Byggahus.se
Hej!

Jag funderar på att bygga en lägre mur ca 80 - 100 cm där det idag står ett gammalt järnstaket fastgjutet i ett betongfundament, se bild:
Vägkant, staket, häck och ett träd i soligt, grönskande bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns två huvudsakliga anledningar till att jag vill ha mur:
1. För att ta udden av vägljudet: som det ser ut idag sluttar tomten mot en någorlunda trafikerad 30 väg och jag har noterat att det mesta av ljudet är däckljud och att en stor del av det försvinner så fort siktlinjen till vägbanan bryts av något solit.

2. För att kunna jämna ut marken sista biten mot vägen och plantera thujor. De nedersta 3-4 decimetrarna kommer alltså även agera stödmur.

Mina funderingar nu är vad som är bästa sättet att gå vidare och har lite frågor:

Måste det gamla fundamentet rivas upp eller kan man använda det som fundament för nya muren om man bygger i typ leca eller limmar benders-block?

Är det en rimlig tanke att tänka att gamla staket skulle kunna funka som armering om man skulle gjuta en mur i betong? Dvs att man bara bygger en form som följer gamla fundamentet och sen fyller med betong?

betongfundamentet är inte helt i våg, utan följer gatan som lutar svagt från hållet bilden är tagen

Är mycket väl medveten om att bygglov behövs, men vill ha en bra plan och totalkostnadsanalys innan jag drar igång den processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.