4 435 läst ·
47 svar
4k läst
47 svar
Frånluftvärmepump elller Luftvatten?
Det är tvärtom det är huset som styr vilket vent flöde det ska vara och flvp får det flödet men det är i flvp man ställer fläkt hastigheten. Att överventilera bara för att man har flvp är vansinne.McStewart skrev:installerar man en flvp så skall ventilationssystemet dimensioneras utifrån flvp´ns behov att plocka energi ur frånluften vilket oftast ger större ledningsdimensioner än om ventilationssystemet dimensioneras utifrån ventilationsbehovet.
Vid nybyggen så har man oftast en standardlösning på ventilationen där ledningarna är dimensionerade utifrån byggnadens ventilationsbehov. Sedan är det upp till kunden att välja uppvärmningskälla och om valet då hamnar på en flvp så borde ventilationsdimensionerna ses över. Men detta är det få som gör.
Angående driftsäkerheten så skulle jag inte direkt påstå att flvp har det bästa ryktet men i valet mellan luft/vattenvp eller flvp så faller nog valet på flvp. Fast helst vill jag välja något annat![]()
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Brukar inte kompressorn i en flvp vara fjantigt liten? Alltså ge lite värme... jag har lv i Göteborg och är mycket nöjd, en kompis sitter med flvp i sitt nya hus i Eskilstuna och är förgrymmad på den höga förbrukningen. Är alltså inte så säker på att det är ekonomiskt bäst?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har man ett väl isolerat hus samt använder en del hushåls el så det finns nått att återvinna så skulle jag inte kalla det elpanna även om det lär behövas el tillskott vid riktig kyla men det gör det i många bergvärme anläggningar också och det är ofta inte många kwh som behövs. Att montera in en flvp i ett gammalt dåligt isolerat hus är vansinne men det är det inte så många som gör.
Ja, och TS har ett gammalt hus. Alltså borde vi inte diskutera flvp överhuvudtaget i denna tråd.smurfen72 skrev:Har man ett väl isolerat hus samt använder en del hushåls el så det finns nått att återvinna så skulle jag inte kalla det elpanna även om det lär behövas el tillskott vid riktig kyla men det gör det i många bergvärme anläggningar också och det är ofta inte många kwh som behövs. Att montera in en flvp i ett gammalt dåligt isolerat hus är vansinne men det är det inte så många som gör.
Min åsikt i övrigt när det gäller flvp är att det är något som husfabrikanterna efterfrågat för att kunna dupera sina kunder (och myndigheterna?) att dom har värmeåtervinning i sina hus.
Jo, det har dom men besparingen och livslängden står inte i relation till investeringen.
FLVP är en kostnadseffektiv lösning för värme, varmvatten och ventilation i ett välisolerat hus med kanaler för mekanisk ventilation. För ett hus på 100 m² anger t.ex. NIBE en besparing om 10.000 kWh/år med F750. Går att få F750 för runt 80-90 tkr inkl installation. En återbetalningstid på ca 7 år. För ett antal år sedan var det problem med kompressorerna till de traditionella frånluftsvärmepumparna p.g.a. krav på nytt miljövänligt köldmedia R290 propan kring millennieskiftet. Kompressorsmörjningen fungerade inte som det skulle. Detta har blivit löst nu och dagens nya kraftiga modeller av FLVP har dessutom traditionella köldmedier för att kunna arbeta med lägre temperaturer på utgående avluften.
Redigerat:
Ja, i ett hus som absolut inte har förutsättningar för andra system pga frimärkstomter eller radhus så är det bättre än ingenting. Men bara något bättre. 
Om man tittar på ytjordvärme t.ex så för 100 m2 hus klarar man sig med 6 kw (Ex Nibe F1255-6 - 55-60´
300 m slang ca 4.200:-. Gissning inst + grävning 20-40´= Totalt 59-104´.
Om du vill slå på stort så väljer du dessutom ett FLM aggr. för återvinning av uteluften ca 15´:-.
