På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vi har just anlitat en stubbfräsare och passade på att fråga vad det kostar att fräsa bort en stubbe och hur lång tid det tar.
Du kan läsa blogginlägget här: Fräste bort två stubbar - tid och pris!
Du kan läsa blogginlägget här: Fräste bort två stubbar - tid och pris!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jörgen är trevlig! Vet inte om han fortfarande jobbar på min närmaste ÅVC men har alltid varit trevlig och hjälpsam när man varit där.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Nu är det säkert 10 år sedan, men vi tog in offert på att gräva en grop med grävmaskin i gräsmattan för en studsmatta - 40 000 kr skulle de ha! Grävmaskin verkar löjligt dyrt, i alla fall här där vi bor.MrJay skrev:
Redigerat:
Låter som ett rövarpris, eller så var det en väldigt stor grop.Marlen Eskilsson skrev:
Max 2' i timmen för maskin + förare + grävgubbe kan jag tänka mig för 10 år sedan. Sen kan ju etablering bli dyrt beroende på hur långt bort maskinen finns.
Sådana jobb ska man be någon lantbrukare fixa, Hade man erbjudit en fjärdedel av det priset så hade nog de lokala bönderna slagits för att få jobbet.Marlen Eskilsson skrev:
Redigerat av moderator:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det heter grävmaskin. Firman kanske t o m saltade offerten eftersom du pratade om "grävskopa"...😇Marlen Eskilsson skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag tror du råkat ut för grävarn i Fengshui-Husdrömmar-avsnittet, se länk nedan. Det gäller nog annars generellt att ha koll på lite hantverkare som man inte behöver ta offerter från utan kan anlita på timme. Om det så är allt från elektriker till grävare. Det finns en del bra sådana runt om i Sverige, som hellre mocklar på än räknar på jobb.Marlen Eskilsson skrev:
Man kan få fantastiskt mycket gjort med en lagom stor grävare (gärna 14 ton) på en dag. 🙌😊
https://www.byggahus.se/husdrommar-med-feng-shui-currylinjer-och-dyra-markarbeten
Det är fräckt med alla dessa tjänster som finns för att lösa problem man har. Och specialverktyg.
Jag har hemma dragit loss en del mindre stubbar med dragblock fäst en i stor björk och också genom att dra loss med bil.
Vid stugan hade vi en stubbe kvar efter att ha fällt* en stor gran som börjat visa tecken på att kunna falla vid kommande stormar. Den stod väldigt nära huset och väldigt dumt till så den lokale "bonden" kom med grävare och efter stor skicklighet med reglagen (många små små vändningar för att komma åt utan att riva grejer runt huset) så lyfte han upp stubben med rötter.
* Jag fällde den en meter i taget uppifrån med handsåg. Med stor försiktighet och linor fästa i andra träd som minskade risken för att det jag kapade skulle träffa mig eller kanske något viktigt.
Jag har hemma dragit loss en del mindre stubbar med dragblock fäst en i stor björk och också genom att dra loss med bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid stugan hade vi en stubbe kvar efter att ha fällt* en stor gran som börjat visa tecken på att kunna falla vid kommande stormar. Den stod väldigt nära huset och väldigt dumt till så den lokale "bonden" kom med grävare och efter stor skicklighet med reglagen (många små små vändningar för att komma åt utan att riva grejer runt huset) så lyfte han upp stubben med rötter.
* Jag fällde den en meter i taget uppifrån med handsåg. Med stor försiktighet och linor fästa i andra träd som minskade risken för att det jag kapade skulle träffa mig eller kanske något viktigt.
Redigerat: