Byggahus.se
Har en del i huset med lågt i tak där dessa antaget gamla spotlight-armaturer finns:
Halvrund vägglampa i metall monterad på en ljus panelvägg, avger mjukt, indirekt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De sticker ned en bit så inte bara är de ganska fula utan kommer någon lång person kommer de slå i huvudet.

Tar jag av kåpan ser det ut såhär:
Öppen taklampa med synliga kablar och glödlampa, under installation eller reparation, mot vit takbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon med erfarenhet som vet om man enkelt (inte nödvändigtvis jag som inte är elektriker) kan få till insänkta spotlights istället?

Optimalt vore smarta GU10 och smart dimmer (ljusstyrka och färgtemperatur).
 
Det hänger mest på takkonstruktionen, för att få in spottar behöver det finnas plats att dra kanaler och borra upp för spottar. Innertaket måste ner, så det är en del jobb. Men mycket kan du göra själv
 
Annars finns det utanpåliggande led-spottar som är betydligt snyggare och mindre än dessa,
 
G g.kraft skrev:
Det hänger mest på takkonstruktionen, för att få in spottar behöver det finnas plats att dra kanaler och borra upp för spottar. Innertaket måste ner, så det är en del jobb. Men mycket kan du göra själv
Så befintlig framdragen el går inte att använda? Var helt ärligt ingen större lust att riva ner 40 kvadratmeter träpanelstak.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Annars finns det utanpåliggande led-spottar som är betydligt snyggare och mindre än dessa,
Ja det är ju ett bra alternativ. Vet/tror du att en elektriker kan installera utan att göra allt för mycket åverkan på taket?
 
A Andy3 skrev:
Så befintlig framdragen el går inte att använda? Var helt ärligt ingen större lust att riva ner 40 kvadratmeter träpanelstak.

Ja det är ju ett bra alternativ. Vet/tror du att en elektriker kan installera utan att göra allt för mycket åverkan på taket?
Jomenvisst, typ en sådan här LED-spot, 230V. Ni behöver nog måla om taket skulle jag gissa.

Vit, modern, infälld takspotlight. Metall och glas, kvadratisk design, justerbar ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jomenvisst, typ en sådan här LED-spot, 230V. Ni behöver nog måla om taket skulle jag gissa.

[bild]
Måla om kan jag tänka mig. Trött i penselarmen kommer jag bli men med den takhöjden kan jag åtminstone stå på golvet.
 
Det borde gå att fälla in spottar på samma ställen som nuvarande lampor sitter, utan att riva tak.

Men oftast så sätter man en skyddsburk uppe ovanför innertaket. Förr, till halogenlampor handlade det om brandskydd, det blev väldigt varmt, man måste hålla undan isoleringen och allt brännbart.

Men LED blir inte så varma. Men de behöver ändå hållas undan från isoleringen, för LED lampan blir mer kortlivad om den blir för varm. Det finns åtskilliga armaturer som inte behöver någon som helst avskärmning mot isolering, och det finns andra som bara behöver en vanlig eldosa som "skydd", sådana kan monteras utan att riva taket.

Alternativet är som sagt tunnare utanpåliggande armaturer, kanske skulle passa bra med sådana som sprider ljuset bättre? Finns varianter som blir mer som en lysande skiva.
 
Lite beroende på hur det ser ut ovanför innertaket så kan man tänka sig att hålsåga, peta upp en ROT-dosa där elen är dragen, sen montera LED-spots som är till för att monteras i apparatdosor. Tänker att om det är väldigt lågt i tak vill man kanske inte ha grejor som sticker ner?

Behövs ju rent lagtekniskt en elektriker till att montera förstås men kanske kan vara värt det? Om du inte har kunskapen och viljan att göra själv alltså.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.