Ska renovera badrummet och har börjat kolla på lite olika fläktar men har lite beslutsångest. Har just nu en PAX fläkt men har hört mycket gott om intellivent.

Så ni som har intellivent och kanske även haft PAX, vilken är bäst i avseende på ljudnivå samt funktioner ?

Har förstått att PAX har en modell som kan styras genom en app medans intellivent har funktionen att den går hela tiden med otroligt låg ljudnivå med effektstegring vid höjd fukthalt.

Som sagt, kom med era tips, förslag och recensioner så jag kan välja rätt :)

Hej

Installerade en Pax Calima förra året vilken är styrbar via app (tänk på att det är via Bluetooth och ej Wifi så räckvidden är så klart begränsad). Denna har precis som Fresh Intellivent en inställbar basventilation och går upp i hastighet vid ökad fuktlast. Utöver detta så har den ljus/rörelsesensor så att hastigheten automatiskt ökar under viss tid när någon besökt badrummet vilket ju ibland kan vara trevligt, något som mig veterligen Intellivent saknar. Alla tider och hastighetsnivåer är "steglöst" konfigurerbara via appen, medan Intellivent endast har två hastigheter, låg eller max, om jag förstått det rätt.

Tack för svaret. Gillar just den delen att man kan ändra i appen på ett enkelt sätt. Hur är ljudnivån på den fläkten ? Och går det att montera bort bara fläkten för enkel rengöring och liknande ?

Har fått för mig att intellivent har konstant drift på X antal procent som man kan ställa in och att den ökar i varvtal vid högre fukthalter, hoppas det kommer någon som äger en intellivent med lite input också :)

• Gilla
johnnytk
  • Laddar…
Har en Calima sedan snart två år, använder appen bara för första inställningen och ifall det varit längre strömavbrott (då tappar den minnet).

Tycker den är rätt tyst när den går i ej förhöjt läge, men den föreslår väldigt mycket så jag har inte jättemycket att jämföra med.

Man lossar enkelt hela armen med fläkthjulet vid rengöring.

• Gilla
Shrew
  • Laddar…
Jag har både en Pax calima och två st intellivent 2.0. Alla tre är inköpta de senaste 3 åren. Jag gillar de båda. Dem ser ju lite olika ut rent estetiskt. Så det är ju en smaksak. Sen så är båda ganska tysta men jag skulle ranka intelliventen som lite tystare (ej gjort några tester med ljudmätare, bara vad jag själv upplever). Sen tycker jag att den av dem som är äldst, en av intelliventarna, låter mkt mer nu än när den var ny. Det kan nog bero på att mkt smuts har fastnat på fläktbladen kanske. Men det är mkt svårare att rengöra intelliventen eftersom den är monterad i taket och går inte att ta loss på något lätt sätt (mig veterligen). Däremot så är Paxfläkten lätt att ta ned eftersom armen som fläken sitter på är löstagbar. Detta underlättar rengörandet. Jag kan ändå rekommendera båda! Tycker mer det är en estetisk fråga.

A Alex0l skrev:
Tack för svaret. Gillar just den delen att man kan ändra i appen på ett enkelt sätt. Hur är ljudnivån på den fläkten ? Och går det att montera bort bara fläkten för enkel rengöring och liknande ?

Har fått för mig att intellivent har konstant drift på X antal procent som man kan ställa in och att den ökar i varvtal vid högre fukthalter, hoppas det kommer någon som äger en intellivent med lite input också :)
Japp, man kan ställa in konstantdrift med ökning vid högre lufthalt. Precis så kör jag. Jag har två intellivent installerade och tycker de funkar mycket bra och är väldigt tysta på lågt varv. Inga problem med rengöring tycker jag. Man viker ner själva fläktdelen när man ska göra rent så går det lätt att komma åt (svårt att förklara, googla så hittar du nog en bild).