Då har du ett system som inte behöver tillskottsenergi och slangen räcker för många generationers värmepumpar (+ 100 år)
Mitt val mellan jordvärme och flvp var inte svårt och jag ångrar mig inte trots att jag har en "frimärkstomt" på ca 600 m2.
Om man tittar på ytjordvärme t.ex så för 100 m2 hus klarar man sig med 6 kw (Ex Nibe F1255-6 - 55-60´
Om du vill slå på stort så väljer du dessutom ett FLM aggr. för återvinning av uteluften ca 15´:-.
Då har du ett system som inte behöver tillskottsenergi och slangen räcker för många generationers värmepumpar (+ 100 år)
Mitt val mellan jordvärme och flvp var inte svårt och jag ångrar mig inte trots att jag har en "frimärkstomt" på ca 600 m2.
Skärgårdshus? Då kanske man kan köra med sjövärmepump? Det måste ju vara ett klart bra alternativ isåfall. Samma COP som ytjordvärme men ingen grävning.
Om det är ett fritidshus så hade jag övervägt direktel + luftvärmepump.
Om det är ett fritidshus så hade jag övervägt direktel + luftvärmepump.
Diskutera för och nackdelar är nått man ska göra innan man bestämmer vilken typ av uppvärmning man ska välja det är väl därför tråden finns. Jag skulle inte heller välja flvp till mitt hus pris skillnaden till tex bergvärme tycker jag är för liten och jag räknar med betydligt mycket längre livslängd på värmepumpen och sen har man borran kvar till nästa vp.roland53 skrev:Ja, och TS har ett gammalt hus. Alltså borde vi inte diskutera flvp överhuvudtaget i denna tråd.
Min åsikt i övrigt när det gäller flvp är att det är något som husfabrikanterna efterfrågat för att kunna dupera sina kunder (och myndigheterna?) att dom har värmeåtervinning i sina hus.
Jo, det har dom men besparingen och livslängden står inte i relation till investeringen.![]()
...och det är där det krockar. Husleverantören dimensionerar ventilationssystemet utifrån husets ventilationsbehov.smurfen72 skrev:
Parallellt med detta dimensionerar de en flvp som skall täcka hela huset uppvärmningsbehov för att kunna uppfylla BBR. Men de missar att flvp´n kräver högre flöde än vad ventilationen gör.
Resultatet blir susljud från donen och en missnöjd husägare.
Susljuden kan man sedan bli kvitt genom att man justerar inställningen i flvp precis så som smurfen72 skriver, vilket dock innebär att flvp´n kommer att arbeta mindre effektivt.
En korrekt dimensionerad och inställd flvp innebär alltid viss "överventilering", kanske med undantag för sydligaste delarna av Sverige.
Och vad ska man vinna genom att överventilera ? då drar du in onödigt mycket kall luft som ska värmas så den ökade effekten som vp ger går åt till att värma den kalla luften. Det är ju vent firman som sköter inställningen av total flödet i vent systemet och det gör dom i flvp genom att reglera fläkt hastigheten och sen finns det ju naturligtvis strypningar i stammar och vent donen.
Problemet är precis som du skriver att vent.firman justerar in ventilationsflödet i flvp´n så att det stämmer överens med vad ventilationsprojekteraren bestämt.smurfen72 skrev:Och vad ska man vinna genom att överventilera ? då drar du in onödigt mycket kall luft som ska värmas så den ökade effekten som vp ger går åt till att värma den kalla luften. Det är ju vent firman som sköter inställningen av total flödet i vent systemet och det gör dom i flvp genom att reglera fläkt hastigheten och sen finns det ju naturligtvis strypningar i stammar och vent donen.
Sedan kommer VVS-firman som installerat flvp´n och justerar upp frånluftsflödet för att pumpen skall leva upp till BBR.
Sen kommer ventilationsfirman tillbaka och blir förbannade för att ngt fingrat med deras "ventilationsinställningar".
...och så är pajkastningen i full gång mellan hantverkarna
Jag var med om precis detta i tjänsten för två år sedan. Det var ganska underhållande att höra ventilationsprojekteraren och VVS-projekterarens olika åsikter om hur flödet och hur ventilationssystemet skulle dimensioneras och justeras in.