Äger i dag en fräs, Festool OF 1010, som jag använt relativt lite så jag är väl i princip nybörjare när det gäller fräsning, men min förhoppning är att det ska bli fler projekt i framtiden och närmast tänkte jag försöka göra nya innerfönster till våra gamla fönster från 1913 och ev. köksluckor till ett nytt kök.
Inser att ett fräsbord nästan är ett måste till detta, så jag har läst runt bland gamla trådar och försökt skaffa mig en uppfattning om vilket bord jag ska välja, och trots att det verkar mest vanligt att tillverka ett bord själv så känner jag att jag vill köpa ett. Sen verkar ju en fräslyft vara att föredra också för att kunna justera fräsen ovanifrån.
Som jag ser det finns det två vägar att gå för mig.
Alternativ ett:
Köpa ett bord och en fräslyft och sen använda min OF 1010, och då har jag tittat på denna UJK kombo från Axminster :
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-compact-router-tables
eller,
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-professional-router-tables
och fräslyft,
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-elevator

Nackdelen med detta set är väl att min fräs inte är stark nog och anpassad att sitta i ett bord, plus att
jag måste plocka bort den om jag ska använda den vanligt utan bord. Men väljer jag detta alternativ så finns ju möjligheten att komplettera med en starkare maskin om jag upplever att ovanstående är ett problem.

Alternativ två:
Ett av ovanstående bord men istället för fräslyft en fräs som går att justera ovanifrån när den sitter i bordet.
http://www.axminster.co.uk/trend-t11ek-1-2-router-in-case

Denna kombo blir ca. 1100:- dyrare men istället får jag en riktigt stark maskin som också tar grövre frässkaft samt att OF 1010 blir ledig för lättare jobb utan bord.
Men jag antar att en nackdel då är att höjdjusteringen på Trendfräsen inte är lika bra som fräslyften?

Så ni som gjort resan med olika fräskominationer, hur skulle ni göra om ni var i min sits och finns det bättre alternativ än de jag tittat på?