Tack!

Jo innanförliggande kan vara knepigt, särskilt ihop med vanlig gångjärn men om man använder justerbara så är det inte så svårt att få det snyggt med jämna glipor runtom. Den här möbeln var ju mörk vilket gör att man inte på samma sätt ser glipan vilket är ett stort plus.

Spegeln är lös förutom att den förstås låses av färgen. Tog bort en mm runtom för rörelsemån. Man vill ju i princip att spegel och ram skall kunna röra sig med fuktväxlingar men faktum är väl att plywood är ganska dött. Jag har inte sett några sprickor ännu.

Okej. Jag kommer lämna in för målning, det jag funderar på, är om jag ska lämna in luckan i delar, eller om jag kan sätta ihop den innan. Men du la spegeln i notspåret? Då kan man ju inte montera hela ramen heller.

Om du skall ha vita luckor kanske det räcker med att stryka spegeln en gång med grundfärg, risken är annars att ramen torkar ihop och så kommer det fram omålat trä.

Spåret för panelen finns ju i alla delar så jag förstår inte riktigt frågan. Du fräser ju en profil på sidan på allt trä som är själva profilen och spåret, därefter fräser du ändträet så det matchar/passar ihop med den profilen. Där bitarna sätts ihop finns inte spegeln.

Det känns lättare att få tag i björkplywood, än askfanerad plywood. Något spec man bör tänka på när man kollar på björkplywood, eller går det att köpa vilken som på bygghandel?

Vad tror ni om att göra ramen i björk med?

Kan man få synlig ådring i björk?

Andra alternativet är ju att ha askram med björkplywood?

Vad tror ni blir bäst?

Redigerat:
Bästa kvalitén som är hyfsad lätt att få är B/BB och det räcker för spegel skulle jag tro. B-sidan (den bättre) är utsidan såklart. Kanske BB/BB funkar med, men lägre skulle jag inte välja.
Björk har ingen ådring man skulle kunna se efter målning.
Kolla på calexico, de har allt inom björkplywood till bra priser, fast inga fanerade skivor.

Fördel om du kan dra över spegeln en gång innan hopsättning. Vi har haft några sköna situationer med spegel/ramluckor som legat i fuktigt garage och sen satts upp i hyfsat torr miljö efter målning och det kan se lite tokigt ut när det kommer fram 5-10mm rent trä runt hela spegeln :) Nu kör du kanske med plywood men det är ju ett enkelt sätt att gardera lite.

Björk går bra att måla och få jämnt och fint. Kör du Björk och björkplywood, 6mm B/BB kostar ju inte farligt (4 skivor för 1000kr hos calexico) så blir det enhetligt och bra och målaren blir säkert nöjd med det ;)

Calexico har sågad Björk i extra prima också som jag köpt en hel del av och det har alltid varit bra kvalité då jag handlat.

Calexicos ask är också bra, har handlat 1 och 2 tum. 1-tum-virket var lite sämre, böjde sig efter klyvning eller hyvlandet. 2-tum-virket är absolut stabilt. Hämtade från Fredrikssons söder om Stockholm.

Jag inväntar lite svar från leverantören, men kommer köra på 21x69mm ram i ask, sen blir det 6mm mdf med askfaner alternativt 7.5mm björkplywood med askfaner. Det som talar för mdf är den perfekta tjockleken.

Har gjort någon ram nu, slutade med massiv ek, samt spegel av mdf med ek faner.

Jag har dock inte limmat ihop ramen ännu, är vanligt trälim bäst, eller rekommenderar ni något annat?

Vanligt trälim är bäst.

Lånar tråden med en fråga. Sorry. Hur mycket krymp-/expansionsmån behövs i falsen på ramen om man kör med 6mm björkplywood? Antar att det beror på spegelns storlek, men om man har en spegel som är ca 25x50cm? Räcker det med 2-3mm?

fatsug fatsug skrev:
Lånar tråden med en fråga. Sorry. Hur mycket krymp-/expansionsmån behövs i falsen på ramen om man kör med 6mm björkplywood? Antar att det beror på spegelns storlek, men om man har en spegel som är ca 25x50cm? Räcker det med 2-3mm?
Ingen alls, du kan t.o.m. limma fast spegeln. Plywood är ju kryssfanerad och sväller och krymper därför ungefär lika mycket som massivt trä i fiberriktning (inte mycket alltså). Om ram och spegel är av väldigt olika träslag och du misstänker att det ändå blir rörelse så borde 1mm räcka gott och väl.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Men om man använder mdf med faner, så bör man inte limma spegeln, samt ha någon mm tillgodo?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.