977 läst ·
2 svar
977 läst
2 svar
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Den här fredagen inspireras vi av ett alldeles ljuvligt 1700-talshus i Vaxholm med en storslagen frontespis. Det är den k-märkta och varsamt renoverade bostaden vid Löwenströmska trädgården.
Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Trevligt hus. Det var ju för väl att det undgick historielösa vettvillingars rivningshysteri.
Nå, när vi nu ändå är inne på historia så:
"Från både fram- och baksidan finns entréer som leder rakt in i tidstypiska miljöer, med råa timmerväggar, plankgolv och vackra kakelugnar."
Råa timmerväggar är inte tidstypisk miljö om det är äldre tider som avses. Om det är 2000-t som avses så kan det däremot stämma. Råa timmerväggar var ett fattigdomsbevis, och ingen bemedlad person som hade råd att bygga detta hus hade några råa timmerväggar synliga. Det var endast enklare byggnader som inte var avsedda som boningshus som kunde ha synligt omålat timmer.
Nå, när vi nu ändå är inne på historia så:
"Från både fram- och baksidan finns entréer som leder rakt in i tidstypiska miljöer, med råa timmerväggar, plankgolv och vackra kakelugnar."
Råa timmerväggar är inte tidstypisk miljö om det är äldre tider som avses. Om det är 2000-t som avses så kan det däremot stämma. Råa timmerväggar var ett fattigdomsbevis, och ingen bemedlad person som hade råd att bygga detta hus hade några råa timmerväggar synliga. Det var endast enklare byggnader som inte var avsedda som boningshus som kunde ha synligt omålat timmer.
..."Den ståtliga röda byggnaden är byggd i tre plan på en betongplatta" - bara ställer mig frågande, betongplattor användes väl inte för att bygga hus på 1700-talet? Sen är jag nyfiken på verandorna, då jag inte tycker de känns som ursprungliga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Djup på altan, spännvidd?
Altan & Uteplats -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur lagar jag grundsockeln vid hörnet på källartrappen på bästa sätt?
Grund & Markarbeten -
Såga av vågrätt vid takfot, ok?
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvet vid / runt golvbrunnen ”sjunker”
Badrum