Byggahus.se

Frånluftvärmepump istället för luft/luft-värmepump

1. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Hej!

Vi har idag ett el-uppvärmt hus och har inga planer på att uppdatera till ett vattenburen system. Vi kompletterar med en luft/luft värmepump.

Jag skulle vilja se över möjligheten att byta ut luft/luft värmepumpen mot en frånluftsvärmepump. Känns ju onödigt att försöka utvinna värme ur utomhusluften istället för frånluften, även om det inte är samma luftmängd tillgänglig så är den ju definitivt varmare. Vi har idag fläktar i badrummen och tvättstugan som aktivt suger ut luft. Luften går i olika kanaler men i samma trumma upp på vinden.

Finns det en enkel frånluftsvärmepump som bara värmer upp ny luft som den kan blåsa in i huset igen, alltså på samma sätt som en luft/luftvärmepump gör? Och som går att sätta på vinden... Alternativet är ju att montera utomhus-delen av luftvärmepumpen på taket precis vid utblåset. 😁

Mvh,
    Andreas

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Du beskriver nog en FTX-lösning, sök på forumet och plugga på.

3. K
    Medlem · Nivå 6
    Kul att du släppt tanken på luft-luft värmepump... Instämmer att utvinna energi från kall utomhus luft med en brummande utedel inte är det optimala.

Det FINNS ventilationsaggregat med integrerad värmepump (VP-aktiv del) som även har en passiv värmeväxling (FTX-del), då får allt i samma aggregat. Jämfört med ett enbart passivt FTX så är priset det dubbla, kanske 40 000-50 0000.

Hur ser din fastighet ut, storlek, enplan, endast frånluftventilation idag? Ett FTX system kräver dragna tilluftskanaler till sovrum+vistelserum.

Länk till FTX aggregat med VP liknade det vi har:

http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösningar/bostadslösningar/ventilation/combi-300-polar

Redigerat 18 apr 2015 09:44
  4. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Vad är det du vill förändra som gör att du vill spendera pengar och tid på det här?

Är det pengar du vill spara så kommer du nog bli besviken.

5. S
    Medlem Nivå 13
    Varför inte gå hela vägen och satsa på vatten buret system ?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Om du skall få tillräckligt med värme ur frånluften måste du kyla den långt under utomhustemperaturen. Då får du en sämre värmefaktor än om du kyler utomhusluften men har ett större flöde. Det är en orsak varför inte så många gör så. En FTX med värmepump är ett utmärkt ventilationssystem, men det räcker inte för att värma huset.

Jag har sett bilder på lösningar där husets frånluft släpps ut bakom luftvärmepumpen för att öka dess värmefaktor något. Jag har även sett ifrågasättande av det konceptet därför att den fukt som också tillförs kan göra att värmepumpen måste frosta av oftare vilket sänker värmefaktorn. Luftvärmepumpens stora poäng är att den är ett billigt och enkelt sätt att minska elförbrukningen. Gör man den mer komplicerad så minskar även den fördelen. Men visst kan den förbättras i tekniskt avseende.

• Laddar…
  7. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Det man i vardagligt tal säger frånluftsvärmepump (FLVP) menar man en värmepump som producerar värme till vattenburet system och/eller tappvarmvatten och den tar värmen ifrån frånluften.

Det finns sedan som redan nämnts FTX-system där värmepumpen har ersatt platt/roterande värmeväxlare.
    Nu vet jag inte hur lågt det går att sänka temperaturen på från-/avluften utan att det blir problem i avluftkanalen.
    Beroende på hur mycket energi det går att plocka ut ur frånluften och beroende på hur väl isolerat huset är (hur mycket energi som försvinner ut genom golv/väggar/tak) och hur mycket energi det går åt att värma upp uteluften till inomhustemperatur så kommer du bli tvungen att ha någon form av tillskottsvärme (luft/luft-värmepump, elbatteri i tilluften, elelement inne).

Mina föräldrar har en enplansvilla i södra Sverige byggd -01 med FLVP med elkasett (vattenburen värme), vintertid får elkasetten gå ibland (har ingen koll hur mycket).

En traditionell FLVP går när panntempen är under inställt värde, den utnyttjar energin i pannvattnet som buffert.
    En FTX-system (plat-/roterandeväxlare eller VPväxlare) har inget buffertmagasin, så när det går ut mer energi ur huset (genom väggar/golv/tak/ventilation) än vad som går att plocka ut ur frånluften kommer inomhustemperaturen att sjunka.

8. K
    Medlem · Nivå 6
    Väldigt långa utlägg som inte relevanta i denna tråd... Diskussioner om olika VP-typer kan ni ta upp andra trådar.

