Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har tankar åt liknande håll, men vad gäller varmvatten. Det känns helt huvudlöst att man spolar ut duschvattnet i avloppet med den enorma energin som är lagrad där.

Men jag tror att det enkla svaret är "Hade det varit lätt så hade någon annan redan gjort det."
Småskaligt vet jag inte, men det finns två varianter:
https://isakssons.com/gravatten-atervinning/ som är ren energiåtervinning, samt https://www.hsb.se/hsblivinglab/projekt-i-huset1/atervinninggravatten/ som även handlar om rening (det "fladdrade förbi"på tvn för några dar sen
 
Dasa0100 Dasa0100 skrev:
Ja, fast jag tror jag hört nåt om att återvinna duschvattnet?! Minns dock inte vart eller några detaljer om det, så det är nog inte en dum tanke.
Dasa0100 Dasa0100 skrev:
Jag har en IVT 490 frånluftvärmepump.
Jag har också ett isolerat ouppvärmt garage.

Är det en väldigt dum idé att styra den använda luften ut från värmepumpen, istället för ut på taket så leder jag den in i garaget?
Så får jag kanske några plusgrader där på vintern.
Nackdelar?
Hur har det gått med detta ? Har du gjort denna lösning med avluft ut till garaget :)?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.