Äger i dag en fräs, Festool OF 1010, som jag använt relativt lite så jag är väl i princip nybörjare när det gäller fräsning, men min förhoppning är att det ska bli fler projekt i framtiden och närmast tänkte jag försöka göra nya innerfönster till våra gamla fönster från 1913 och ev. köksluckor till ett nytt kök.
Inser att ett fräsbord nästan är ett måste till detta, så jag har läst runt bland gamla trådar och försökt skaffa mig en uppfattning om vilket bord jag ska välja, och trots att det verkar mest vanligt att tillverka ett bord själv så känner jag att jag vill köpa ett. Sen verkar ju en fräslyft vara att föredra också för att kunna justera fräsen ovanifrån.
Som jag ser det finns det två vägar att gå för mig.
Alternativ ett:
Köpa ett bord och en fräslyft och sen använda min OF 1010, och då har jag tittat på denna UJK kombo från Axminster :
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-compact-router-tables
eller,
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-professional-router-tables
och fräslyft,
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-elevator

Nackdelen med detta set är väl att min fräs inte är stark nog och anpassad att sitta i ett bord, plus att
jag måste plocka bort den om jag ska använda den vanligt utan bord. Men väljer jag detta alternativ så finns ju möjligheten att komplettera med en starkare maskin om jag upplever att ovanstående är ett problem.

Alternativ två:
Ett av ovanstående bord men istället för fräslyft en fräs som går att justera ovanifrån när den sitter i bordet.
http://www.axminster.co.uk/trend-t11ek-1-2-router-in-case

Denna kombo blir ca. 1100:- dyrare men istället får jag en riktigt stark maskin som också tar grövre frässkaft samt att OF 1010 blir ledig för lättare jobb utan bord.
Men jag antar att en nackdel då är att höjdjusteringen på Trendfräsen inte är lika bra som fräslyften?

Så ni som gjort resan med olika fräskominationer, hur skulle ni göra om ni var i min sits och finns det bättre alternativ än de jag tittat på?

Jag har inte gjort någon lång fräsresa men kan konstatera några saker iaf.
Det är väldigt enkelt att göra ett eget fräsbord av lämplig skiva och anhållet behöver verkligen inte sitta på skenor. Bara så att det är sagt :)
Höjd inställningen på Trend T11 är det inget fel på, funkar perfa.
Jag stör mig på att den sitter fast i bordet när jag ska köra på frihand fast det är enkelt att ta lös den.
När jag väl tar lös den så stör jag mig på att den är klumpig och stor, dvs den är toppen att ha i bordet men jag hade gärna haft tex en OF1010 för frihands körning.

Edit: Jag bör kanske tillägga att jag satt fräsen direkt i bordet utan insert plate men med förlängare. Och att jag inte har några erfarenheter av köpes borden

Redigerat:
Jag har en T11 i ett Kregbord, dvs utan separat fräslyft. Det fungerar i huvudsak bra, men jag brukar låsa höjdinställningen efter att den inbyggda höjdregeleringen vid ett flertal tillfällen justerat sig självt till följd av vibrationer. En annan nackdel är att höjdjusteringsskruven sitter så att det är svårt att komma åt den när man har arbetsstycket på bordet. Det är å andra sidan lätt att justera underifrån med bara handen. En stor fördel är att man lätt kan få en vettig dammhantering om man skippar fräslyften.

Så om ni skulle välja idag så skulle ni fortfarande köpa en T11 och skippa fräslyften?

Och anledningen till att köpa bord är just att det verkar rätt krångligt att göra själv speciellt då om man ska ha skenor, så det var bra att veta att det inte är ett måste. Men tror nog jag köper ett i alla fall:)

Utan att veta särskilt mycket om T11 så vill jag slå ett slag för hemmabyggd fräslyft. Körde ett tag med min Bosch GMF1600 som enligt Bosch själva passar perfekt att ha i fräsbord i och med den fasta basen som kan justeras genom att man släpper på snäppfästet och skruvar underifrån eller överifrån. Min uppfattning var dock att det funkade sådär. Efter en tid började låsningen av fräsmotorn glappa över mellan lägena och det var svårt att ställa in stålet exakt eftersom snäppfästet hade påverkan på höjden genom att fräsmotorn då var mer "fri".

Jag byggde själv en fräslyft enligt ritningar från Woodgears.ca och jag tycker att detta fick bättre precision än Boschs lösning. Dessutom fick jag till en lösning som kan vinklas på köpet.

badtastex skrev:
Utan att veta särskilt mycket om T11 så vill jag slå ett slag för hemmabyggd fräslyft. Körde ett tag med min Bosch GMF1600 som enligt Bosch själva passar perfekt att ha i fräsbord i och med den fasta basen som kan justeras genom att man släpper på snäppfästet och skruvar underifrån eller överifrån. Min uppfattning var dock att det funkade sådär. Efter en tid började låsningen av fräsmotorn glappa över mellan lägena och det var svårt att ställa in stålet exakt eftersom snäppfästet hade påverkan på höjden genom att fräsmotorn då var mer "fri".

Jag byggde själv en fräslyft enligt ritningar från Woodgears.ca och jag tycker att detta fick bättre precision än Boschs lösning. Dessutom fick jag till en lösning som kan vinklas på köpet.
Intressant projekt, men som med fräsbordet, jag tror jag satsar på någon av ovanstående varianter.

Tar gärna emot fler synpunker :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.