Vill ha vattenburen golvvärme och tänkte använda Uponor 17mm, aluminiumplåtar och en golvvärmeshunt. Totalt 12m2. Det ligger nu 22mm råspont. Kan man spåra direkt i råsponten, sedan i med plåtar och slang och sen laminatgolv? Känns som att det blir för dålig bärighet?
Golvreglarna ligger på cc 55-60.
Finns bättre alternativ?Vill inte att det bygger för mycket på höjden.
 
  • Rum med obehandlat trägolv och ett element under ett vitt fönster. Verktygslåda på golvet nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle funka om jag kör 12mm slang istället?
 
Då blir det att ha extra fart på flödet för att få värme, klen slang dåligt med energi, grövre slang lungnare flöde. Det är som att välja mellan pest och kolera. 12 slang lite klent, är mer för ett bad/dusch på några m 2.. Så att fräsa råsponten kanske ger en svikt i golvet, inte så bra. Se hur du kan få till det med en 22 spån ovanpå.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Vi la ett floore golvvärmesystem med 13mm skivor och 12mm slang direkt på golvspånet. Det funkar bra men självklart är grövre slang att föredra.

Jag hade inte vågat spåra i råsponten.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Du river ju bort råspånten i ett rum på mindre än en dag, lista hur vart reglarna går och kör sedan tigersåg eller cirkelsåg mitt i mellan.

Så är det bara att sparka loss eller bryta upp med kofot.

alternativt offra 22mm i takhöjd för färdiga skivor, har du 240 så tror jag inte du märker skillnaden

fördelen med att ta upp det är att du får en överblick hur allt under ser ut, och ser om något behöver åtgärdas
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Du river ju bort råspånten i ett rum på mindre än en dag, lista hur vart reglarna går och kör sedan tigersåg eller cirkelsåg mitt i mellan.

Så är det bara att sparka loss eller bryta upp med kofot.

alternativt offra 22mm i takhöjd för färdiga skivor, har du 240 så tror jag inte du märker skillnaden

fördelen med att ta upp det är att du får en överblick hur allt under ser ut, och ser om något behöver åtgärdas
Det får nog bli så. Såg på Uppnors sida att man kan lägga deras färdigspårade skivor direkt på golvbjälkarna och sen minst 12mm laminat eller parkett direkt på tvärs över slingorna. Då kommer det inte bygga något extra på höjden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.