519 läst ·
1 svar
519 läst
1 svar
Frånluft i toalett
Hej, håller på att bygga en toalett med dusch på övervåningen och har lite frågor angående ventilationen, en vanlig paxfläkt kan jag inte använda så jag tänker mig en takventil, 125mm spirorör upp på kallvinden och ut genom gavelspetsen. Vilken kanalfläkt kan man tänkas behöva? Vill ju även ha en fuktstyrning till den så den snurrar på lite hela tiden och sedan forserar när fuktigheten stiger, vad finns för bra grejer till det?
Behövs ljuddämpare på spirot och hur tjockt ska man isolera röret?
Ska även fläkten isoleras och vart ska fläkten plaseras, så långt eller så nära badrum som möjligt?
Många frågor men tacksam för svar.
Ska även fläkten isoleras och vart ska fläkten plaseras, så långt eller så nära badrum som möjligt?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Finns kanalfläkt för +1500kr på både bygghandel och nätet , ex. östberg ck125 , bauhaus df125 + en fast ljuddämpare med längd 900mm som sitter närmast fläkt mot takventil. Röret upp går uppvärmd luft så borde ej behöva kondens-isoleras men skadar nog inte att lägga nån isolering på röret. Skulle nog också rekomendera ett kallrasspjäll vid utblås så att inte det drar in kalluft vid ex. strömavbrott eller driftavbrott. Styrning finns nog , ex. sök på amazon på "humidity switch for exhaust fan"H Håkan100 skrev:Hej, håller på att bygga en toalett med dusch på övervåningen och har lite frågor angående ventilationen, en vanlig paxfläkt kan jag inte använda så jag tänker mig en takventil, 125mm spirorör upp på kallvinden och ut genom gavelspetsen. Vilken kanalfläkt kan man tänkas behöva? Vill ju även ha en fuktstyrning till den så den snurrar på lite hela tiden och sedan forserar när fuktigheten stiger, vad finns för bra grejer till det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frånluftrör genom tak, förbränningstoalett
Ventilation -
Frånluft på förbränningstoalett som inte er placerad mot yttervägg
Fritidshus -
Frånluftdragningen till förbränningstoalett
Vatten & Avlopp -
Isolering av frånluft i toalett?
Ventilation -
frånluft toalett, sugande eller tryckande fläkt 3 meter rör ?
Ventilation