Läs istället om TS inlägg "Vi har idag ett el-uppvärmt hus och har inga planer på att uppdatera till ett vattenburen system. Vi kompletterar med en luft/luft värmepump..."

Det är alltså komplementet som ska ersättas med annan typ av VP istället för lulft-luft, ordinarie uppvärmning kommer fortsatt att ske som jag tolkar det med el (el-element?).

Jag misstänker att TS vill förbättra inomhusklimatet med ett modernt ventilationssystem, inte vispa runt inomhusluften som en luft-luft gör.

• Laddar…
  9. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Precis, om det är ekonomiskt försvarbart vill jag komplettera direktverkande elradiatorer med något.

Just nu har vi en luft/luft värmepump som jag köpte på Jula för 4000 och installerade själv när vi flyttade in för 3 år sedan. Bara för att ha något så länge. Har kan ha den till utrymmet eller garaget sen, så vi kan räknas med att vi är på noll.

Alternativen är en tystare, möjligen effektivare luft/luft värmepump, ingen komplettering alls, eller kanske en FTX. Vi har ett klassiskt 70-tals 1,5-planshus på 180 m2.

Jag ska läsa på om FTX, tack för benämningen och länken! Återkommer säkert med frågor sen! :)

10. I
    Anonym
    180m2 så är det lämpligt att gå på den större modellen av FLVP. Nackdelen är att de väsnas mer än de små, det kan vara bra att ha i åtanke. FTX återvinningsgrad har jag läst om ligger mellan 70-90% beroende på vem som skriver det.
    Fördelen med FLVP är att den tillverkar varmvatten. Ska man bara värma luft vinner LLVP med hästlängder, den har även betalat sig själv på mycket kortare tid.
    I ditt fall blir även dragning av kanaler en kostnad att räkna med. Den får du givetvis även med FTX.
    Lite synd om du dömer ut LLVP på grund av erfarenheter av en Julapump kan jag tycka.
    Hade jag behövt välja hade jag valt ett par riktiga LLVP kompletterat med värmeflyttare, samt en varmvattenberedare med värmepump som återvann ventillationsluft.
    Som alternativ 2 hade jag valt en stor FLVP och antingen konverterat till vattenburet eller dragit tilluftskanaler, beroende på vilka förutsättningarna är.
    FTX ser jag som ett utmärkt komplement för ex. jord/berg/sjö/ etc.- värmepumpar och såsom flis/pellets/gas/olja mfl.

Redigerat av moderator 19 apr 2015 15:12
  11. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Jag dömer inte alls ut LLVP, jag skrev att "den jag har nu är temporär så alla dörrar är öppna", och "LLVP ingår i alternativen". Dock kommer man ju inte ifrån att en LLVP alltid låter, både inne och ute, och ibland vill jag njuta av tystnaden.

Och vi har råd med att värma huset med bara el, så jag har det kanske hellre tyst och komfortabelt än tjänar några tusen per år. Alltså är även alternativet "inget alls" på bordet nu.

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Man kommer inte heller ifrån att en frånluftsvärmepump och en FTX alltid låter. Liksom de flesta kylskåp. Hemma hos mig låter kylskåpet påtagligt mer än luftvärmepumpen.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Ett FTX-system har som sagt 70-90% verkningsgrad, alltså man får tillbaka 70-90% av den värmeenergi som frånluften innehåller.
    Det är som om TS skulle köra LLVPn i kylläge 2h/dygn resten av tiden avstängd.

En LLVP har en årsmedelfaktor på ca 3, alltså om man stoppar in 1kWh elenergi så får man ut ca3kWh värmeenergi.
    Den tar tillvara på mer eller mindre all värmeenergi i frånluften dygnet runt året runt.

Vad ett FTX-system med värmepumpsväxlare har för årsmedelfaktor vet jag inte.

Kontentan av ovanstående:
    Om LLVP ersätts med (traditionell) FTX så kommer det kosta TS en massa elenergi som idag sparas av LLVPn.
    Om LLVP ersätts med FTX av värmepumpstyp så vet jag inte om det för TS kommer att sparas eller kosta elenergi mot nuvarande konfiguration.

14. I
    Anonym
    De bättre luftvärmepumparna låter nästan inget alls varken inne eller ute.
    Och visst är el billigt idag, men om miljömupparna får bestämma blir det kanske ändring på det, särskilt som regeringen behöver mer pengar. Godis att kunna suga in mer energiskatt och skylla på att det var MP som sa det. Men tills dess är det nog svårt att se lönsamhet i någon energisparande lösning alls, vilket också pekar på att en rejäl energiskattehöjning är i annalkande.

15. S
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle inte vilja ha en luft värme pump i ett rum man vistas i för visst låter dom en del.