Det ligger ett hus till salu som mäklaren beskriver som "ett lågenergihus byggt av en passivhustillverkare". Huset har också golvvärme. Är det ett passivhus eller inte?

Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Är det ett passivhus?

E
Skrivet av: Gäst

Kan någon berätta för mig vad den röda prylen under köksön är? :)

E
Skrivet av: lunxer

Märklig alt-text på första badrumsbilden (håll musen över för att se)
"Badrumsrenovering och rökheroin - ett våtrumsprojekt"

Ändrade den felaktiga bildbeskrivningen. Gamla texter jag har skrivit in kommer upp som förslag efter de två första bokstäverna ...

E
Skrivet av: j-o

tänkte samma som du!

Snyggt hus annars!

E
Skrivet av: KnockOnWood

Mycket snyggt inrett!

Men det var värst vad det ryker in från kaminen, det är ju alldeles nedsotat över luckan.

Den röda "prylen" är väl helt enkelt en mojäng :)

E
Skrivet av: Östlund

Lustigt, jag länkade detta hus i Hemnettråden för någon vecka sedan.
Gillar det skarpt.

E
Skrivet av: falkn

Det beror ju också på vad man menar med passivhus. 15 kWh gäller ju för den internationella standarden som baseras på tysk standard och egentligen inte bör användas för svenska klimat då de är kallare. Den svenska passivhusstandarden säger ju att förbrukningen skall vara hälften av BBR:s krav. Som minst blir detta då 27.5 kWh/m2år (södra sverige, eluppvärmt - 55kWh/m2år). Dock anser jag själv att passivhus är ett dumt namn på ett hus som har tillförd värme då det per definition inte är passivt.

E

Enligt anonsen är det 24100kr i driftkostnad varav 5000kr uppvärmning. 5000kr/180kvm = 27,8kr/kvm/år, ganska långt ifrån passivhusstandard.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Oj!
24.100 i driftkostnad varav 5.000 är för värme?

Vad ända in i Algunnaryd hänför sig de andra 19.100 kronorna till?
Det kan väl knappast vara sopsäckarna!

E
Skrivet av: Thomas33

Snyggt hus!

Det är den röda mojängen under köksön som drar 19.100 Kr i energi! :)

E
Skrivet av: Sailracer

Vadå, vårt hus drar 32000 kilowatt per år ...

E

I Sverige går man efter FEBY 12 för att klassificera passivhus och enligt FEBY är gränsen för energianvändning 58 kWh/m^2 Atemp, år och det är för icke eluppvärmda hus är det eluppvärmt är gränsen 29 kWh/m^2 Atemp, år i klimatzon I. Utöver energiförbrukningskraven finns där fler krav som man kan läsa om i FEBY 12. Innan FEBY 12 fanns FEBY 9 och denna byggnad är antagligen byggd och klassad enligt den standarden.
?5000kr/180kvm = 27,8kr/kvm/år, ganska långt ifrån passivhusstandard.? Det går inte att jämföra kr och kwh när du pratar om förbrukning. Då det är en kamin som står för uppvärmningen tror jag inte att den drivs med direktverkande el.

E
Skrivet av: Martin

Det röda är en Swingcar. Vi har en grön, kidsen älskar den.

E
Skrivet av: jansch

Det spelar väl ingen roll HUR man värmer upp huset för att uppfylla FEBY kraven för passivhus.
Procyon hus använder bara golvvärme och uppfyller både FEBY och de Tyska kraven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.