Hej

Man blir ju sugen på å fräsa lite...
Vilket är det prisvärdaste fräsbordet för 1000:-?
 
Det bästa fräsbordet bygger du faktiskt själv, kolla på woodmagazine för ideer.

Kontraprofilfräsar (dvs hane/hona) är inte så dumt men man har ändå ett pyssel med inställningar för fräsning och kapning, det tar en stund...

/Kent
 
ppalm skrev:
Här hittade jag ett sk kontraprofilstål

[länk]

prisvärt?
Hej!

Såg intressant ut med tre olika profiler. Men, skaft 12 står det. Är det så grovt skaft?

I min fräsmaskin går det bara 8 mm. Alla stål kanske har det måttet. Måste kanske köpa ny handöverfräs.


 
LUDDET skrev:
Hej!

Såg intressant ut med tre olika profiler. Men, skaft 12 står det. Är det så grovt skaft?

I min fräsmaskin går det bara 8 mm. Alla stål kanske har det måttet. Måste kanske köpa ny handöverfräs.
Samma problem härdå fick jag se  :'(
undrar vilken diameter setet har som Elof föreslog har ?
undrar vad det kostar oxo har ingen återförsäjare i min närhet?
http://www.tooltrust.se/img/Sida-51-Satser-717,711,714.gif

Edit: hittade denna oxo http://www.toolbox.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat123n-kat196n&produkt=3435
 
ppalm skrev:
Samma problem härdå fick jag se  :'(
undrar vilken diameter setet har som Elof föreslog har ?
undrar vad det kostar oxo har ingen återförsäjare i min närhet?
[länk]
Det settet (717) är med 8mm's skaft. Det finns även lösa kontraprofilstål som är 8mm.

EDIT: Har för mig jag gav 1600 exkl. för den satsen
EDIT2: Har du ingen bra återförsäljare lokalt så hör med exempelvis Sernbrandt i Huddinge (där köpte jag min) eller SmåMaskinsService i V. Frölunda, de skickar land och rike runt.
 
JPM skrev:
Här finns lite "porr" för de som gillar att fräsa.
[länk]
Vad tror ni om kvalitet och pris på fräsar på den här länken?

Jag har tittat på deras DVD-instruktionsfilm. Där använder man ett skjutmått som ser ut ungefär som bifogade skiss. Det verkar möjliggöra en mycket exakt inställning av frässtålets höjd över bordet.

Vet någon var man kan köpa något liknande. Eller har ni någon annan teknik som ger en inställning som jag tror bör vara med 0,1 mm noggranhet om man sysslar med profil och kontraprofil.

skjutmttgb0.jpg
 
Tack för tipset.

Innan betalningen är på plats i Norge är allting dyrt. DVD:n kostade 184 NKR vilket i SKR blev 215. När banken hade tagit sitt kostade det 315:-.

Betalade via ePlusGiro. Kollade hembanken. Där skulle det bli minst 125:- i påslag.

Allt tyder på att det blir dyrt att handla i småportioner. Skall kolla med Normännen om det går bra med VISA.
 
Eller ännu hellre montera ett digitalt skjutmått med djupmätningstickan i jiggen som ppalm visade. Då har man möjligheten att nollställa det digitala skjutmåttet från vilket 0-läge som man själv vill. Jag använder denna princip, men min jigg är en enkel träbit istället för en aluminium U-balk.

Ett tips. COOP säljer digitala skjutmått för 149 kr ur sin egna serie Kellen.
Precisionen på detta duger gått åt en snickare.
 
hecke skrev:
 Jag använder denna princip, men min jigg är en enkel träbit istället för en aluminium U-balk.

Ett tips. COOP säljer digitala skjutmått för 149 kr ur sin egna serie Kellen.
Precisionen på detta duger gått åt en snickare.
Hej!
Du måste väl ha format "träbiten" på något sätt. Till ett u, eller? Hur ser den ut?


 
Ja i princip ett U som du skissade tidigare i tråden.
Fast du ersätter linjalen med ett digitalt skjutmått som fastsättes i ett fräst spår för att få riktning vinkelrät mot bordet. Sedan något som klämmer (försiktigt) skjutmåttet på plats i spåret.
 
elof skrev:
Det settet (717) är med 8mm's skaft. Det finns även lösa kontraprofilstål som är 8mm.

EDIT: Har för mig jag gav 1600 exkl. för den satsen
EDIT2: Har du ingen bra återförsäljare lokalt så hör med exempelvis Sernbrandt i Huddinge (där köpte jag min) eller SmåMaskinsService i V. Frölunda, de skickar land och rike runt.
Elof

Är det inte svårt med en stående frisfräs för att göra spegelns mönster, måste man inte ställa skivan på högkant vid fräsning

MVH Palm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.