Jag ska rulla gräs i sommar.

Dock fyllde jag ut tomten med massor från en gammal äng. dessa massor bestod av lera,sand och silt.
Utfyllnaden gjordes hösten 2016. under sommaren 2017 så han det växt upp ganska mycket ogräs men även ängsgräs i dessa massor.

Trots att det nu har blivit vegitation i massorna så övergår det från fast till typ en chokladpudding när det regnar mycket (nu på våren)

Tomten är i grunden leråker, sedan har jag fyllt ut med cirka10-30cm av denna massa.

Jag har inte lusta att frakta bort denna massa, men vill inte heller bara rulla ut gräs direkt på detta.

Min fråga är kan jag köpa någon annan typ av massa som jag täcker denna mark med. och sedan kör runt med jordfräs så att allt blandas och därmed mängden silt minskar?
Vad ska jag isåfall köpa för massa?

Redigerat:
Claes Sörmland
Ler och silt kommer alltid att bilda en leråker när det ligger öppet för dagen. Regn och vatten ser till att klistra ihop de små kornen och hamra ytan. Det är också mycket svårt att fixa detta med sand. Så fort ler/silthalten når typ 20% så fyller den alla smårum mellan sandkornen och sandkaraktären övergår i lerig sådan.

Det hela löser sig när gräset börjar växa. Rötter, mikrorganismer, maskar och mull strukturerar jorden och ser till att det bildas kanaler så att vattnet dränerar ned i jorden.

Ska du göra något så tillför mullämnen så etablerar sig gräsmattan snabbare. T ex genom att köpa mullrik gräsmattejord och lägga på några cm innan sådd. Man kan också köpa vanlig fräst torv, vilket är samma sak som den mullrila jorden men behöver en giva kalk och och näring samt fräsas ned. Är det rejäl lerkänsla på dagens jord så var försiktig med jordfräs över huvud taget för det smetar bara till jorden och tar bort all struktur/grynighet. Man kan fräsa när jorden reder sig, dvs när den torkat upp rejält och blir smulig och inte kletig. Det är rätt sent på våren för lerjordar.

• Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Tack för supersnabbt svar,

När denna massa är torr blir den nästan som sand i strukturen. tror inte det är någon fara att föra med jordfräs i detta.
Skillnaden på denna massa och områden där vi enbart har åkerlera är att åkerleran blir som cement som det inte ens går att skicka ner spettet i när med torkar.

Det jag är orolig över är att jag ska rulla gräs, sedan när man går på den efter en regnig period så blir det gropar från "skon"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.