Byggahus.se
Andreas, välkommen åter om du har följdfrågor. Min avsikt har iallafall inte varit att glida från ämnet.

krypgr-direktel-ftx skrev:
Yes, håller med om att detta inte är ett primärt uppvärmningssystem för ett större 70-tals hus, aggregatet är designat för väldigt välisolerade hus säkerligen även med välisolerade ventilationskanaler för att komma upp i dessa värden. El-spets behövs kalla vinterndygn i de flesta hus byggda före år 2000, så att behålla el-elementen är god idé även om man beslutar att investera i ett aggregat med integrerad VP, jag talar av egen erfarenhet.

Bilden kommer från detta datablad:

[länk]
I ett annat diagram på samma uppslag framgår om jag tolkar det rätt att det högsta nettotillskott av värme som aggregatet kan ge är 1000 W. Det maximala flödet anges till 110 l/s. Det borde räcka till att ventilera ett hus på närmare 300 m². Det kan väl inte räcka så långt för att värma ens ett modernt hus?
 
I
Max värden. Cop 7,6 vid -7 grader ute, max in i aggregatet 2,1 kW. Ger nära nog 16kWh, borde vara lag på att man inte får ha nåt annat. Jag tvivlar på siffrorna dock tror jag den kan vara ett alternativ till LLVP.
 
I
Räknar jag rätt så finns det 3,234kWh att hämta hem från luften om man har 21 grad inne och -7 ute, om man håller där. Cop 1,54, som en FLVP ungefär.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Max värden. Cop 7,6 vid -7 grader ute, max in i aggregatet 2,1 kW. Ger nära nog 16kWh, borde vara lag på att man inte får ha nåt annat. Jag tvivlar på siffrorna dock tror jag den kan vara ett alternativ till LLVP.
Siffrorna kan mycket väl stämma, men du drar felaktiga slutsatser av dem. Vid -7º och 350 m³ / h ger värmepumpen en värmefaktor på 7,6 enligt diagrammet. Tittar du på nästa diagram kan du se hur mycket värme som tillförs tilluften under samma omständigheter. C:a 3400 W. Stämmer siffrorna så drar den 3400 / 7,6 = 450 W från nätet. Samtidigt ventilerar du ut varm luft ur huset. Nettovärmetillskottet framgår av den streckade linjen i samma diagram. C:a 200 W. Du drar 450 W från nätet och värmer huset med 200 W.

Som synes är det en ganska värdelös apparat till uppvärmning. Det fina med den är att du kan ventilera 350 m³ / h utan att kyla huset med 3200 W som skulle vara fallet med ventilation utan återvinning. Om apparaten fungerar är den ett utmärkt ventilationsaggregat, men odugligt som uppvärmningssystem. Den är inte på något vis ett alternativ till en luftvärmepump utan har ett helt annat användningsområde.
 
I
Nej jag måste då erkänna att jag inte förstår diagrammen.:confused:
Menar du att tillskottsenergin inte räknas in i Cop? Skulle jag kunna sätta in en kupevärmare på 2kW i min FLVP och sen kunna skryta med att jag har den effektivaste FLVPn?
Jag kan inte överge tanken på att om man kan värma huset och tillika få ventilation vid -7 ute för endast 650wh inte skulle vara gott nog. Att den sen har 3-4 gånger mer att ge förvirrar ännu mer, det står max input 2100w.
Nej, jag fattar inte.:confused:
 
Redigerat av moderator:
Att ventilationsaggregatets maximala anslutningseffekt är 2,1 kW innebär inte att kompressorn är på 2,1 kW. Det finns fläktar och det kan finnas värmeslingor på diverse ställen.

Om vi följer samma exempel som tidigare så ventilerar vi 350 m³ / h vid 21ºC inomhus och -7ºC utomhus. Det ger en förlusteffekt på ungefär 3300 W. 28ºC * 350 m³/h * 1,2 kg/m³ * 1 kJ/kgK / 3600 s/h = 3,267 kW.

Enligt den heldragna linjen i diagrammet högst upp på sid 5 i dokumentet http://reader.livedition.dk/nilan/2019013035/ tillförs tilluften en värmeeffekt på c:a 3400 W. Om grafen med COP stämmer innebär det att kompressorn skall dra 3400 / 7,6 = 447 W. Vad fläktar och eventuella värmeelement drar är då inte medräknat.

Den streckade linjen i diagrammet visar tillförd värmeeffekt - ventilationsförlust. Alltså nettotillskottet av värme i huset. Det skulle enligt mina siffror bli 133 W, men ser ut att ligga på runt 200 W i diagrammet. Det kan vara hugget som stucket om det är 133 eller 200 W. Båda delarna är hopplöst för lite för att värma ett hus. I stället är poängen att man kan ventilera 350 m³/h utan att få en förlusteffekt på 3300W.
 
