Håller på att renovera en lägenhet i ett 40-tals hus som är stambytt 1999. Då drog man allt vatten utvändigt, till badrum, kök och alla element. Inte jättesexigt med vattenledningar i vardagsrummet. Men, men...

Min fråga rör ledningarna i köket. Eftersom vi kommer att få svårt att få plats med kylen så funderar jag på om det skulle vara möjligt att fälla in kv/vv ledningarna i väggen. Vad är det för regler som gäller ang. skarvar och isolering? Så klart skulle vi ju anlita någon att göra det men jag tänkte höra lite om det är möjligt/rekommenderat?

Sen är det väl ett annat problem att man antagligen måste bryta vattnet till övriga lägenheter, eftersom det går rakt genom huset just i denna led (se bild).

Någon som har erfarenheter av liknande projekt?

• P1040973.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fällde in mina ledningar i väggen, satte Wirsbos Rör i Rör,
Hade den fördelen att det var en hel del lättbetong (lättjobbat) och hålrum det gick att utnyttja,
Där det inte gick på annat vis , sänkte jag taket 5cm och drog rören där..
Gav mig däremot inte på stammen till övriga huset, utan bara till min egen lägenhet,
Vi bröt vattnet i tio minuter, så jag kunde kapa rören och sätta en ballofix, sen kunde jag pula i lugn och ro,

Att ge sig på stammen till övriga lägenheter, med skarvar och elände, känns som sista utvägen,

Är det dessutom till radiatorer så blir det en massa luftningar och krångel också,

Om du inte är lite röris själv, utan måste leja det, så drar det nog iväg ett par kronor också...

Är det yttervägg så tror jag att det kan bli ett visst motstånd mot att få fälla in ledningarna där,
Kan dessutom vara så att väggen är bärande, och föreningen inte uppskattar att du bilar upp den..

Går det inte att helt enkelt bygga ett lite schakt runt eländet, så får du åtminstone en slät vägg att ställa kylen emot ?

Nu blev det lite negativ attityd märker jag, fast så är det inte, jag hejar på, det är lite att tänka på bara...

Det handlar om eventuell fräsning i en yttervägg. Där ligger två lager tegel ytterst sen kommer nån slags isolering som liknar grå, styv halm? Vet inte vad det heter. Har sett det i taket på garage och dyl. Och sen innerst mot rummet kommer ett par cm lättbetong som är porös som sand.

Att fräsa i lättbetongen är lika lätt som att ta en mejsel och ritsa i princip, så jag tror inte att det kan ha nån åverkan på bärigheten. Frågan är lite hur djupt man måste gå. Nuvarade rör har isolering runt (se bild) på vissa ställen. Måste man ha med denna i väggen eller räcker det att man lägger rör i rör?

Lite följdfrågor på ditt inlägg. Du säger att ni bröt vattnet, menar du då att ni bröt hela husets vatten? Som du ser på bilden så kommer ju stammen från grannen under, så redan där skulle man ju vilja kapa, och sätta på ballofixer in mot vår lägenehet. Det som gör det komplicerat är att jag skulle vilja fälla in stammen också - inte bara ledningarna som går i vårt kök. Vi skulle alltså behöva kapa stammen både i taket och vid golvet, sätta ballofixer in mot vår lägenhet och sen lägga in ledningen i väggen.

Men det är svetsade kopparrör och det känns lite omständigt. Tyvärr kommer sitter ledningarna c:a 7cm ut från väggen, precis där som är det enda stället som man kan ha ett kylskåp på... Grrr.

Ett alternativ är naturligtvis att sätta skåpen + kyl med en 7cm distans mot väggen, och sen ha en lite bredare bänkskiva (70cm) så kan det ju funka. Men då är det problem om man inte vill ha en infälld häll, utan en klassisk spis :-)

Kreativa förslag mottages tacksamt :)

Okey, är det lättbetong i väggen vart det genast mindre jobb, isoleringen kan man nog klara sig utan om det finns nog med vägg utanför,
Övergång koppar-RiR finns, så det är inga problem,
Det enda knölet jag ser nu, är att man ogärna ger sig ner i golv eller tak med en skarv, så 10-15 cm rör blir kvar utanför vägg, vid golv och tak,

Jag och vaktmästarn fick stänga vattnet till samtliga i min trapp, i ca tio min.

I ditt fall borde det räcka med 10-30 min, om det är färdigbilat och förberett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.