Hej,
Bor i ett 30tals radhus 3 våningar + vind. Passiv ventilation med nu ny inkopplad köksfläkt till samma rör som toafläkten på övervåningen är kopplat. Då köksfläkten körs så blåser det in i toaletten dvs behöver nog ett kalllrasskydd.

Mina fråga är:
1)
Är det dumt att sätta kallrasskydd på toan innanför fläkten på toan. Det verkar ju även vara så att det sker tillluft därifrån men upplever att jag har tillräckligt med tilluft med gamla fönster och källare med öppna ventilationsluckor.

2) Är det bättre att köpa en bra tyst toa fläkt som får gå hela tiden för att motverka ovan nämda problem?

tack så mycket på förhand

Måste nog tyvärr säga att jag röstar på förslag
3) Inte koppla in köksfläkten på befintlig kanal då den går till andra utrymme utan fixa en ny godkänd imkanal från köksfläkt och ut i det fria.

Sedan finns risken att den kanal du nu kopplat på köksfläkten inte är tät eller brandisolerad.

• Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Ok, tack. Men går in i murstock och har bara ett till inlopp/utlopp då via toaletten, så det borde vara säkert utan imkanal.

Den kanal du kopplar köksfläkten till blir imkanal och bör då uppfylla reglerna för en sådan.

Din lösning 2 kan du glömma, det finns ingen toalettfläkt som orkar trycka emot en köksfläkt i drift.
"Kallrassskydd"/backspjäll kan fungera men för att det skall öppna igen måste du ha en fläkt som är stark nog.
Men det är ingen bra eller "godkänd" lösningar så därför är det nog inte så många som har tips på hur dem har gjort eller vilka produkter dem använt.

• Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Om vi antar att badrumsfläkten inte sitter direkt på skorstenen så har du en sträcka rör där som troligen inte är brandisolerad.

Det kommer även att kunna spridas brand via badrumsfläkten till badrummet.

Jag håller nog också på alternativ 3.

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.