Vi har just anlitat en stubbfräsare och passade på att fråga vad det kostar att fräsa bort en stubbe och hur lång tid det tar.

Du kan läsa blogginlägget här: Fräste bort två stubbar - tid och pris!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jörgen är trevlig! Vet inte om han fortfarande jobbar på min närmaste ÅVC men har alltid varit trevlig och hjälpsam när man varit där.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Vi fick över 80 stubbar uppryckta några år sedan, inkl. rötterna med grävmaskin för troligen mindre än vad denna stubbfräsning kostade 🙄

Edit: inför byggstart, ingen återställning eller dylikt behövdes.

Redigerat:
J
Skillnad att få! Men att tro att en grävmaskin med etablering blir billigare vid borttagning av enstaka stubbar tror jag inte på..
För att inte tala om återställningen i en färdig trädgård..

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vi fick över 80 stubbar uppryckta några år sedan, inkl. rötterna med grävmaskin för troligen mindre än vad denna stubbfräsning kostade 🙄

Edit: inför byggstart, ingen återställning eller dylikt behövdes.
Nu är det säkert 10 år sedan, men vi tog in offert på att gräva en grop med grävmaskin i gräsmattan för en studsmatta - 40 000 kr skulle de ha! Grävmaskin verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
MrJay och 1 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Grävmaskin verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.
Låter som ett rövarpris, eller så var det en väldigt stor grop.
Max 2' i timmen för maskin + förare + grävgubbe kan jag tänka mig för 10 år sedan. Sen kan ju etablering bli dyrt beroende på hur långt bort maskinen finns.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nu är det säkert 10 år sedan, men vi tog in offert på att gräva en grop med grävmaskin i gräsmattan för en studsmatta - 40 000 kr skulle de ha! Grävskopa verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.
Sådana jobb ska man be någon lantbrukare fixa, Hade man erbjudit en fjärdedel av det priset så hade nog de lokala bönderna slagits för att få jobbet.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu är det säkert 10 år sedan, men vi tog in offert på att gräva en grop med grävskopa i gräsmattan för en studsmatta - 40 000 kr skulle de ha! Grävskopa verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.
Det heter grävmaskin. Firman kanske t o m saltade offerten eftersom du pratade om "grävskopa"...😇

• Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag har valt att gräva bort mina stubbar för att undvika att myror flyttar in .

Jag hade så klart på mig min t-shirt

Svart t-shirt med texten "JAG KÖR GRÄVMASKIN INTE GRÄVSKOPA" och en illustration av en grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Qjanto och 7 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag hade så klart på mig min t-shirt

[bild]
Jag vill så klart veta var du köpt din tröja ❤️❤️❤️! Var, var, var???

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vill så klart veta var du köpt din tröja ❤️❤️❤️! Var, var, var???
Jag fick den i present av min svärfar. Kollar och återkommer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Frasses är bra!

Nu är det säkert 10 år sedan, men vi tog in offert på att gräva en grop med grävmaskin i gräsmattan för en studsmatta - 40 000 kr skulle de ha! Grävmaskin verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.
Jag tror du råkat ut för grävarn i Fengshui-Husdrömmar-avsnittet, se länk nedan. Det gäller nog annars generellt att ha koll på lite hantverkare som man inte behöver ta offerter från utan kan anlita på timme. Om det så är allt från elektriker till grävare. Det finns en del bra sådana runt om i Sverige, som hellre mocklar på än räknar på jobb.
Man kan få fantastiskt mycket gjort med en lagom stor grävare (gärna 14 ton) på en dag. 🙌😊

https://www.byggahus.se/husdrommar-med-feng-shui-currylinjer-och-dyra-markarbeten

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi fick fem stubbar bortfrästa för tre år sedan. Strax under 4000 kr ink moms efter RUT.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det är fräckt med alla dessa tjänster som finns för att lösa problem man har. Och specialverktyg.

Jag har hemma dragit loss en del mindre stubbar med dragblock fäst en i stor björk och också genom att dra loss med bil.
Man drar upp en stubbe med hjälp av ett dragblock fäst i en bil. Gräsmatta omgiven av verktyg och en gul dammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid stugan hade vi en stubbe kvar efter att ha fällt* en stor gran som börjat visa tecken på att kunna falla vid kommande stormar. Den stod väldigt nära huset och väldigt dumt till så den lokale "bonden" kom med grävare och efter stor skicklighet med reglagen (många små små vändningar för att komma åt utan att riva grejer runt huset) så lyfte han upp stubben med rötter.

* Jag fällde den en meter i taget uppifrån med handsåg. Med stor försiktighet och linor fästa i andra träd som minskade risken för att det jag kapade skulle träffa mig eller kanske något viktigt.

Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.