Undrar om någon vet om man kan bygga en friggebod på 15 kvm med carport utan byggnadslov? Hur stor får carporten vara sånafall?
Eller är det totala takytan som räknas? Har nämligen ca 15 kvm tak över altanen redan....
Har försökt leta men hittar inte den infon jag letar efter..
Tacksam för snabba svar!

Du menar att du ska bygga en 15m² stor bod och sedan förse den med ett ungefär lika stort skärmtak? Det räknas i så fall inte som friggebod. Är takutsprånget mer än 0,5 meter räknas de in i arean.

Ok, det är alltså totala takytan utöver befintlig bostadsyta som gäller? Eller kan man kanske bygga en friggebod och en fristående carport?

MicklarPelle skrev:
Eller kan man kanske bygga en friggebod och en fristående carport?
Utan bygglov får du bygga en friggebod med en takyta på max 15 m2. För carport behövs bygglov.
Du bör kunna bygga en friggebod utan bygglov och använd den som garage (för en liten bil).

Henri skrev:
Utan bygglov får du bygga en friggebod med en takyta på max 15 m2. För carport behövs bygglov.
Du bör kunna bygga en friggebod utan bygglov och använd den som garage (för en liten bil).
Det är väl byggytan som får vara max 15m2 på friggebod

Byggytan som får vara max 15. Takutsprång mer än 0.5 meter räknas som byggyta dock

Ok, byggytan. Men TS verkar ha fokus på takytan. Egentligen samma sak storleksmässigt.

Henri skrev:
Ok, byggytan. Men TS verkar ha fokus på takytan. Egentligen samma sak storleksmässigt.
Nej, det är inte samma sak. Både jag och och mats_o har redan förklarat skillnaden, så jag gör det inte en gång till.

Mikael_L
Henri skrev:
Nej. som andersmc skrev.
Byggyta 3x5 meter = 15 kvm
Takyta med max takutsprång = 4x6 m = 24 kvm. 1 cm mer takutsprång så blir allt byggyta.

15 m2 bygglovsfritt skärmtak får anordnas mot bostadshuset, kanske mot friggebod, aningens gråzon där. Men jag har iaf tolkat det som att det inte är tillåtet, utan endast mot bostadshuset.

15m2 fristående skärmtak är aldrig bygglovsfritt, om man nu inte bygger det såsom friggebod, dvs inte en enda kvm extra friggebod på tomten.

Tack, då blev jag lite klokare.. Men får jag bygga en friggebod när jag har "skärmtaket" över altanen redan?

andersmc skrev:
Nej, det är inte samma sak. Både jag och och mats_o har redan förklarat skillnaden, så jag gör det inte en gång till.
Förlåt, hjärnsläpp.:(

J
som jag tolkar det så får man ha ett skärmtak på 15 m2 på sin friggebod på 15 m2...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.