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har också två st Intellivent. Inga problem att lossa själva fläkthjulet och göra rent det.
Inställningar gjorde jag en gång från början och kanske nån justering direkt efteråt, så jag förstår inte riktigt vad man ska med en app till...
xintellivent_2.0_utan_k_pa.png.pagespeed.ic.JUXddYnpRi.png

• Gilla
johnnytk och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har också två st Intellivent. Inga problem att lossa själva fläkthjulet och göra rent det.
Inställningar gjorde jag en gång från början och kanske nån justering direkt efteråt, så jag förstår inte riktigt vad man ska med en app till...
[bild]
Det där är den äldre versionen där man tar loss fläkthjulet, i den nyare viker man liksom ned fläkthjulet utan att ta loss det. Jag har båda versionerna och det är inte någon större skillnad.

• Gilla
Terralago och 1 till
  • Laddar…
Man kan både vika ut själva hållaren där fläkten sitter och ta lös propellern. Iallafall på dom jag köpte 2016 och enligt den senaste manualen på hemsidan...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan både vika ut själva hållaren där fläkten sitter och ta lös propellern. Iallafall på dom jag köpte 2016 och enligt den senaste manualen på hemsidan...
Aha, jag har nog missat att man kan ta bort propellern!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag bytte ut vår gamla 80 tals fläkt mot en intellivent förrförra året.

Är sjukt nöjd med den, väldigt tyst och fuktstyrningen fungerar galant.

En annan sak med intelliventen är att den har högre kapacitet än vad paxen har... Har jag för mig iaf!

B Bassrunner skrev:
Det där är den äldre versionen där man tar loss fläkthjulet, i den nyare viker man liksom ned fläkthjulet utan att ta loss det. Jag har båda versionerna och det är inte någon större skillnad.
Jag tror att det är precis tvärtom.

Vi har en Intellivent och en lite äldre Pax. De spelar inte alls i samma liga. Intellivent är väldigt mycket tystare. Men nyare versioner av Pax-fläktarna är kanske bättre.
Precis som useless gjorde så gjorde jag lite inställningar när den installerades och sen har jag inte rört den. Förutom att göra rent den.

Jag har 3st intellivent och 1st pax calima och håller med om att intellivent är tystare. Paxen verkar också vara mer vindkänslig och går upp och ner i varvtal, vilket jag inte upplever att intelliventen gör, men det kan iofs bero på att den sitter ganska högt, eller att den bara hörs mer.

Hej,
Lyfter tråden då Intellivent har kommit med ny modell: Sky Design http://www.fresh.se/sv/badrumsflaektar/intellivent-sky-design-50.0.2731.1.php

Någon som har erfarenheter av Pax Calima och Intellivent Sky Design?

De verkar båda ha ungefär samma "smarta" funktioner.
Sky Design har Maxtryckförmåga: 57 Pa och Pax Calima har Max tryck 25 Pa. Stor skillnad.
Sen ser jag att Intellivent har motorstyrning som jag inte kan se att Pax har. Kanske därför många rapporterar om svajande motorvarv på Pax?
Kapaciteten är likvärdig 110/140 m³/h, likaså ljudnivå (17-20 dB(A))

Tittar vi på Intellivent S så saknar den närvarokontroll, men i min värld så borde fläkten gå på fuktstyrning och inte rörelse. S har följande som jag inte kan se att Sky Design har: Intellivent® S är försedd med ett avancerat styrsystem med ett flertal funktioner. Fuktstyrningen är helautomatisk och justerar sig själv till rätt nivå efter årstiderna. Just att den verkar justera grundnivån av fuktighetsstyrningen är en sak jag saknar på min befintliga PAX där jag får vrida på en ratt för att få rätt på grundvärdet.

Ni som har Calima eller Sky Design, fungerar det bra efter årstiderna eller behöver ni justera?

/J

• Gilla
Investor Å
  • Laddar…
E erikssonjorgen skrev:
Hej,
Tittar vi på Intellivent S så saknar den närvarokontroll, men i min värld så borde fläkten gå på fuktstyrning och inte rörelse.
/J
Beror på syftet där fläkten monteras, men den verkar ju också ha en luktsensor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.