Byggahus.se
Min konstruktör har angett att de bärande innerväggarna i min tillbyggnad skall ha reglar 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på båda sidor. Verkar överdrivet tycker jag, men strunt samma. Min fråga är om det inte är bättre att regla cc40? Då får man lite mer valmöjlighter med hur man sätter skivorna, och det bör inte vara krångligare att isolera tycker jag.

Är det något jag missar? Finns det någon fördel med cc 45 förutom att man sparar typ en regel per vägg?
 
Det är klokt att anpassa sig till isoleringens och väggskivornas mått om man inte vill ha en massa spill.
 
Det finns 90skivor. Men du siktar kanske på 120skivor, då är ju 40 bättre.
 

Bästa svaret

joakim_j joakim_j skrev:
Min konstruktör har angett att de bärande innerväggarna i min tillbyggnad skall ha reglar 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på båda sidor. Verkar överdrivet tycker jag, men strunt samma. Min fråga är om det inte är bättre att regla cc40? Då får man lite mer valmöjlighter med hur man sätter skivorna, och det bör inte vara krångligare att isolera tycker jag.

Är det något jag missar? Finns det någon fördel med cc 45 förutom att man sparar typ en regel per vägg?
Skivor är normalt 600, 900 eller 1200mm breda. Därför reglar man med 600 eller 450mm c-c. Därmed är även isolering såld i bredderna 560mm eller 410 till träreglar och motsvarande för stålreglar. (mellanrum + 5mm)

Se ex:
https://www.isover.se/sok?query=träregelskiva&f[0]=content_type:product
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns 90skivor. Men du siktar kanske på 120skivor, då är ju 40 bättre.
Njä, då får man kapa alla isolerskivor på längden så de passar in. Ett jäkla jobb i onödan. Har man c-c 450 köper man 9000 skivor, ska man ha 1200 skivor väljer man c-c 600
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns 90skivor. Men du siktar kanske på 120skivor, då är ju 40 bättre.
Ja,eller att man kan lägga en 240-skiva ner.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ja,eller att man kan lägga en 240-skiva ner.
Tro mig, man vill ha reglarna på standard-avstånd. Allt bygg material är utformat så att det är snabbt och enkelt att använda det på rätt sätt. Att smälla upp isolering exempelvis är oerhört snabbt gjort OM reglarna sitter rätt. Sitter de fel är det ett evigt mätandes, kapandes och fifflandes. Kombinerat med att det blir svettigt och kliar så ångrar man sig snabbt!

Kan man bara mata in isolering och kapa längden på sista biten sparar man mycket
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Ja,eller att man kan lägga en 240-skiva ner.
Funkar om man har 240 i "takhöjd".
Ha man 250 som är allt vanligare, tom 260cm så blir det stökigt.
Bättre då med stående skivor som finns i längder 250, 260 eller 270cm
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Funkar om man har 240 i "takhöjd".
Ha man 250 som är allt vanligare, tom 260cm så blir det stökigt.
Bättre då med stående skivor som finns i längder 250, 260 eller 270cm
Det här är i källare, så det är bara 220 i takhöjd, så det blir att kapa ändå, men jag förstår.
 
Det verkar ju som att det är mycket bättre med cc 45. Skönt eftersom jag redan har kapat kortlingarna till 40,5 cm :)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det verkar ju som att det är mycket bättre med cc 45. Skönt eftersom jag redan har kapat kortlingarna till 40,5 cm :)
Ska du ha plyfa på bägge sidor OCH kortlingar?
 
Ja, kortlingarna har jag själv hittat på... det är för att det kommer inte komma på någon plyfa förrän nästa år och jag vill inte att reglarna slår sig under tiden. Onödigt kanske, men det kostar ju inget
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, kortlingarna har jag själv hittat på... det är för att det kommer inte komma på någon plyfa förrän nästa år och jag vill inte att reglarna slår sig under tiden. Onödigt kanske, men det kostar ju inget
Det kostar tid, både att sätta dit och när de är ivägen för el,rör och isolering.
 
Kan ju vara en idé att bara sätta en liggande regel på var sida om de stående och skruva fast. Inte såga ut och fästa mellan alltså. Då är det för det första mkt mindre jobb och det andra enkelt att plocka bort när plywood ska på. Och el/rör/isolering påverkas inte.
 
  • Gilla
fremling och 1 till
  • Laddar…
Hm, ja, det kanske räcker. Och jag som har kapat till en massa kortlingar... fast från spillbitar iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.