Hej!
Hur kan jag enklast lösa detta? Eftersom röret är så högt upp så funkar det inte med alla don som finns i butikerna.
 
  • Ett öppet rör som sticker ut från en vägg högt upp i ett hörn där tak möter väggar med kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket är sänkt minst 5cm.
Väggen ser ut att vara påbyggd också.

Ett sätt är att såga upp ett hål i taket, tillräckligt stort så att det går att få dit ett frånluftsdon.
Hålet får man bygga igen på sidorna upp mot gamla taket eller en ny takbit just över hålet.

Det kan även gå att bygga en ”låda” som förskjuter hålet så att ett frånluftsdon får plats.
 
Tusen tack för svar!
Om jag sågar upp i taket skulle det kunna bli ett problem tror du? Menar då med föreningen.
Vi hade nämligen bara en galler framför och trodde vi hqde gjort rätt, sen var BRF här idag och skulle kolla en annan sak och fick syn på detta och sa att det akut måste fixas. Vill liksom inte göra fel igen
 
Demmpa Demmpa skrev:
Taket är sänkt minst 5cm.
Väggen ser ut att vara påbyggd också.

Ett sätt är att såga upp ett hål i taket, tillräckligt stort så att det går att få dit ett frånluftsdon.
Hålet får man bygga igen på sidorna upp mot gamla taket eller en ny takbit just över hålet.

Det kan även gå att bygga en ”låda” som förskjuter hålet så att ett frånluftsdon får plats.
 
MrJay
Sä här löser man problemet.

don.jpg
 
E edem123 skrev:
Tusen tack för svar!
Om jag sågar upp i taket skulle det kunna bli ett problem tror du? Menar då med föreningen.
Vi hade nämligen bara en galler framför och trodde vi hqde gjort rätt, sen var BRF här idag och skulle kolla en annan sak och fick syn på detta och sa att det akut måste fixas. Vill liksom inte göra fel igen
På vilket sätt skulle det kunna vara akut? Vad satt där innan?
 
Ventilation i en bostadsrätt kan vara en het potatis. Ofta är det problem med igensatta ventiler och minskad ventilation. Här är det uppenbart tvärtom.
Kanske är man rädd för någon obalans i vent.systemet.
Att såga upp taket för att få dit en ventil låter lite over-kill. Köp en ventil och försök anpassa den efter taket istället. (som MrJay visar).
 
MrJay MrJay skrev:
Sä här löser man problemet.

[bild]
Tusen tack för bild! Skönt att man inte är ensam om det.
 
Jag skulle nog bygga en låda i gips , ca 30 cm ut, borra ett hål i lådan för ventilen
 
Okej.. smart. Antar att jag behöver ha ett böjt rör i lådan då som ska kopplas till frånluftsdonen sen..? Eller?
 
Nej lådan räcker som kanal bara det är tät mot vägg
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.