Rejäl skrev:
Nej, du vet väl vad Lecakulorna är sammanfogade med i ett lecablock?
Snälla!, ett Lecablock har råa sidor överallt & cementen som sammanbinder blocken är minimal volymmässigt. (häll vatten över ett block så ser du hur dränerande det är)
Rejäl skrev:
När vi bygger oavsett bod eller hus så går man med med panelen för att skydda syll och bjälklag…
Så du spikar ytterpanel över en liten bod´s 2" 5 stående-syll?
Det gör inte jag!

• Wow
AG A och 1 till
  • Laddar…
P
Du har inte visat ett jota med dina påståenden så detta blir bara mer och mer patetiskt att diskutera med en som vägrar att inse att hen har fel!

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du har inte visat ett jota med dina påståenden så detta blir bara mer och mer patetiskt att diskutera med en som vägrar att inse att hen har fel!
Nej, men vissa har bara mer kunskaper än dig vilket inte är konstigt.

Hur hade du gjort på denna 90 år gamla friggebod, där det är 5" 2 ståendes som syll ?
Den står också på lecablock i grusbädd utan syllpapp.

• Röd friggebod på lecablock i grusbädd, saknar syllpapp. Grönt gräs runtom och en träbit på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hantam
  • Laddar…
J jawen skrev:
TS skrev "stå på lecablock som i sin tur står på och i grus", vilket är en helt annan sak än att ha Lecablocken delvis under markytan som du har tänkt.
Eftersom TS ska ha LECA blocken stående delvis i grus lär det inte gå att räkna bort risken att det stiger vatten kapillärt i lättklinkern, lämpligt att bryta den fukt transporten.

Är du själv yrkesman innom bygg @jawen?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
J jawen skrev:
En generell egenskap hos Leca, & likadant på lösa lecakulor oavsett storlek på kulorna.
Man råder även att EPS bör ha den tjockleken vid källarjobb.

På ett bostadshus kan den bärande punkten ligga djupare in i konstruktionen, & på så sätt mer skyddas mot nederbörd.
Men på en liten bod, förråd & dyligt är syllen oftast klenare beräknad, & 2" 4 eller 2" 5 används som sylldimension, då går oftast dom bärande punkterna ända ut till fasadlivet, vilket gör det mer oskyddat.
Näää den är minst innanför panelen och då är den 22 mm innanför väggliv , och oftast lite till så 3-5 skulle jag säga är det normala.

F fribygg skrev:
Är du själv yrkesman innom bygg
Ja, mer än yrkesman inom bygg.
Utbildad snickare, betongare, murare, brand & vattenskador, heta arbeten, konstruktioner, haft cert för våtrum mm.

Block som ställs på grus, kommer att stå på gruset & inte sjunka ned.

• Haha
  • Gilla
Hantam och 2 till
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Nej, men vissa har bara mer kunskaper än dig vilket inte är konstigt.

Hur hade du gjort på denna 90 år gamla friggebod, där det är 5" 2 ståendes som syll ?
Den står också på lecablock i grusbädd utan syllpapp.
Ja ser att du har lärt dig att fuska, att ha ett bjälklag synligt har jag aldrig sett i ritningar eller anvisningar..
Sedan att det finns ja likaså finns det hus som har stommar byggda av Volvo pall för att personen jobbat på lagret på Volvo och har haft fri tillgång till pall..
Men bara för att någon har byggt eller bygger felaktigt gör det inte rätt…

Att du skulle ha yrkesbevis ser jag som föga sant eller så har du klippt ut dessa ifrån Kelloggs kartongerna när du har ätit flingor..

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja ser att du har lärt dig att fuska, att ha ett bjälklag synligt har jag aldrig sett i ritningar eller anvisningar.
Du är ju verkligen korkad på riktigt & troligtvis en grovis!

Försöker du skapa nån form av respekt på något vridet sätt här eller, vill du enbart ha uppmärksamhet, för min har du fått!
Sådana som dig är det som gör att riktiga yrkesmän inom olika grupper tröttnar totalt, med att försöka hjälpa andra.

Rackarns tjafs om det ena och andra. Bara lägga en papp under mellan leca och som vilkes upp och fästes som ett U en bit upp på utsidan, så ev slagregn inte kan rinna ner mellan. Då finns det inget som heter kappilärkraft.

• Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Du är ju verkligen korkad på riktigt & troligtvis en grovis!
Tror inte ens du når upp till denna nivån!
J jawen skrev:
Försöker du skapa nån form av respekt på något vridet sätt här eller, vill du enbart ha uppmärksamhet, för min har du fått!
Ja du skriver så otroligt korkade saker som du inte kan backa upp med någon form av fakta, arbetsinstruktioner ifrån varken Svensktträ eller Leca tillverkarna..
J jawen skrev:
Sådana som dig är det som gör att riktiga yrkesmän inom olika grupper tröttnar totalt, med att försöka hjälpa andra.
Jaha anser du dig vara yrkesman när du inte ens når upp till en grovis😂

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja du skriver så otroligt korkade saker som du inte kan backa upp med någon form av fakta, arbetsinstruktioner ifrån varken Svensktträ eller Leca tillverkarna..
Du kan inte påvisa 1 enda faktafel i mina inlägg!

DU har 11.737 inlägg från 2021
Jag har 1.845 sedan 2007

Jobbar du ens?, eller sitter du enbart här och munbajsar hela dagarna i ända!

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Du kan inte påvisa 1 enda faktafel i mina inlägg!

DU har 11.737 inlägg från 2021
Jag har 1.845 sedan 2007

Jobbar du ens?, eller sitter du enbart här och munbajsar hela dagarna i ända!
Du kan jamsa hur mycket du vill det gör inte det du skriver rätt!
Du har inte EN enda like i denna tråd hittills, undra varför🤔
18år och bara 5 bästa svar och du påstår att du är yrkesman😂

Ja jag jobbar inte ute längre så jag har tid vissa dagar att skriva dagtid!

J jawen skrev:
En kantbalk är ett SAMLINGSNAMN & ingen specifik produkt?

Titta i eu-dokumentet jag postade för några inlägg sedan, så förstår du att "fråga Mickes" svar var felaktigt.
Uppsugningsförmågan är i den Leca´n mindre än 7,5 cm, som dokumentet visar.
Bravo!
Men nu handlade det ju inte om kantbalkar, utan om leca.
Att leca kan suga fukt. Nyss var det 12-13cm, men nu är det tydligen bara 7,5cm😀. Vad får du alla siffror ifrån? Du sitter ju bara och gissar, annars hade du ju visat oss denna källa😄.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, efter en dubbel Treo lutar det åt att gräva ut grus under boden för rejäl luftspalt och ställa den direkt på lecablocken och lita på att kapillärerna i lecablocken håller trät torrt.

• Gilla
  • Haha
Hemulenz och 1 till
  • Laddar…
H Hantam skrev:
Tack för alla svar, efter en dubbel Treo lutar det åt att gräva ut grus under boden för rejäl luftspalt och ställa den direkt på lecablocken och lita på att kapillärerna i lecablocken håller trät torrt.
Lägg åtminstone pallningsbrickor mellan lättklinkern och trä, det kostar några hundra men underlättar också arbetet med att få syllen i våg.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.