

Sen är ju frågan vad man kan göra åt det själv...plasten vi får i oss kommer ju snarare från andras nedskräpning. Så länge plastkassen återanvänds till att slänga sopor och hamnar i kraftvärmeverket ser jag inga större problem. Det finns värre miljöbovar att jaga just nu.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du isolera där överhuvudtaget?

Om jag läser första inlägget rätt så pratas det om att montera kantelement och isolering och sedan gjuta en platta med betong i detta och sedan ställa ett växthus på det?

Ni kan alltid använda lättklinkerkulor eller block istället. Det har jag gjort vid ett tillfälle då vi hade över och det har fungerat utmärkt. Dock är det så att lättklinker är betydligt sämre i sin isoleringsförmåga, så det krävs ca tre gånger så tjock isolering för att uppnå samma värden som med cellplast.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Ni kan alltid använda lättklinkerkulor eller block istället. Det har jag gjort vid ett tillfälle då vi hade över och det har fungerat utmärkt. Dock ska är det så att lättklinker är betydligt sämre i sin isoleringsförmåga, så det krävs ca tre gånger så tjock isolering för att uppnå samma värden som med cellplast.
Där var väl ett konkret och bra tips. Min kritik mot denna plastnoja beror nog endast på det att man genom åren träffat så många irrationella personer som regaerar på ordet utan att fundera på vad alternativet vore. Visst klarade vi oss UTAN PLAST före 1920-talet, men det gick ju inte lika lätt och bra för alla...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.