Byggahus.se

Friad för vapenbrott - ”getingdödare” inte olaglig

1. P
    Medlem · Stockholm · 3 357 inlägg

Paxman

Medlem
    Som källa till denna artikel anges "Dagens juridik". Även där är artikeln rent click bait, med lika vilseledande bild(er). Anmärkningsvärt att en sida med ett så, i sammanhanget, högtravande namn publicerar något så illa underbyggt. Här finns uppenbarligen stort utrymme för förbättring. BHs redaktion behöver även de skärpa sin journalistik. Man bör undvika att använda sig av endast en källa när man publicerar något, helt utan att kontrollera att källan verkligen angivit sanningen och hela sanningen.

Det är så fake news skapas; någon publicerar något med tveksam sanningshalt. Detta fångas upp av nästa publicist och vrids till lite. Nästa publicist läser endast text 2 och publicerar sin text, även den en smula tillvriden och cirkusen är igång. Minns ni viskleken? Man satt i en ring och den första viskar något i grannens öra, grannen vänder sig till grannen på andra sidan och upprepar vad den hört. När viskningarna gått varvet runt säger sista personen vad den hört. Det var i princip aldrig som det som viskades ursprungligen nådde sista person. Varje "viskare" lade också till sin egen fantasi när budskapet var oklart, så slutresultatet kunde bli mycket underhållande.

Jag är numer så källkritisk att jag inte alltid litar på SVT, men om bilden de publicerar har bildtexten att den är tagen från polisens förundersökning så har jag mycket svårt att tro att den skulle vara fejk.

2. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 938 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Dessvärre tror jag denna typ av viskningsleks-distortion är svår att undvika i dagens fria informationsflöde på Internet.

Klickvänliga kortnyheter, bortrationaliserade redaktioner, snabba nyheter, annonsfinnasiering, man måste ha klatschiga rubriker, sätter gärna till en bild, allt för att få in annonsklickpengar.

Tyvärr slår detta mot samhället på ett icke önskvärt sätt. Tilliten sjunker.

Nu hörde jag om ett EU förslag om att länkat material skall debitetas. Då blir det väl ännu mera förvrängning av nyheter och annan information.

• Laddar…
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 633 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    FYI, Elina bytte ut bilden idag.

4. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 938 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Citat från ATL
    "I polisförhör berättade han att han byggt om den för att en anhörig behövt något att skydda sig med. Men i tingsrätten uppgav han att han byggde om den för att ha något kraftigare att döda getingar med och att den som flugsmälla var för klen för att klara det."

I Expressen poserar 56-åringen med en omodifierad flugfmällare. Citat från artikeln :

"Polisen kom instormande"
    Ombygget kom till polisens kännedom genom NNs[56-åringens] arbete, där han lade sista handen vid ombygget, berättar han. Men en dag, kort därefter, bultade det på dörren.
    – Då var det polisen som kom instormande. De gjorde husrannsakan och letade efter den ombyggda tennisracketen

Kan tänka att det var lite svårt att hitta flugsmällan...eller vad dom nu fått för uppgift...
    [redigerade bort namnet på 56-åringen ]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.