Har precis skaffat mig en handöverfräs Festool 1010 och tänkte fräsa iordning en kakellist i ek till köket..
Vilken frästyp bör användas, finns det speciella fräsar för att fräsa en fals, eller är det en vanlig kantfräs man skall ha - utan kullager då förmodar jag..

Förresten, är det någon som kan tipsa om ett bra bord att sätta fräsen i - helst inte Festools egna som väl är dyrare än själva fräsen.. För jag antar att det inte går att fräsa kakellisten utan bord?

Hej Styx!

Kika på tråd 4 under Tips&Tricks.

per

A
Köp fräsar med kullager så behöver du inget bord om det bara är några meter list.

A
Festool har de stål som du behöver.

• zoom__fr_falfra_491022_z_01a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • zoom__fr_abrufra_491009_z_01a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fräsbord behöver inte vara mer avancerat än en skiva med ett hål för frässtålet. Skruva fast fräsen under och fräs kakellist som om det inte fanns en morgondag. Behöver du ett anhåll spänner du fast en rak list med ett par tvingar.

ACME skrev:
Festool har de stål som du behöver.
Aah, perfekt. Den ser finfin ut..
Jag kollade på Toolbox men hittade ingen där nämligen..!

Stålen du behöver finns med all säkerhet hos toolbox. Bara ett par exempel nedan.

http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat1n-kat105n&parameter_varde=9,5

http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat1n-kat100n

Clas Ohlson har också. Jag köpte falsfräs satsen (30-8814)med olika lager till på så vis får man lite olika bred på falsen.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251341#30-8814

Även en större frässats inehåller de stål som går åt.

Det går även bra att såga ur falsen på en bordssåg.

Du kan fräsa kakellist utan bord. Fäst 1/3 med tvingar i ett arbetsbord och fräs de 2/3 som inte är fastspända. Spänn sedan så att du kommer åt att fräsa den 1/3 som är kvar. Om det är en list eller två så skulle inte jag ens fundera på fräsbord. Falsen sitter dessutom icke synlig så om det skulle bli en missmatch i övergången mellan omtaget så syns det aldrig. Skulle du köra med en avrundning och sedan slipar som du ändå bör göra, så försvinner alla eventuella skarvar...

Hej Styx!

Du har köpt Festool fräs, vill bygga eget fräsbord och fräsa kakellister. Fräsen har Du, bygg bordet och fräs Dina lister.
Särskilt om listerna är klena är det mycket säkrare att använda ett bord. Fräs samtliga en gång, fortsätt med ytterligare ett fräsdjup o.s.v. Små skär och skarp fräs ger bra resultat utan efterarbetning.

Och senare kommer Du att ha mycket stor glädje av Ditt bord! Så börja med det!
per

Tack för all input..
Skall se hur jag gör med bord när jag väl har fått grejorna på plats..
Det är ju inte lång bit jag skall fräsa (3-4 m.) så det kanske går att lösa utan bord den här gången - även om jag är övertygad om att det gått ännu bättre med ett bord. Det får väl bli det så småningom ändå.!

jag har också ett fräsbord på att-göra-listan men när jag behövde fräsa kakellist häromveckan kändes det ändå enklast att bara göra det på bordssågen istället. Klingan tar ju nästan 2mm åt gången så det blev inte så många snitt för att ta bort det som skulle bort.

Men om Styx nu inte har någon bordssåg. Och listen har ju också en framsida som Styx förmodligen vill snygga till.

per

Jodå, jag har en bordssåg, GTS10. Men jag vill ju gärna prova nya fräsen :D

Härligt att ha resurser! Utgångsläget var att Du ville fräsa iordning en list, och det har jag utgått ifrån i mina svar. Dessutom vill Du tillverka ett eget bord. Och det tipsade jag om.

Ditt innehav av bänksåg blev för mig en fullständig överraskning.

per

Självklart kunde du inte veta det..
Och jag har med stor behållning läst alla de tips du berikat detta forum med. Möjligen blir det ett fräsbord i sinom tid, denna gång skall jag dock prova att fräsa utan bord. Om det inte känns tillräckligt stabilt/säkert får jag ta ytterligare en funderare över bordet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.