Hallå kunniga forumiter.

Jag håller på att fräscha upp köket. Det som är kvar är att snygga till två skåpluckor och överdelen på ena sidan av diskbänken. Det ser ut som mdf eller någon pressad trämassa.

Närbild av flagnande färg och skadad kant på köksskåpets MDF eller pressad trämassa bredvid diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nära bild av en sliten kökslucka med flagande färg vid handtag, under en diskbänk i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir osäker på hur jag fixar det där på enklasr/bästa sätt. Sidan kan jag ju inte ta av eller så.

Uppskattar alla tips!
// Rille

T
Du har nog rätt om att det är en MDF som är målad. Det kommer vara svårt att få det exakt lika men jag skulle iaf måla om luckor och sida, annars kommer fukten att förstöra skivan och dörrarna.

Slipa ner, grunda och måla med ny snickerifärg. För att få ett så slätt resultat som möjligt kan du använda sk målardyna eller rolla på färgen och moddla efteråt. då blir det inte lika mycket penseldrag i färgen som om du bara målar med pensel.

Ett tips är att du börjar med luckorna som du kan ta bort och träna på dem, börja med insidan av luckorna och sen utsidan. Själv skulle jag måla insida + kant och sen utsida+kant för att få flera färglager på kanten som är utsatt.

• Gilla
Rille98712 och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du har nog rätt om att det är en MDF som är målad. Det kommer vara svårt att få det exakt lika men jag skulle iaf måla om luckor och sida, annars kommer fukten att förstöra skivan och dörrarna.

Slipa ner, grunda och måla med ny snickerifärg. För att få ett så slätt resultat som möjligt kan du använda sk målardyna eller rolla på färgen och moddla efteråt. då blir det inte lika mycket penseldrag i färgen som om du bara målar med pensel.

Ett tips är att du börjar med luckorna som du kan ta bort och träna på dem, börja med insidan av luckorna och sen utsidan. Själv skulle jag måla insida + kant och sen utsida+kant för att få flera färglager på kanten som är utsatt.
Tack så mycket för tipsen! Verkligen uppskattat.
Ska fundera på det du skrev.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:

Jag funderar på att foga om också. Du ser på bilden att fogen är gammal. Blir det akrylfog då eller?

Tänkte att det kanske ser lite trevligare ut.

T
Ja, det bör funka med akryl/latex fog

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.