Hej!
Har hängt länge på BH men aldrig registrerat mig förrän nu.
Nu börjar dock behovet av hjälp vara för stort!
Ska fräsa för nåtning på furugolv i tre sovrum men äger ingen fräs!
Vill gärna ha den med skena så jag får raka linjer, vilka alternativ finns det?
Biltema/öb varianter går bort, satsar på kvalitet.
Köper mer än gärna begagnade verktyg då jag inte tror fräsen kommer användas överdrivet mycket efter sovrummen.
Ös på med förslag!
Köper mer än gärna begagnade verktyg då jag inte tror fräsen kommer användas överdrivet mycket efter sovrummen.
Ös på med förslag!
Ligger golvet redan på plats?rastlos skrev:Hej!
Ös på med förslag!
Hur breda nåtningar vill du ha? Ett alternativ är ju sänksåg på skena och att såga flera spår i varje skarv, detta gör också att du kommer närmare kanten och kan mata snabbare än med en fräs.
Skenorna har gummipåundersidan som skall motverka rörelse av skenan men det är ju bra om man kan fixa något som trycker skenan mot underlaget.
Skenorna har gummipåundersidan som skall motverka rörelse av skenan men det är ju bra om man kan fixa något som trycker skenan mot underlaget.
Ca 5 mm kanske? Tänkte lägga i någon sikaflex variant sen.
Har varit inne på sänksåg, dels för bättre begagnatmarknad/pris och dels för antagligen mera användningsområden.
Problemet är att jag i grunden är bekväm, sänksåg måste jag köra minst två gånger på samma springa, fräs bara en. På tre sovrum med 90mm plankor blir det en del..
Har varit inne på sänksåg, dels för bättre begagnatmarknad/pris och dels för antagligen mera användningsområden.
Problemet är att jag i grunden är bekväm, sänksåg måste jag köra minst två gånger på samma springa, fräs bara en. På tre sovrum med 90mm plankor blir det en del..
Om du är bekväm bör du gå på sänksågstipset. Även om du måste göra två spår, så går snitten mer än dubbelt så fort, och dessutom med bättre dammhantering. Jag talar av erfarenhet efter att ha spårat massor i täcksidor för kablar till underskåpsbelysning. För övrigt kommer böset i springorna att slita på verktygen, och då är det betydligt billigare att köpa klingor. Finns i trepack på aw-tools.de
ed.stavn
ed.stavn
Redigerat:
Går det inte hyra en fräs med skena/rätskiva en helg. Jag skulle valt fräs framför såg om det inte är så mycket trä som ska bort.
Edit: förslaget att skruva i redan frästa spår är ju smart. Annars är biltemas dubbelhäftande tejp ett alternativ
Edit: förslaget att skruva i redan frästa spår är ju smart. Annars är biltemas dubbelhäftande tejp ett alternativ
Efter att tänkt igenom sänksågsalternativet väljer jag bort det.
Främst för att jag har en bordsåg samt att jag inte kan se ett framtida behov av just sänksåg.
Hyra vill jag helst inte göra, vill kunna avbryta när jag vill utan att den kostar pengar, samt att jag vill ha en fräs hemma.
Vilka modeller gäller?
Främst för att jag har en bordsåg samt att jag inte kan se ett framtida behov av just sänksåg.
Hyra vill jag helst inte göra, vill kunna avbryta när jag vill utan att den kostar pengar, samt att jag vill ha en fräs hemma.
Vilka modeller gäller?
Det kan vara rätt trixigt att stämjärna ut det du inte kan fräsa. Stämjärnet har en tendens att följa träets växritkning istället för raka linjer när man försöker stämjärna i fiberriktningen. Bara en liten varning.
Var själv inne på sikaflexspåret för hallen men blev i princip samma pris att lägga nytt golv i ask i skeppsgolvstil, sikaflexen blev rätt dyrt i slutändan, + slipning + lack eller olja....+ slabbandet med sikaflexen. Jag klämde mer än en tub på en springa sen såg jag vartåt det barkade och gick o handla nytt golv istället
Var själv inne på sikaflexspåret för hallen men blev i princip samma pris att lägga nytt golv i ask i skeppsgolvstil, sikaflexen blev rätt dyrt i slutändan, + slipning + lack eller olja....+ slabbandet med sikaflexen. Jag klämde mer än en tub på en springa sen såg jag vartåt det barkade och gick o handla nytt golv istället