Halloj,

För typ fyra år sedan köpte vi 10st y-stolar i vad jag har för mig är tvålad ask. De har börjat gulna lite på de ställen man sliter mest på som typ insida ryggstöd osv.

Utan att förstöra eller försämra stolarna, vad kan jag göra för att de ska se ut som nya igen?

Bilderna är tagna nu på morgonen. Tänk vad sol eller skugga kan göra...

• Y-stol i trä med flätad sits, fotograferad uppifrån. Den visar en något gulnad yta på ryggstödet. Ljusa och skuggade delar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästol med y-formad rygg, lätt gulnad, står framför hylla med korgar, morrnarna ljus faller mjukt över ytan.
    Skapa konto
  • Y-stol i tvålad ask med flätad sits, belysning visar färgvariationer.
    Skapa konto
BirgitS
"Såpa eller tvålade möbler är mycket populära tack vare den ljusa ytan som fortfarande släpper igenom träts karaktär och struktur. Såpade möbler behöver dock behandlas ofta den första tiden för att bygga upp ett ytskydd, ca 1 gång i veckan. Det är enkelt och inte så tidskrävande, torska av möbeln med tvållösning som du kan ha färdigblandad i ett skåp eller på köksbänken."
https://severins.se/inspiration/skotselrad-tramobler/

• Gilla
En räv bakom örat
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"Såpa eller tvålade möbler är mycket populära tack vare den ljusa ytan som fortfarande släpper igenom träts karaktär och struktur. Såpade möbler behöver dock behandlas ofta den första tiden för att bygga upp ett ytskydd, ca 1 gång i veckan. Det är enkelt och inte så tidskrävande, torska av möbeln med tvållösning som du kan ha färdigblandad i ett skåp eller på köksbänken."
[länk]
Herregud, låter som att du hittade det här en googling bort. Jag har faktiskt letat...
Synd att jag inte såg det här tidigare - hoppas det inte är alltför sent att påbörja jobbet.

Tack!

• Gilla
Inga L
  • Laddar…
BirgitS
Det gäller väl att råka hitta bra sökord och här är min sökning: https://duckduckgo.com/?q=stol+tvålad+ask+skötsel

Även tillverkaren Carl Hansen finns med det men jag hittade ingen riktig skötselanvisning där.

Om det inte räcker med ny tvålbehandling så följ stycket efter och slipa bort lite med sandpapper innan behandlingen börjar på nytt.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller väl att råka hitta bra sökord och här är min sökning: [länk]

Även tillverkaren Carl Hansen finns med det men jag hittade ingen riktig skötselanvisning där.

Om det inte räcker med ny tvålbehandling så följ stycket efter och slipa bort lite med sandpapper innan behandlingen börjar på nytt.
G Gunnar Gran skrev:
Halloj,

För typ fyra år sedan köpte vi 10st y-stolar i vad jag har för mig är tvålad ask. De har börjat gulna lite på de ställen man sliter mest på som typ insida ryggstöd osv.

Utan att förstöra eller försämra stolarna, vad kan jag göra för att de ska se ut som nya igen?

Bilderna är tagna nu på morgonen. Tänk vad sol eller skugga kan göra...
Det är bok. Det går säkert bra att torka av med brunsåpa eller tvål i vatten, väl urvriden trasa och se till att du inte droppar på papperssnörsätet.

• Gilla
Gunnar Gran och 1 till
  • Laddar…
M Möbelsnickarn1 skrev:
Det är bok. Det går säkert bra att torka av med brunsåpa eller tvål i vatten, väl urvriden trasa och se till att du inte droppar på papperssnörsätet.
Tackar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.