Mamma har haft hantverkare som fixat hennes badrum. I en befintlig kanal ut i yttervägg har de monterat en Fresh intelivent. Denna har snurrat på nu någon vecka, idag samtalade mamma med elektrikern som meddelade att den ej går utan den snurrar baklänges pga vinden. De hade satt den i off läge eftersom om den går konstant med låg fart och vind ( inte mer än någon annan stans) brinner motorn upp. Stämmer detta?

I Fresh intelivent beskrivning står att:
Kallrasskydd för montage i kanal
Om fläkten monteras i en vindutsatt kanal i yttervägg kan ett externt kallrasskydd monteras. Fresh Intellivent har kallrasskyddsfunktion som standard i och med möjligheten till konstant lågfart på motorn. Används denna funktion är ett externt kallrasskydd överfödigt.
OBS! Använd ej kallrasskydd i befintlig självdragskanal.

Låter inte som kallrasskyddet är installerat om det drar in i toaletten från kanalen.
Vi har en liknande lösning där de drar om fläkten är av men våran är igång hela tiden så vi slipper de problemet.
Frånluft ska egentligen gå upp och ut ur taket och inte ur väggen. Då blir självdraget korrekt

Ja men det finns inget kallrasskydd utan man ska låta fläkten gå konstant på låg fart. Men då menar elektrikern om det blåser mot den väggen så brinner motorn upp. Så de vill sätta någon form av huv på utsidan för att slippa problemet!

Det låter vettigt att sätta något vindskydd om det är en utsatt sida för blåst.
Det finns alltid avvikelser från "normalfallet" där man får vara kreativ i att hitta lösning.
Skulle tro att det är någon sådan plasthistoria som hänvisas till i texten som du klipp in "...externt kallrasskydd....".
Även PAX har något liknande. Brukar vara ett ventilgaller som skyddar extra mot blåst.

AndersS skrev:
Det låter vettigt att sätta något vindskydd om det är en utsatt sida för blåst.
Det finns alltid avvikelser från "normalfallet" där man får vara kreativ i att hitta lösning.
Skulle tro att det är någon sådan plasthistoria som hänvisas till i texten som du klipp in "...externt kallrasskydd....".
Även PAX har något liknande. Brukar vara ett ventilgaller som skyddar extra mot blåst.
Men det står ju att man kan använda .inte något att det måste användas.

Att fläkten "brinner upp" om den snurrar baklänges är inte troligt.
Jag har en intellivent och jag kommer gladeligen utnyttja den 5-åriga garantin den dagen den går sönder.
Det skulle vara pinsamt om en väggmonterad fläkt inte klarar att sitta monterad i en yttervägg!

Kromo skrev:
Men det står ju att man kan använda .inte något att det måste användas.
Ja, "kan" användas till exempel om det är vindutsatt så att det blir onormalt vindtryck.. Eller så förstår jag nog inte din fråga. Även om fläkten snurrar så kan du få sämre ventilation under vissa förutsättningar.
Är det något problem med att montera ett skydd, för man vill ju få en god funktion och frånluft.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sätt in ett kallrasskydd annars. Borde ju skydda mot tillfälliga kastvindar och skydda fläkten.

Fred vom Jupiter skrev:
Sätt in ett kallrasskydd annars. Borde ju skydda mot tillfälliga kastvindar och skydda fläkten.
Om det är vinden som påverkar fläkten vid lågt varvtal. dvs kontinuerlig drift, så hjälper inte ett kallrasskydd då det ska vara öppet.
En annan tillverkare PAX har dessa som tillbehör för att motverka de problem som TS hänvisar till:
http://pax.se/sv/produkt/tillbehor-flakt/vindskyddshuv-rostfritt

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Fresh har en stormkåpa, har jag för mig att den heter, att sätta på fasaden i stället för den vanliga ventilen. Kallrasskydd hjälper inte, det skulle ju ändå vara nerfällt eftersom att fläkten ska gå konstant på lågvarv.
Det som händer när det blåser kraftigt in i ventilen är att fläkten stannar, snurrar fortare m.m.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.