Hej, vad skulle ni rekommendera för fräs till mitt beställda Kreg PRS2100 fräsbord? Jag förstår att det beror på vad jag ska göra, och hur mycket pänningar jag kan avvara...
Jag har Svärfars gamla (30+ år?) ELU och ett tillhörande minimalt bord, och jag vill ha något större, med ett spår för 90-graders anhåll. ELU:n har ingen basplatta för fäste på en bordsplatta, man fäster maskinen i det lilla bordet med två genomgående stänger.
Således tror jag på en ny maskin till Kreg-bordet, som förhoppningsvis anländer i dagarna.

Alltså, tips på maskiner?

Allt gott,
//Stefan

Kreg PRS2100 fräsbord med blåa ben, grå bordsyta och röd insatsring för fräsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en av klassikerna, Trend T11. 1/2" fäste och höjdjustering ovan bord. Funkar perfekt för mig.
/Ulf

Det låter ju som det är den man borde ha. Hur är det nu, är den identisk med DeWalt?
Är det bara halvtums fäste, eller funkar det med 8 mm också? (Jag såg nu att det finns adaptrar för 8 mm och kvarttum....)
//Stefan

Redigerat:
Jag har inte gjort jämförelsen, men tror det finns stora likheter. Det ska finnas 8 och 12mm också. Min är en engelsk så jag har 1/2 och 1/4.

T11:an är i princip en DW625 försedd med en lyftmekanism (625:an bygger i sin tur på ELU MOF177). Samma spännhylsor passar alltså, och de finns i 8 och 12 mm.

Håller för övrigt med om att det är en bra maskin att ha i ett bord. Har en själv ;)

Nu har jag beställt en T11 från Power Tool World i Storbritannien (295 pund, 3 500:- med PayPals växlingskurs). Jag köpte Trends set med halvtums fräsar också, då sparar jag in pengarna för en 8 mm spännhylsa... :) :) :)

Tack för tips!
//Stefan

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vad fick du betala i frakt? Kostar ju mer på Axminster men då ingår frakt ser det ut som.

50 pund för frakt. Pris för bara maskinen med frakt, 4 123:-, med Paypals valutaomräkning. Axminster tar 4 300 med fri frakt.
/Stefan

Tack för support, alla! Nu sitter en potent T11 under Kreg-bordet. Första lilla projektet blev ett 90 gr anhåll med skjutbar platta.
Triangulärt 90-graders anhåll med skjutbar platta på ett Kreg-bord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jac och 4 till
  • Laddar…
Länge sedan du postade men är du nöjd med bordet?

Hej, jadå, bordet funkar utmärkt för mina små hemmaprojekt.
//Stefan

Jag kan lägga till att jag skaffat en 8 mm spännhylsa (deWalt) och en extra fästmutter för denna (från Trend i Storbritannien). Nu går det snabbt och lätt att byta spännhylsa och och frässtål! :)
//Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.