Hej,

Har precis börjat riva inför badrumsrenovering.

Som ni ser på bilden så har jag precis fått bort den gamla takgipsen.
Min tanke från början var att sätta ett nytt regelverk så högt upp som möjligt då det inte behövs 22cm som det var tidigare för några nya spottar. Men nu det blev ganska tydligt varför det tidigare taket var såpass nedsänkt när jag ser den där gamla 90 böjen.
Var inne på att montera frånluftsdonet dikt emot vägg men då har jag inget utrymme för det nya taket då det endast är 20mm ovanför utloppet till kanalen.
Nu överväger jag att antingen att köra på den nuvarande takhöjden som stålreglarna sitter på idag och att jag då lika gärna kan fortsätta med ventilationen så den hamnar precis ovanför duschen alternativt ”boxa” in den precis där i hörnan för att sedan klä i den med samma granitkeramik som väggarna ska få för att gömma den lite men då får man en liten fyrkant på ca 20x20cm.

Någon som ser en bättre lösning som funkar rent estetiskt och som gör att jag kan vinna lite takhöjd? Det är en lägenhet så alla enkla huslösningar går tyvärr bort.

Och ang ventilationen. Det är ett svagt utsug i det frånluftsdonet och blir lätt väldigt immigt och fuktigt efter en dusch. Håller jag ett pappersark precis i underkant så drar den ändå uppåt men inte som tex en installerad paxfläkt. Är det vad man ska förvänta sig i en äldre bostad ?

• Luftventil i hörn, skadat takgips, frigolitisolering synlig, kaklade vita väggar, grön vägg ovanför. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Stenmontören skrev:
Och ang ventilationen. Det är ett svagt utsug i det frånluftsdonet och blir lätt väldigt immigt och fuktigt efter en dusch. Håller jag ett pappersark precis i underkant så drar den ändå uppåt men inte som tex en installerad paxfläkt. Är det vad man ska förvänta sig i en äldre bostad ?
Om det är självdrag så.
Då får man själv se till att vädra ut fukten genom att ha dörren öppen efter duschen. Om det inte finns ett fönster i badrummet för då öppnar man det i några minuter.

Eftersom det är en lägenhet och föreningen är ansvarig för ventilationen så behöver du prata med styrelsen om vad du får lov att göra.

Är det viktigt att sänka taket över huvud taget?
Det finns ju utanpåliggande spottar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.