Hej
Nu är köket klart och jag skulle montera frånluftsdon. Då såg jag att den inte passar pga att röret slutar med en nippel alltså en skarv på insidan av mitt 100-rör.

Således är innermåttet ca 10mm mindre än vad det borde vara.

Har någon tips på hur detta kan lösas? Röret kan inte bytas ut, så det är modifikation av don eller en mindre variant som behövs. Jag har kört lite med min fain och filat bort delarna där fjädrarna sitter fast och det gör att jag kommer halvvägs, men jag skulle liksom behöva svarva på hela ringen vilket jag inte har rätt verktyg för...

Tack för tips.

Bilder underlättar.
Det finns fästramar för nippel

Det är svårt med bild också. Det jag försöker säga är att röret har innerdiameter på ca 90 och donets yttermått är ca 100 och går helt enkelt inte i. Röret går ju inte att förstora, så det krävs ett mindre don.

Sen kanske jag använder fel ord med nippel, muff och annat. Det är alltså en skarv på insidan av röret, vilket ställer till det hela. En skarv på utsidan hade suttit bättre...

Finns det 90-don? Om det så är en norsk standard. :-)

T tobbew skrev:
Det är svårt med bild också. Det jag försöker säga är att röret har innerdiameter på ca 90 och donets yttermått är ca 100 och går helt enkelt inte i. Röret går ju inte att förstora, så det krävs ett mindre don.

Sen kanske jag använder fel ord med nippel, muff och annat. Det är alltså en skarv på insidan av röret, vilket ställer till det hela. En skarv på utsidan hade suttit bättre...

Finns det 90-don? Om det så är en norsk standard. :)
Det är väl inte själva donet som är 100mm? Donet sätts ju oftast i en fästram som i sin tur sitter i röret. Det finns fästramar som är till för rör eller nippel, du har troligtvis fel fästram.

Hej
Tack för hjälpen.
Jag har ingen ram, utan det är ett 100mm rör som kommer ned från vinden och som avslutas med en slarv, antagligen pga att röret blev sisådär 50mm för kort, jag minns inte säkert.

Mitt don ser ut enligt bild. Jag testade att kapa bort fjädrarna och då går det precis i, men eftersom det är konformat så bottnar det inte.

Eller är det här donet kanske inte avsett för 100?

Oavsett så söker jag ett som har yttermått max 90mm.

• Hand håller ett måttband visande 8 cm ovanför en vit ventilationsdon med kapade fjädrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
T tobbew skrev:
Hej
Tack för hjälpen.
Jag har ingen ram, utan det är ett 100mm rör som kommer ned från vinden och som avslutas med en slarv, antagligen pga att röret blev sisådär 50mm för kort, jag minns inte säkert.

Mitt don ser ut enligt bild. Jag testade att kapa bort fjädrarna och då går det precis i, men eftersom det är konformat så bottnar det inte.

Ett don monteras i en fästram, i rätt storlek. Har du en gammal dimension så finns det övergångar från 100/110 exempelvis.

Mig veterligen finns det inget sätt att montera don utan fästram.

A
Don med fjädrar behöver väl ingen ram,klämmer väl bara mot insida rör?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Narren666
Handyman 1 skrev:
Don med fjädrar behöver väl ingen ram,klämmer väl bara mot insida rör?
Vet inte. Jag har bara sett don med två byglar på baksidan som pressas/kläms in mot ramen.

Tanken är ju att fästramen med gummipackning ska täta mot röret, så att den inte suger tjuvluft. Och sedan tätar donet mot fästramen så att luften sugs via donet.

T tobbew skrev:
Hej
Tack för hjälpen.

Det där donet saknar fästfjädrarna, det är med andra ord ”trasigt”.
Du behöver nytt frånluftsdon.

Edit: Ditt don ska egentligen se ut såhär:
Ett komplett frånluftsdon med installerade fästfjädrar på en träyta.
Skapa konto

jag har rör som slutar jäms med taket och don med 3 fjädrar, det funkar utmärkt

E
Ventilram muff och GPDF100 borde funka

Nu misslyckas jag tydligen med att förmedla precis allt, missförstånden haglar. :-)

1) det går jättebra att montera don utan ram, det är bara att klämma in dem i röret. Så har jag i alla rum utom detta.

2) det sitter en nippel i röret som är i vägen. Det ska inte vara en sån vid donet, men det är som det är. På grund av nippeln så är röret för litet och donet passar inte.

3) mitt don är "trasigt" för att jag försökte minska dess diameter.

Det finns nog bara en väg att gå gissar jag, att hitta ett don som är något mindre i diameter.

Tack alla för er input!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
För att förtydliga,det är en invändig spiroskarv som donet ska monteras i!
En invändig spiroskarv i metall för ventilationssystem på vit bakgrund.
Skapa konto

T tobbew skrev:
Så har jag i alla rum utom detta.
Exakt hur ser det ut där?
Är det muff eller slätända i taket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.