Hej.

Jag håller på att fräsa en ramlucka, har lite svårt att hitta ett bra stål, det jag är ute efter är att fräsa som trappsteg på 2-3mm, med totalt 4 steg, det behöver Mao fräsas 2 gånger, eller finns det dubbelstål? Ramen är 8mm tjock, är en kökslucka. Alla förslag mottages tacksamt,

Mvh

Tänkte du fräsa ut det hela från en enda mdf-skiva, som en fejk ram-och-spegel konstruktion? Det blir mycket mdf-damm och efterjobb i hörnen.
Om du istället bygger en riktig ram med mdf- eller plywood-spegel så går det enklast med en kontraprofilfräs, det finns många profiler att välja bland.

Jag kommer bygga hela luckan i massivt trä, så ramen är lös och sätts ihop efter fräsning.

Kan du rekommendera något stål som kan passa? Jag har svårt att hitta ett falsstål som inte fräser ut så långt in på luckan.

Hur många luckor? Bara en?

Nej, jag ska göra ett helt kök, rör sig om ca 20 luckor.

Mvh

Jag så tunn spegel, känns svårt att köra med sån. Notfräs skulle kunna funka dock. Hur är det falsfräs, med rätt storlek pålagret, kan Det vara ett alternativ?

De där notfräsarna har ju notbredd på omkring 6mm, vad tänkte du ha för tjocklek på spegeln? (Jag förstod inte riktigt vad du menade med 8mm ram, menade du spegeln?)
Annars kan du använda bordscirkelsågen för noten, eller en skivnotfräs.

Jag ser ingen fördel med en falsfräs. De behövs väl bara när man har fals längs kurvor?

Spegeln kommer vara i 18mm limfog, ramen runt 8 mm massivt. Det är i själva ramen jag vill fräsa spåret, så att luckan ser ut som på bilden, eller tänker jag fel?

Har lite svårt att förstå, ramen kan väl inte vara tunnare än spegeln? Eller så kallar vi grejerna vid olika namn. Ramen är den yttre delen som man sätter ihop med tappning eller dylikt och som har en not. I denna sitter den inre delen, spegeln, vilken är en platt skiva eller har en avplattning mot randen. Pratar vi om samma sak?

Vi pratar nog om samma, men vi tänker olika kring uppbyggnaden, jag tänkte göra en limfogskiva som är 18mm, den skivan är lika stor som luckan, sen tänkte jag Limma på ramen på detta, men det kanske är fel uppbyggnad?

Mvh

Det skulle jag inte göra. Det blir tunga luckor som dessutom sväller och krymper med årstiderna. Limmar du en list på den tvärs till limfogskivans fiberriktning (och så kommer det ju att bli på två av de fyra sidorna) så kommer du garanterat få sprickor.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då ska man bygga ihop ramen, 18mm, sen fräsa ut baksidan för spegeln? Har jag uppfattat det korrekt?

Så att spegeln ligger i jämt med ramen på baksidan alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.