I
Det står att värmepumpen har cop 4. Om de kan få cop 7,6 måste de lyfta energin i två steg. Ett med enbart värmeväxling och ett andra med hjälp av en värmepump anpassad för ett lägre temperaturspann, det skulle kunna vara möjligt. När jag får tid ska jag forska lite i den maskinen.
Hur man sen räknar cop har stötts och blötts, särskilt gällande FLVP, finns de som menar att fläkten och c-pumen inte ska räknas då de behövs till andra värmekällor och ventilation. Min åsikt är dock att allt som ingår i en apparat som är till för att alstra värme ska medräknas. Finns en del som även menar att tilluftens temperatur saknar betydelse i sammanhanget, och då får man så klart bra cop. Som om LLVP tillverkarna endast skulle ange cop vid +21grader. Ganska ointressant.
 
I
Redigerat av moderator:
Oj, nu blev det intressant igen!

Vi har två PAX-fläktar med 95 m3/h i max-flöde var. Grundflödet läste jag någonstans var halva varvtalet, så ca 47 m3/h. Om jag kikar på en annan PXA-fläkt, tabellen näst längst ner på sidan, så ser jag att flödet knappt påverkas av mina 3 meter rör. så 2 * 47 * lite förslust = 90 m3/h.

20ºC * 90 m³/h * 1,2 kg/m³ * 1 kJ/kgK / 3600 s/h = 0,6 kW / h Skulle kunna bli av med hela den förlusten så är det ca 500 kr/månad (0,6 kW * 24 h * 30 dagar *1,12 kr) som jag sparar under vinterhalvåret, nov - mar i Skåne.
 
Redigerat:
I
Andreas Lundgren skrev:
Oj, nu blev det intressant igen!

Vi har två PAX-fläktar med 95 m3/h i max-flöde var. Grundflödet läste jag någonstans var halva varvtalet, så ca 47 m3/h. Om jag kikar på en annan PXA-fläkt, tabellen näst längst ner på sidan, så ser jag att flödet knappt påverkas av mina 3 meter rör. så 2 * 47 * lite förslust = 90 m3/h.

20ºC * 90 m³/h * 1,2 kg/m³ * 1 kJ/kgK / 3600 s/h = 0,6 kW / h Skulle kunna bli av med hela den förlusten så är det ca 500 kr/månad (0,6 kW * 24 h * 30 dagar *1,12 kr) som jag sparar under vinterhalvåret, nov - mar i Skåne.
Javisst sparar man, hur mycket vet man först efteråt.Har det varit riktigt kallt klarar inte ftx eller flvp av det utan tillskott, då sparar man mindre. Personligen anser jag att flvp är bättre, ett system som gör varmvatten också, då sparar man hela året.
Sen är ju frågan hur många år det tar innan investeringen går plus.
 
Redigerat av moderator:
Avemo skrev:
Att ventilationsaggregatets maximala anslutningseffekt är 2,1 kW innebär inte att kompressorn är på 2,1 kW. Det finns fläktar och det kan finnas värmeslingor på diverse ställen.

Om vi följer samma exempel som tidigare så ventilerar vi 350 m³ / h vid 21ºC inomhus och -7ºC utomhus. Det ger en förlusteffekt på ungefär 3300 W. 28ºC * 350 m³/h * 1,2 kg/m³ * 1 kJ/kgK / 3600 s/h = 3,267 kW.

Enligt den heldragna linjen i diagrammet högst upp på sid 5 i dokumentet [länk] tillförs tilluften en värmeeffekt på c:a 3400 W. Om grafen med COP stämmer innebär det att kompressorn skall dra 3400 / 7,6 = 447 W. Vad fläktar och eventuella värmeelement drar är då inte medräknat.

Den streckade linjen i diagrammet visar tillförd värmeeffekt - ventilationsförlust. Alltså nettotillskottet av värme i huset. Det skulle enligt mina siffror bli 133 W, men ser ut att ligga på runt 200 W i diagrammet. Det kan vara hugget som stucket om det är 133 eller 200 W. Båda delarna är hopplöst för lite för att värma ett hus. I stället är poängen att man kan ventilera 350 m³/h utan att få en förlusteffekt på 3300W.
Nej, man kör inte aggregaten på full effekt, vid normal drift, halvfart ca 180 m3/h (50 l/s) är lagom för en villa på 150-170 kvm och JA kompressorn är säkerligen på 500 W, vilket är samma effekt som kompressorn i vårt ventilationsaggregat som har liknade maxkapacitet (325 m3/h) och verkningsgrad.

