Jag håller på att bygga en vedbod tänkt som friggebod med max 3m höjd. Nu funkar inte det, jag måste kröka rygg varje gång jag går in eftersom det är pulpettak. Då kom jag på att attefallsreglerna är annorlunda, 4m höjd. Kan jag ersätta mina byggplaner med ett 4m högt attefallshus på 15kvm?
Följdfrågan blir självklart, vad hände med friggeboden? Om jag bygger ytterligare ett attefallshus på 30kvm, kan jag fortfarande bygga en friggebod också? Alltså attefall 30+15 plus friggebod 15, dvs. totalt 60kvm? Om inte så har ju friggeboden upphört att existera!

Varken attefall- eller friggebod-regler finns längre utan sedan december är reglerna mer generösa. Bor du utanför eller i detaljplanerat område skiljer sig reglerna något åt.

Inom detaljplan: En gemensam pott på 45 kvm för komplementbyggnader, där en enskild byggnad får vara max 30 kvm.

Utanför detaljplan: En gemensam pott på 65 kvm, där en enskild byggnad får vara max 50 kvm

Claes Sörmland
Är du utom eller inom detaljplan. Det är olika regler och mer generöst utanför detaljplan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är du utom eller inom detaljplan. Det är olika regler och mer generöst utanför detaljplan.
Inom detaljplan, annars hade jag nog inte brytt mig. Bönderna gör som de vill:)

D David__11 skrev:
Varken attefall- eller friggebod-regler finns längre utan sedan december är reglerna mer generösa. Bor du utanför eller i detaljplanerat område skiljer sig reglerna något åt.

Inom detaljplan: En gemensam pott på 45 kvm för komplementbyggnader, där en enskild byggnad får vara max 30 kvm.

Utanför detaljplan: En gemensam pott på 65 kvm, där en enskild byggnad får vara max 50 kvm
Så med andra ord finns inte friggeboden längre och den nya 15kvm-byggnaden får vara 4m hög?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Korrekt!

4,0 m nockhöjd som mäts från marken invid boden. Du måste hålla dig 4,5 m från gränsen till andra fastigheter och allmän plats som t ex gata.

• Gilla
revi och 1 till
  • Laddar…
Korrekt!
I min enfald trodde jag att attefall och friggebod var olika regler men nu har dessa regler alltså komprimerats till en och i den nya regeln är max nockhöjd 4m och total yta 30+15. Tack för bra svar, nu fortsätter jag med min grymma vedbod, Sörmlands snyggaste, 4meter hög!

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Korrekt!

4,0 m nockhöjd som mäts från marken invid boden. Du måste hålla dig 4,5 m från gränsen till andra fastigheter och allmän plats som t ex gata.
Jag har godkänt från grannarna, inga problem där. Tack för hjälpen, du är kung när det gäller lagar och paragrafer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.