Min fru påstår att man ska dra i silikon i det förborrade hålet innan man drar i franskskruv i träfasaden. Det låter lite väl tycker jag. Någon som vet praxis? Vi ska fästa en antenn och parabol.
 
Inte jag heller. På'n bara!
 
Låt bli PL400, använder du det så kommer du aldrig att kunna ta ner parabolen.
 
ymca skrev:
Låt bli PL400, använder du det så kommer du aldrig att kunna ta ner parabolen.
Jodå... PL:en gör inte att fibrerna runt blir starkare för det... I betong - kanske. I trä - lossnar nog.

Dra fast med fralla och bricka.
 
...eller sätt en o-ring på skruven så kommer ingen fukt tränga in via gängan.

Känns iochförsig overkill, men har man tid och lust att superoptimera så...
 
Bob_the_builder
...och fasadpanelen ska man naturligtvis inte spika heller, utan kör med sättlim... :P

Det behövs INTE någon tätning kring en skruv i fasaden.
 
Tack, det var precis mitt bästa argument det med spiken i fasadpanelen. Men ibland är det samma hemma som på jobbet, dvs om jag säger något så är det tveksamt om det stämmer, men om någon annan (på jobbet helst en konsult) säger samma sak då är det förstås sant. ;)
 
Bob_the_builder
Hänvisa till mig som "konsulten på internet". Det går bra. ;D
 
Jag köpte franskskruv på Bauhaus 8x140. De har en väldigt bra förmåga att smälla av precis när man drar åt det allra sista. Dyra är de också. Vad köper ni och behöver man verkligen förborra hela längden?
 
8*140 ??? Ska du hänga huset i antennen ??
Eller är det långt till något som "drar" ?
Fransk bult är ju ganska klen "mellen" gängorna, iaf de klenare dimensionerna, så det är kanske därför...
Man Ta en kortare (& ev grövre?) bult istället.
Har monterat många antenner men aldrig dragit av någon bult.... Förresten levereras fästen oftast med 8*50 (Vilket jag tycker är för kort..) så gå ner i längd...
 
Jag skulle inte hänga upp antenner med mina skruvar utan dra fast en 3" planka. Hängde på denna "fralletråd" av bara farten. Det verkar vara lite si och så med kvaliteten på Bauhausskruvarna eftersom de kräver förborrning för att inte smälla av precis där gängan börjar. För omkring tian per styck borde man få riktiga skruvar.
 
Det är självklart att man måste förborra innan man drar i så långa franska skruv som 8*140. Om inte det behövs så är virket man skruvar i dåligt.
 
Jag använde Clas Ohlsons (har ni hört den förr? ;)) franskingar när jag satt upp min apfräcka hallstol på väggen. Deras franskingar är dock ogalvade, eller blanka åtminstone, vilket kanske inte passar för parabolen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.