Dessa FTX-aggregat med integrerad värmepump är perfekta som komplement för uppvärmning om man inte kan räkna hem konvertering till vattenburet uppvärmningssystem och kan mycket väl ersätta en luft-luftVP för att även få bättre komfort (inne+ute) och elbesparingar.

Man kan räkna o räkna, men det är svårt att ta hänsyn till de parametrar som styr det totala värmetillskottet samt alla totala värmeförluster över året, det enda säkra är att kika på kWh historik på just sin egen fastighet och dra slutsaster där efter, inte döma bort ny teknik direkt när den når den svenska värmepumpsmarknaden.

Några VERKLIGA driftsfakta:

Här kommer en rapport hur ett ventilationsaggregatet från Nilan (VPL15+FU15) funkat de senaste 2 åren för vår trävilla (145 kvm, 4 pers, direktel, belägen i mellansverige). Komforten har varit mycket god, 2 filterbyten av finfilter och säkert en 5-6 byten av grovfilter i FU-enheten. Den passiva Heatpipeväxlaren lyckas värma Tilluften till ca 17 gr utan VP-drift (vid utetemp 7 gr). När utetempen går ner under 7 gr så drar VPn igång o värmer tilluften till 35 grader, vintertid vid -10 grader håller sig tilluften på ca 25 grader, beroende lite på flödet.

Vårt hus årsförbrukning hade år 2012 16500 kWh med original FTX-aggregat (17 år gammalt); år 2013 13500 kWh med nya Nilan; år 2014 hade vi en total förbrukning på 11500 kWh varav 6000 kWh är övrig elförbrukning och 5500 kWh för uppvärmning. Slutsatsen blir en medelbesparing på ca 4000 kWh/år för en normalt kall vinter jämfört med ett passivt FTX-aggregat.

Möjligheten att även kunna kyla huset med integrerad AC i ventilationssystemet är förträfflig, det blev stor skillnad när man drog på kylfunktionen när det var 32 gr på ovanvåningen i somras... vi har dock ej kört kyla dygnet runt hela sommaren då den ofta räcker med att tidsstyra med att öka ventilationen varma sommarnätter utan värmepumpen aktiverad för att kyla huset med den svalare nattluften.
 
Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Dessa FTX-aggregat med integrerad värmepump är perfekta som komplement för uppvärmning om man inte kan räkna hem konvertering till vattenburet uppvärmningssystem och kan mycket väl ersätta en luft-luftVP för att även få bättre komfort (inne+ute) och elbesparingar.

Man kan räkna o räkna, men det är svårt att ta hänsyn till de parametrar som styr det totala värmetillskottet samt alla totala värmeförluster över året, det enda säkra är att kika på kWh historik på just sin egen fastighet och dra slutsaster där efter, inte döma bort ny teknik direkt när den når den svenska värmepumpsmarknaden.
Du missförstår mig om du tror att jag dömer ut FTX med värmepump. Den kan ge en besparing därför att den minskar ventilationsförlusten. På så vis är den ett komplement till värmesystemet. Den ger inte mycket egen värme, men den minskar värmeförlusten. Det som föreslogs i första inlägget var att ersätta luft luft-värmepumpen med något som tar värme ur frånluften. FTX kan vara ett utmärkt komplement till luftvärmepumpen, men den är inte en ersättare. Ett hus behöver inte värme eller ventilation utan värme och ventilation. Båda kan dra olika mycket energi.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Vårt hus årsförbrukning hade år 2012 16500 kWh med original FTX-aggregat (17 år gammalt); år 2013 13500 kWh med nya Nilan; år 2014 hade vi en total förbrukning på 11500 kWh varav 6000 kWh är övrig elförbrukning och 5500 kWh för uppvärmning. Slutsatsen blir en medelbesparing på ca 4000 kWh/år för en normalt kall vinter jämfört med ett passivt FTX-aggregat.
Det gamla FTXaggregatet var det roterande-, platt/korsströms- eller växlande värmeväxlare?

När senast rengjordes den gamla värmeväxlaren?

Gjorde ni några injusteringar av luftdonen efter bytet?

Gjordes det någon flödesmätning av det gamla innan det togs ur drift?

Ja misstänker att ert gamla FTXaggregat hade väldigt låg verkningsgrad.

Läs följande dokument:
http://www.nenet.se/sites/default/f...tionsutredning_lagenhetsaggregat_ammarnas.pdf

http://www.bebostad.se/documents/Pr...ing/Forstudie_teknikupphanling_VAV_090324.pdf

http://www.bebostad.se/documents/Projekt/Rekorderlig_renovering/Sammanfattning_Sigtunahem_121120.pdf

http://www.sust.se/wp-content/uploa...veringsverkstad-slutrapport-februari-2013.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.