Hur gör jag enklast för att lösa problemet med att fräsa mindre cirkelrunda hål.
Jag inbillar mig att med ett cirkelanslag så kan man inte göra alltför små mål.
Finns det något lämpligt/dyrt tillbehör?
Eller finns det t o m något ännu lämpligare som inte håller festoolpriser? Något trix jag inte känner till?
///j

• Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Milkshaken
Ehhh... fattar jag dåligt eller kan en vanlig hålsåg med lösa blad vara nåt för dig?? Jag har en sats från ty, 20 mm och upp till 85 mm... Man bara byter skär med vad man ska ha..... Allt drivs med borrmaskin...

I:Gör ett hål i en skivbit, fäst den där du ska göra hål och låt bordets rundade del styra mot hålkanten.

II: Skiva med hål på undersidan och fräs med styrkullager på en spårfräs.

Protte

Prototypen:
Kan du utveckla punkt 1? Det kan vara vinet eller den sena timmen men jag fattar fan inte.....

Milkshaken:
Hålsågning blir inte tillräckligt hög finish, dessutom ingick inte metoden i frågeställningen, det skall vara otympligt och krångligt, det skall vara fräs :-)

///t

Redigerat:
Du kan göra en sån här även för små hål.
Sen finns ju också festools egna MFS400 .
/B

Hmm, undrar hur bra det blir när pinnen flyttas in under fräsen och fräsen sedan skall roteras nästan runt sin egen axel.
///j

• Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
jomany skrev:
Hmm, undrar hur bra det blir när pinnen flyttas in under fräsen och fräsen sedan skall roteras nästan runt sin egen axel.
///j
Det funkar alldeles utmärkt. Testa på lite spill får du se.
/B

bengtn skrev:
Kan intyga att den funkar bra för just hål med radie mindre än storleken på fräsens bas. Jag har en masonitrestbit liggande på en hylla jag brukar använda för precis detta. Iom att center-pinn-hålen inte behöver ligga i linje ryms det väldans många olika radier på en enda liten spillbit.

bengtn skrev:
Sen finns ju också festools egna MFS400 .
/B
Det fungerar som Festo:s box men man gör en rund box, problemet är att fräsbordet inte är runt så man måste vrida fräsen så rundningen alltid går mot boxen.

Box= man stänger in fräsen.

Protte

Det finns också färdiga jiggar i plexiglas med olika stora hål för kopierfräsar. Syns på bild i senaste numret av Furniture & Cabinetmaking. Blev rätt sugen på att köpa en sån, men vet ej var.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.